V sobotu 22. srpna 2015 se konal závěrečný koncert šestého ročníku festivalu Hudební léto Kuks. Nádherný prostor kostela Nejsvětější Trojice v nově zrekonstruovaném barokním hospitalu Kuks naplnily tentokrát tóny houslí a kladívkového klavíru. Ivan Ženatý, pokládaný za největšího současného českého houslistu, rozezněl své vzácné Guarneriho housle a Jaroslav Tůma, známý český varhaník, cembalista, hráč na klavichord, kladívkový klavír a další klávesové nástroje, přivezl a zahrál na svůj kladívkový klavír z dílny Paula McNultyho.  Začátek koncertu patřil Johanu Sebastianu Bachovi a jeho slavné Ciacconě d moll. Na rozdíl od programu, kde původně bylo uvedeno, že toto dílo zazní v pozdější úpravě Felixe Mendelssona Bartholdyho pro varhany a housle, bylo odehráno v původní verzi pro housle sólové. Ivan Ženatý zde předvedl, že je mistr svého umění a hned prvním číslem zapůsobil velmi silně na všechny posluchače. V jeho podání tato polyfonní technicky velice náročná skladba působila, jakoby hráli tři sehraní houslisté v jedné osobě. Natolik byl každý hlas obdařen jedinečnou barvou zvuku, samostatnou linií fráze a zároveň celek působil vyváženě a kompaktně.
Začátek koncertu patřil Johanu Sebastianu Bachovi a jeho slavné Ciacconě d moll. Na rozdíl od programu, kde původně bylo uvedeno, že toto dílo zazní v pozdější úpravě Felixe Mendelssona Bartholdyho pro varhany a housle, bylo odehráno v původní verzi pro housle sólové. Ivan Ženatý zde předvedl, že je mistr svého umění a hned prvním číslem zapůsobil velmi silně na všechny posluchače. V jeho podání tato polyfonní technicky velice náročná skladba působila, jakoby hráli tři sehraní houslisté v jedné osobě. Natolik byl každý hlas obdařen jedinečnou barvou zvuku, samostatnou linií fráze a zároveň celek působil vyváženě a kompaktně. Druhé číslo programu zahrál Jaroslav Tůma na stále více se na koncertních pódiích objevující a také stále oblíbenější kladívkový klavír. Antonín Rejcha, český skladatel, který ve svém životě hodně cestoval a nakonec se usadil v Paříži, kde působil jako pedagog na slavné konzervatoři, patřil ve své době k velmi progresivním skladatelům. Dokladem toho je i jeho slavné dílo 36 fug pro klavír, ze kterého jsme měli možnost slyšet výběr tří fug, č. 14 d moll, č. 3 f moll a č. 1. A dur. Jaroslav Tůma na těchto skladbách předvedl širokou škálu barev, které tento nástroj umožňuje a zároveň dokonale vystihl různé a velmi odlišné charaktery Rejchových fug, které nejsou příliš často klavíristy hrávané, ale rozhodně si zaslouží svou pozornost.
Druhé číslo programu zahrál Jaroslav Tůma na stále více se na koncertních pódiích objevující a také stále oblíbenější kladívkový klavír. Antonín Rejcha, český skladatel, který ve svém životě hodně cestoval a nakonec se usadil v Paříži, kde působil jako pedagog na slavné konzervatoři, patřil ve své době k velmi progresivním skladatelům. Dokladem toho je i jeho slavné dílo 36 fug pro klavír, ze kterého jsme měli možnost slyšet výběr tří fug, č. 14 d moll, č. 3 f moll a č. 1. A dur. Jaroslav Tůma na těchto skladbách předvedl širokou škálu barev, které tento nástroj umožňuje a zároveň dokonale vystihl různé a velmi odlišné charaktery Rejchových fug, které nejsou příliš často klavíristy hrávané, ale rozhodně si zaslouží svou pozornost. Po dvou sólových číslech následovala novodobá premiéra nově nalezených skladeb Duetti pro housle a kladívkový klavír Jakuba Jana Ryby. Jakub Jan Ryba je v široké české veřejnosti známý především (a pro mnohé pravděpodobně pouze) jako autor České mše vánoční, ale za pozornost stojí i jeho další dílo. Obě Duetti A dur a C dur jsou díla psaná v klasicistním stylu, ve kterých je možné slyšet českou lidovou zpěvnost. Obě skladby jsou posluchačsky a i hráčsky méně náročné než díla jeho současníků – velkých mistrů vrcholného klasicismu, ale za poslech rozhodně stojí a působí příjemně a velmi mile. A pokud tato kompozice v některých místech trochu postrádá nápaditost, Jaroslav Tůma a Ivan Ženatý se s tím vyrovnali snadno a s nadhledem a naopak plošší místa využili k své invenčnosti a hudbu dozdobili a hráli velmi zábavně.
Po dvou sólových číslech následovala novodobá premiéra nově nalezených skladeb Duetti pro housle a kladívkový klavír Jakuba Jana Ryby. Jakub Jan Ryba je v široké české veřejnosti známý především (a pro mnohé pravděpodobně pouze) jako autor České mše vánoční, ale za pozornost stojí i jeho další dílo. Obě Duetti A dur a C dur jsou díla psaná v klasicistním stylu, ve kterých je možné slyšet českou lidovou zpěvnost. Obě skladby jsou posluchačsky a i hráčsky méně náročné než díla jeho současníků – velkých mistrů vrcholného klasicismu, ale za poslech rozhodně stojí a působí příjemně a velmi mile. A pokud tato kompozice v některých místech trochu postrádá nápaditost, Jaroslav Tůma a Ivan Ženatý se s tím vyrovnali snadno a s nadhledem a naopak plošší místa využili k své invenčnosti a hudbu dozdobili a hráli velmi zábavně.
Celkový dojem z koncertu byl velmi dobrý. Pořadatelé se museli vyrovnávat s potížemi, které je provázely před zahájením koncertu. Z důvodu velké návštěvnosti kukského hospitalu a omezeného přístupu do kostela Nejsvětější Trojice byla mírně posunuta doba určená k ladění kladívkového klavíru, a proto celý koncert začínal asi o patnáct minut později. Posluchači však byli tolerantní a chápaví a každý uznal, že je lépe začít koncert později na dobře naladěný nástroj, než včas na rozladěný. Rozhodně to byl důstojný a velmi zdařilý závěrečný koncert festivalu a nezbývá než popřát všem pořadatelům a hlavně řediteli festivalu Vítu Havlíčkovi, aby se mu dále dobře dařilo a hlavně, aby našel vždy dostatek podpory k pořádání tohoto festivalu, který obohatil celý kraj.
Hodnocení autorky recenze: 90%
Hudební léto Kuks 2015 
 Ivan Ženatý (housle)
 Jaroslav Tůma (kladívkový klavír)
 22. srpna 2015 kostel Nejsvětější Trojice Kuks
 program:
 Johann Sebastian Bach: Ciaccona d moll pro housle sólo 
 Antonín Rejcha: 36 fug pro klavír – výběr
 – Fuga-Fantasie č. 14 – d moll (na téma Girolama Frescobaldiho)
 – Fuga č. 3 – f moll (na téma Josepha Haydna)
 – Fuga č. 1 – A dur 
 Jakub Jan Ryba: Duetti pro housle a kladívkový klavír (novodobá premiéra)
 – I. A dur:
Andante poco Adagio con Variazioni
 Allegretto ma non molto
 Menuetto grazioso
 Romance. Poco Adagio
 Rondo. Allegro con brio
 – II. C dur: 
 Allegro
 Adagio molto
 Menuetto
 Rondo. Allegretto
Foto Hudební léto Kuks

 
								 
					 
			 
                               