Hudební science-fiction ve Veletržním paláci

Clarinet Factory & PKF – Prague Philharmonia uvedou světové premiéry v unikátním site-specific projektu, který se uskuteční v pondělí 10. prosince ve Veletržním paláci v Praze.
Clarinet Factory (foto Martin Straka)

Site-specific projekt se světovými premiérami Petra Wajsara, Jana Trojana a Tomáše Reindla designovaný pro Veletržní palác v Praze uvede v pondělí 10. prosince orchestr PKF Prague Philharmonia společně s multižánrovou formací Clarinet Factory. „PKF —Prague Philharmonia završí tímto pátým setkáním v cyklu Krása dneška své netradičně pojaté oslavy stého výročí republiky. Výrazná generace mladých českých skladatelů a interpretů nabídne divákům své vize světa 22. století. Bude to večer pro všechny, kteří milují experiment a kouzlo okamžiku,“ říká o projektu ředitel PKF Radim Otépka. Na diváky čeká fúze klasiky, jazzu, elektroakustické hudby, hudby východních národů a minimal music okořeněná sound efekty a umocněná videomappingem vytvořeným přímo na hudební obsah. Hudební části bude předcházet setkání s investigativním novinářem, zakladatelem Respektu a signatářem Charty 77 Jaroslavem Spurným a jeho hosty.

Autorsky se na projektu podílí frontman vokální skupiny Skety a autor hudby k filmům Hastrman a Můj vysvlečenej deník Petr Wajsar, český mág elektroakustické hudby, absolvent stáží na Universität der Kunste v Berlíně a University of California v Berkeley Jan Trojan a multiinstrumentalista a světově uznávaný hráč na tabla Tomáš Reindl. Tři rozdílné osobnosti, jež jsou zárukou tří kontrastních hudebních ploch založených jak na předem vytvořeném hudebním zápisu, tak na otevřeném konceptu, kde performance vzniká v improvizovaném prostoru. Mostem koncepce propojujícím tyto tři světy bude soubor Clarinet Factory. „Z podnětu PKF oslavit svým originálním způsobem letošních 100 let republiky vznikl nápad na projekt, ve kterém se stírají hranice, a to nejen žánrové, ale i hranice samotného autorství. Improvizace se prolnou s hotovými skladbami, v rámci večera se budou zvuky nahrávat, samplovat a kroužit v osmi zvukových kanálech kolem posluchačů. Hudba zazní z galerií a světelný scénář umocní jednolitý tok hudby, světla a pohybu v prostoru,“ komentuje program frontman Clarinet Factory, Jindřich Pavliš. Projekt představí řadu netradičních nástrojů, např. theremin, ozvučený plech či tabla.

V projektu se vedle hráčů orchestru PKF — Prague Philharmonia a Clarinet Factory představí jako performeři samotní skladatelé. Speciálním hostem bude přední slovenský saxofonista Miro Tóth, dirigentem Marko Ivanović.  Autorem videomappingu je Jindřich Trapl, zvukové efekty budou v režii Petra Kalába.

Projekt vzniká ve spolupráci s Národní galerií Praha a za podpory Hl. města Prahy, Ministerstva kultury České republiky a OSA Partnerství. Partnery projektu jsou společnosti Hyundai Motor Czech a Mountfield.

_____________________________________________________________________

SLOVO AUTORŮ

Petr Wajsar: Theremin · Remix

Když jsem dostal nabídku završit spolu se svými dvěma kolegy roční snažení dramaturgie PKF — Prague Philharmonia za účasti vybraných členů orchestru a souboru Clarinet Factory, neváhal jsem. Spolu s nabídkou napsat hudbu pro skvělé hráče jsem totiž kývl rovněž na možnost prožít spolu s ostatními zážitek vzniku nového díla, které se neváže na záměr svých tvůrců, ale spíše na svoji vlastní touhu vzniknout a nechat se vytvarovat do podoby, po které touží jen dílo samo.

Jan Trojan: Cinematic Clouds

V Cinematic Clouds se zamýšlím nad současnou dobou, ve které nacházím prvky „všehochuti“ v různých podobách: v určité neuspořádanosti, zmatku, změti, v nekonečné, nevyjádřitelné prázdnotě. V té pak teprve nacházím prostor pro ztišení a uvědomění si přítomnosti děje, existence, kterou nazýváme Bůh.

Tomáš Reindl: Drone/Pattern

Poslední dva roky se zabývám výzkumem mikrointervalů indických rág a cesta mne dovedla až k systému přirozeného ladění, označovaného jako seven-limit just intonation. Drone/Pattern je otevřený koncept tvořený dvěma vrstvami: dronovými ambientními plochami, ve kterých se orchestrální hráči řídí (především) rytmem svého vlastního dechu; pulsujícími, paternovými strukturami, tvořenými kvartetem Clarinet Factory ve spojení s bubny tabla, beatboxem a live elektronikou.

Clarinet Factory

Ve Veletržním paláci se naše vlastní kompozice a improvizace prolnou s hudebními představami tří vynikajících mladých českých autorů. Více než dvacetileté hudební i osobní propojení členů Clarinet Factory tu bude mít možnost projevit se opět ve své plné síle, ale tentokráte s respektem k jiným hudebním světům. A to vše dostane ještě prostorový a vizuální rozměr. Věřím, že divákům nabídneme strhující zážitek, který lze s čistým svědomím definovat jako neopakovatelný. Kdo ho chce zažít, má jednu jedinou příležitost.

 

Kdy: pondělí 10. prosince 2018, 19.30

Kde: Veletržní palác Národní galerie Praha

Účinkují: PKF — Prague Philharmonia, Clarinet Factory, Petr Wajsar — theremin, Jan Trojan — live electronics, ozvučený plech, Tomáš Reindl — tabla, beatbox, live electronics, Miro Tóth — saxofon, Marko Ivanović — dirigent, XLAB — Jindřich Trapl — light design, Petr Kaláb — zvuk, Jaroslav Spurný — moderátor diskuse

Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na