Hudební témata rezonovala na konferenci Hortus Musicalis v Broumově

Potřebují festivaly headlinera? A kdo plní tuto roli v době těkavých preferencí hlavně mladého publika? Jsou živá vystoupení pro mladé, ale i pokročilé hudebníky, kteří se chtějí vydat na profesionálnější dráhu – zvlášť, pokud se pohybují v oblasti okrajových žánrů jako jazz, world music nebo klasika? A jaké formy podpory se jim nabízejí na úrovni kraje, Ministerstva kultury nebo třeba Ochranného svazu autorského? Odpovědi na tyto a řadu dalších otázek zazněly během dvoudenní konference Hortus Musicalis, která se konala 10. a 11. října v broumovském klášteře.
Konference Hortus Musicalis Broumov (foto Jan Flieger)
Konference Hortus Musicalis Broumov (foto Jan Flieger)

Ze strany řečníků, mezi kterými nechyběli šéfové velkých českých festivalů nebo zástupci organizací podporujících české talenty, zaznělo opakovaně, že tuzemští umělci často podceňují marketing a PR. Zároveň v dostatečné míře nevyužívají možnost čerpat podporu na prezentaci na showcasových přehlídkách v Česku i v zahraničí, které navštěvují promotéři, booking agenti i zástupci nahrávacích společností.

„Jejich úloha na první pohled slábne – a to i s ohledem na proměnu způsobu produkce hudby, která často vniká v nezávislých studiích nebo v přímo počítačích samotných hudebníků. S tím souvisí i její distribuce – hlavně mladší publikum funguje podle algoritmů sdílených platforem. Zároveň ale online prostředí vytvořilo pro umělce zcela nové možnosti: počínaje komponováním hudby pro počítačové hry, filmové projekty nebo vlastní obsah na sociálních sítích. Jak se shodli přítomní řečníci, jde o kanály, které otevírají tuzemským muzikantům dveře do celého světa,“ uvedl Jiří Hlinka z týmu festivalu Rock for People, který se podílel na přípravě programu konference.

Praktické workshopy a lekce druhý den konference rozvinuly podstatná témata, která rezonovala už úvodním dnem. Patřila k nim schopnost orientovat se v digitálním marketingu nebo grantových a dotačních titulech Ministerstva kultury ČR.

Obohacující byla přítomnost zástupkyň norské organizace NOPA, sdružující norské autorky a autory. Jejich příspěvky i aktivní vstupy do diskusí vtiskly celému setkání, jehož se zúčastnilo na čtyřicet aktivních hudebníků, promotérů nebo manažerů v oblasti hudby z celé České republiky, obohacující mezinárodní rozměr.

„Účast na konferenci pro nás byla skvělou zkušeností. Seminář k hudebnímu průmyslu v České republice byl plodným a uspokojivým uzavřením našeho partnerství s Broumovem. Členka představenstva organizace NOPA Tove Bøygard přednesla prezentaci o výzvách, kterým často čelí hudební tvůrci a interpreti v Norsku. Její zkušenosti se zdály být relevantní a pro české diváky zajímavé. Vzdělávací a kulturní centrum Broumov spolupracuje s NOPA od roku 2019 a my oceňujeme dobrou práci našeho partnera. V posledních třech letech strávili čtyři norští skladatelé měsíc v klášteře. Spolu se čtyřmi českými skladateli pracovali na různých projektech, zapojili se do místní komunity a ponořili se i do vlastní tvorby. Projekt Hortus Musicalis Broumov díky tomu přinesl novou hudbu, zapojil a inspiroval mladé lidi v Broumově a přispěl k vytvoření nových přátelství a navázání pevných vztahů. Vzdělávací a kulturní centrum Broumov má skvělou kvalifikaci pro evropskou spolupráci a v budoucnu chceme pokračovat ve společném úsilí iniciováním nových projektů,“ uvedla Tine Tangestuen z organizace NOPA.

Projekt “Hortus Musicalis Broumov – rezidence, kulturní výměna, komunita” rozšiřuje nabídku Vzdělávacího a kulturního centra Broumov o nové programy, posiluje kapacitu instituce, včetně posílení spolupráce a kulturní výměny mezi Českou republikou a Norskem, a zároveň přispívá k rozvoji regionu a k posílení soudržnosti místní sociálně různorodé komunity. Projekt byl podpořen grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci Fondů EHP 2014–2021, z programu KULTURA.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments