Human Locomotion jako odkaz na Muybridge

Laterna magika uvede na Nové scéně 6. února inscenaci Human Locomotion. Názvem odkazuje ke známé fotografické sérii Animal Locomotion britského fotografa a vynálezce Eadwearda Muybridge, který se proslavil svými studiemi pohybu a byl klíčovou postavou pro vývoj fotografie i filmu. Režii představení má tandem SKUTR, tedy Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský, kteří si přizvali choreografa Jana Kodeta, scénografa Jakuba Kopeckého a hudebníka Petra Kalába.Muybridgeovo (1830 až 1904) jméno není příliš známé, jeho fotografické série jsou ale populární. Důležité podle tvůrců je to, kdy a v jakém prostředí žil. „Je to éra zlaté horečky, horečného objevování a zpeněžování objevů. Jde o usilovnou honbu za čímkoli: za prvenstvím, za okamžitým patentem, okamžitým ziskem, co nejrychlejším naplněním amerického snu. Tato horečnatá činorodost je přítomna v Muybridgeově životě i v postavách lidí, které měl kolem sebe,“ říká Lukáš Trpišovský.

Muybridge se jako fotograf zaměřoval na krajinu, architekturu a portréty. O pohyb se začal zajímat v roce 1873, kdy se jistý chovatel koní vsadil, že v určitém stadiu koňského klusu se ani jedna ze čtyř nohou nedotýká země. Muybridge chtěl dokázat, že má pravdu a vytvořil sérii snímků, které tento výrok potvrdily. Práce na důkazu mu trvala šest let, vytvořil řadu fotografických přístrojů a nafotografoval přes dvacet tisíc snímků.

Muybridge spolupracoval také s lékaři a svými studiemi lidského těla se řadí mezi průkopníky fotografie aktu. Vedle množství přístrojů, které vedly postupně ke vzniku filmové kamery, měl Muybridge vliv také na umění. Série snímků Žena scházející ze schodů z konce devadesátých let devatenáctého století v roce 1912 inspirovala Marcela Duchampa k namalování obrazu Akt scházející ze schodů č. 2, který se stal stěžejním dílem moderní klasiky.

Na vzniku inscenace se kromě tanečníků podílí i činoherci. Hlavní roli vynálezce ztvární Marek Daniel, Muybridgeovu ženu Flóru herečka Zuzana Stavná a postavu majora Larkynse, jejího milence, jehož Muybridge zastřelil, Jakub Gottwald. Do doby budování amerického Divokého západu diváky přenesou především bohatě konstruované kostýmy a důmyslná scénografie. Choreograf uvedl, že pro jeho práci byly důležité dva momenty fotografovy tvorby: fragmentárnost pohybu a animálnost, pojmy, které jsou pro současný tanec důležité od třicátých let dvacátého století.

Muybridgeovo dílo svou vizuální originalitou inspiruje stále nové tvůrce z oblasti divadla, fotografie, videa, videoartu a dalších oblastí umění k přetváření vizuálně působivého materiálu.

Foto archiv 

Napsat komentář

Reklama