Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Iluminace – cyklus klavírních recitálů v refektáři jezuitské koleje v Klatovech
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaKlasikaStará HudbaZ domovaZprávy

Iluminace – cyklus klavírních recitálů v refektáři jezuitské koleje v Klatovech

V jedinečném prostoru nově zrekonstruovaného refektáře jezuitské koleje v Klatovech probíhají od března do června 2021 streamované koncerty, jejichž společným jmenovatelem je splynutí umění – v tomto případě výtvarného umění a hudby.

Aneta Rottová
Publikováno 10/05/2021
sdílejte:
4 minut čtení
sdílejte:
Petr Novák - Iluminace 2021 (foto Refektář jezuitské koleje v Klatovech)
Petr Novák – Iluminace 2021 (foto Refektář jezuitské koleje v Klatovech)

Motivací pro uskutečnění tohoto cyklu byl především nový mistrovský klavír August Förster, který byl veřejnosti poprvé představen na koncertě 11. 9. 2020 a od té doby kvůli pandemické situaci „zahálel“. Ke spolupráci byli přizváni profesionální umělci, z nichž každý výběrem repertoáru reprezentoval určitý hudební sloh od baroka přes klasicismus a romantismus až k moderním směrům a jazzu.

Organizátoři projektu, spolek Consortium musicum a Refektář jezuitské koleje v Klatovech, se rozhodli rozšířit rozměr přenášeného koncertu o vizuální složku a přizvali ke spolupráci studenty Katedry výtvarné výchovy a kultury Pedagogické fakulty Západočeské univerzity v Plzni. Vlastní koncert je tak doplněn sestřihy, v nichž jednotliví výtvarníci pracují na uměleckých dílech inspirovaných právě znějící hudbou. Publiku se při sledování přenosu otevírá možnost vnímat výtvarný artefakt nejen jako výsledek umělecké činnosti, ale sledovat přímo jeho vznik. Pro diváka je tato forma zpracování, kdy se střídají záběry z koncertní síně a z ateliéru, jistě atraktivnější, neboť statický záběr na prázdný sál s klavírem a sólistou by při vší snaze nikdy nemohl navodit atmosféru živého koncertu.

První hudební večer cyklu Iluminace se uskutečnil 14. března a byl věnován baroku v podání Víta Aschenbrennera. Na programu byla díla Johanna Sebastiana Bacha, Johanna Josepha Fuxe, Johanna Caspara Ferdinanda Fischera a dalších. Výtvarnou složku pak reprezentoval barokní ornament v různých podobách – ať už jako malba na dveřích starožitné skříně, výšivka nebo olej na plátně.

Klasicistní styl se nesl ve znamení měsíce jako silného uměleckého symbolu. Božena Englerová si pro svoje vystoupení na 11. dubna příznačně vybrala Sonátu č. 14 cis moll, Op. 27 č. 2 Ludwiga van Beethovena, zvanou též „Měsíční sonáta“. Motiv měsíce byl nejprve zpracován jako animace, poté jako malba na tělo a plastika ženského těla, vše v tónech modré barvy. Radostnou náladu přicházejícího jara pak přineslo provedení Canzonetty Jana Ladislava Dusíka.

První květnový nedělní večer patřil romantismu. Klavírista Petr Novák prověřil kvalitu nástroje Chopinovou Sonátou č. 2 b moll, Op. 35. Nezkrotné drama umění romantismu podtrhlo výtvarné zpracování, v němž dominovaly přírodní živly – voda (ať už jako zrcadlení na hladině nebo rozbouřený oceán), vzduch v podobě bouřkových mraků a oheň.

Všichni interpreti zaujali vyrovnaným výkonem a emotivním projevem. Na provedení skladeb bylo znát, že v daném stylu jsou si jistí a dokonale ovládají výrazové prostředky i techniku. V barokním repertoáru v podání Víta Aschenbrennera se projevily výborné úhozové vlastnosti nástroje, stejně jako v klasicistním a romantickém repertoáru uplatnila Božena Englerová a Petr Novák příjemný, mohutný tón nástroje, vyvážené středy a brilantní výšky. Všechny provedené skladby doplnila tvorba z dílny studentek Katedry výtvarné výchovy a kultury Pedagogické fakulty Západočeské univerzity v Plzni – Terezy Kalabzové, Terezy Kauerové, Kláry Kozákové, Terezy Křenkové, Marie Kubečkové, Adély Petrilakové, Barbory Šandové a Magdaleny Zunové.

Další koncert tohoto cyklu se uskuteční 18. května ve 20 hodin. Hudební a výtvarná inspirace se tentokrát potkají v jazzové improvizaci Jiřího Levíčka. Závěr projektu Iluminace bude v červnu patřit posluchačům Katedry hudební kultury FPE Západočeské univerzity v Plzni, kteří připraví ve spolupráci se svými kolegy z Katedry výtvarné kultury komponovaný umělecký večer.

TémataBožena EnglerováPetr NovákSEZVít Aschenbrenner
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Andrej Borejko (foto Richard de Stoutz) Závěrečný koncert 67. sezóny Janáčkovy filharmonie Ostrava povede Andrej Borejko
Další článek Zahajovací koncert Pražského jara 2019 - Bamberští symfonikové a Jakub Hrůša (foto Petra Hajská) Má vlast v podání Collegia 1704 zahájí 76. ročník festivalu Pražské jaro
5 1 hlasovat
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up