Inscenace Roberta Carsena zahájí festival Janáček Brno 2020

Je festivalovou tradicí, že slavnostní zahájení patří souboru Janáčkovy opery Národního divadla Brno a jeho nové inscenaci některého z děl Leoše Janáčka. Středobodem letošního festivalového ročníku je překotný vývoj v hudbě a umění vůbec v prvních letech 20. století. Jedním z takových přelomových děl na Janáčkově cestě za jedinečným hudebním jazykem je i opera Osud. Právě na ni připadla letos čest zahájit festival a půjde o událost o to významnější, že se do brněnského divadla při této příležitosti vrací jeden z nejlepších operních režisérů Robert Carsen.
Alžběta Poláčková – aranžovací zkoušky na Osud – Janáček Brno 2020 (foto Marek Olbrzyme)

Brněnské publikum mělo možnost vidět jeho inscenaci Věci Makropulos na festivalu Janáček Brno 2012 v provedení norimberského operního souboru a ročník 2016 zahájil brněnský soubor jeho inscenací Káti Kabanové, která vznikla původně pro Vlámskou operu. Nyní Robert Carsen vytvoří inscenaci své šesté Janáčkovy opery přímo pro Brno a jeho operní soubor jako pokračování svého mimořádného janáčkovského cyklu, který začal před mnoha lety inscenací Její pastorkyně pro Vlámskou operu.

„Opera pojednává o snaze skladatele napsat operu a ten skladatel považuje sám sebe za neúspěšného. Co je na této opeře velmi zvláštní, je, že příběh není vyprávěn v normálním časovém rámci a to je pro inscenační tým skutečně velmi zajímavá výzva. Podstatou opery je příběh muže, který píše operu a píše ji, kvůli nešťastným událostem v jeho životě. A protože kompozice opery je velmi osobní čin, neboť skladatel ji musí propojit s tím, co cítí, je cyklicky propojené, jako žádné jiné, na kterém jsem předtím pracoval. Aby bylo možné příběh odvyprávět, musel jsem přijít se svými výtvarníky se zajímavým řešením.  V naší inscenaci jsme se rozhodli umístit děj do prostředí konzervatoře, kde se odehrává poslední jednání, a odtud se posouvat v čase. Díky vytvoření postavy mladého Živného, je starý skladatel stále přítomen a role je rozdělena mezi dva tenory,“ řekl k inscenaci Robert Carsen.

Obou podob skladatele Živného se ujmou dva přední zahraniční pěvci, kteří ale nejsou v janáčkovském repertoáru žádnými nováčky. Italský tenorista Enrico Casari se od svého operního debutu v roce 2006 stal pravidelným hostem významných evropských divadel, kde ztvárnil tenorové party v operách italského i světového repertoáru. S Janáčkovým operním dílem se nesetkává poprvé, vystupoval v roli Janka v Carsenově inscenaci Věci Makropulos v Opéra national du Rhin a Teatro La Fenice a v roli Kudrjáše v Kátě Kabanové v Opéra national du Rhin a Teatro Regio Turin.

Již čtvrtstoletí trvající úspěšná kariéra zavedla britského tenoristu Philipa Sheffielda do operních domů od Buenos Aires přes New York až po Tokio a do řady významných evropských souborů. Z Janáčkových postav má na svém repertoáru hned několik rolí – pro Teatro Colón nastudoval Tichona v Kátě Kabanové, pro Opera North Broučka ve Výletech páně Broučkových, ztvárnil také Rechtora v Příhodách lišky Bystroušky a dvojroli Čerevin/Šapkin v opeře Z mrtvého domu. S Robertem Carsenem spolupracoval na inscenaci Bernsteinova Candida. Jejich osudovou láskou Mílou Válkovou bude vynikající česká sopranistka Alžběta Poláčková

Robert Carsen – aranžovací zkoušky na Osud – Janáček Brno 2020 (foto Marek Olbrzyme)

Hudební nastudování je dílem šéfdirigenta brněnského souboru Marko Ivanoviće, zkušeného janáčkovského interpreta, který k Osudu řekl: „Klíčem k pochopení je hudba. Typicky janáčkovská mluva, která je ovšem v mnoha ohledech experimentální, hledačská, nás uvádí do autorova záměru zobrazit ‚operu v opeře‘ a proniknout do rozervané duše skladatele Živného – tohoto zvláštního hrdiny-antihrdiny. Proti venkovskému realismu a natu­ralismu Její pastorkyně stojí v Osudu velmi stylizovaná měšťanská intelektuální mluva začátku 20. století. Ačkoliv i zde jsme svěd­ky skvěle zhudebněných situací z tehdejšího reálného života („rozjívení“ puberťáci na kon­zervatoři nebo „cvrkot“ lázeňských kolonád), samotný příběh je velmi intimní, snový a až surrealistický.“

Leoš Janáček: Osud
Premiéra 28. září 2020 v 19:00, Janáčkovo divadlo
Libreto: Fedora Bartošová
Hudební nastudování: Marko Ivanović
Režie: Robert Carsen

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments