Inspiraci pro vítěznou skladbu našel Ondřej Zámečník v dětských obrázcích z Terezína

Vítězem druhého ročníku skladatelské soutěže Nadačního fondu Hudba pro Věčnou naději se stal Ondřej Zámečník. Do soutěže přihlásil skladbu Naděje v dětských obrázcích z Terezína pro dechové kvinteto. Kompozice zazní poprvé na koncertě ansámblu Belfiato Quintet ve Španělské synagoze v Praze v úterý 4. února 2025 v rámci osmého ročníku festivalu Věčná naděje.
Ondřej Zámečník (foto Martin Robovský)
Ondřej Zámečník (foto Martin Robovský)

Vítězné dílo vybrala odborná porota ve složení: hudební skladatel a kytarista Lukáš Sommer, hudební skladatel a klarinetista Aleš Pavlorek, členka správní rady Nadačního fondu Hudba pro Věčnou naději Martina Jankovská, dramaturgyně festivalu Věčná naděje Kristina Vocetková, hudební skladatel Yuval Shaked a členové Belfiata Quintet. První cena je dotována sumou deset tisíc korun českých.

Napsat tuto skladbu pro mne nebylo vůbec jednoduché, protože vznikla z dojmů z třídenní muzikologické exkurze v Terezíně. Hlavním tématem kompozice jsou obrázky dětí, které holokaust nepřežily. V kompozici se tak zrcadlí veselá dětská naděje v kontrastu s jejich tragickým osudem,“ říká k dílu jeho autor Ondřej Zámečník a pokračuje: „Hlavní myšlenkou je naděje, kterou děti v Terezíně měly. Ta šance, že se dožijí konce války, ale pro mnohé z nich zůstala jen pouhým snem. Celou kompozici tak rámuje motiv naděje, který je pojícím prvkem celé suity. Vybrané obrázky znázorňují černého pejska, motýla a fotbalový zápas. Jednotlivé obrázky nebyly pojmenovány, proto jsou ve skladbě nazvány dle tématu, které znázorňují.“

Ondřej Zámečník je studentem magisterského studia hudební vědy a managementu v kultuře na Masarykově univerzitě v Brně. Na konzervatoři Pardubice vystudoval obor hra na hoboj, hraje také na anglický roh, zobcovou flétnu a klávesové nástroje. Svou skladatelskou činnost zahájil spoluprací se Symfonickým orchestrem Masarykovy univerzity, který provedl dvě jeho rozsáhlé symfonické básně Vodník a Krvavá svatba. Mezi jeho zájmy patří také vodáctví, tramping, včelaření nebo výpomoc na rodinném vinohradu. Autor se premiéry 4. února 2025 v Praze osobně zúčastní.

Pražští komorní sólisté (zdroj Pražští komorní sólisté)
Pražští komorní sólisté (zdroj Pražští komorní sólisté)

Osmý ročník hudebního festivalu Věčná naděje se uskuteční od 2. února do 20. března 2025 na sedmi různých místech Prahy a představí nejenom hudbu terezínských skladatelů, ale také díla, která reagují na příkoří a nespravedlnost nebo je vytvořili umělci na útěku před bezprávím či pronásledováním.

Festival zahájí v neděli 2. února 2025 koncert se třemi symfonickými díly v neogotickém kostele v areálu někdejšího kláštera ženské kongregace Nejsvětějšího Srdce Páně, památkově chráněném komplexu Sacré Coeur. Ansámbly Pražští komorní sólisté a Pražský katedrální sbor povede Radek Baborák, dirigent, jehož umělecká prestiž je stvrzena deseti sezonami na pozici sólového hornisty Berlínských filharmoniků. Společně představí dvě málo známá díla, a to společně s Honeggerovou Symfonií č. 2 pro smyčcový orchestr a trubku. Méně známými díly zahajovacího koncertu jsou Řecký památník Lidicím pro smyčcový orchestr a klarinet Mariose Christoua, skladatele a dirigenta kyperského původu, který žije a tvoří v Praze. Sólový part svěřila festivalová dramaturgie přednímu českému klarinetistovi Karlu Dohnalovi. Posledním číslem koncertu je Requiem na latinský text od arménského skladatele Tigrana Mansuriana, které je věnováno obětem arménské genocidy z let 1915 až 1918. Sólových vokálních partů se ujmou sopranistka Tamara Morozová, jež před dvěma lety debutovala v Národním divadle v Schrekerově Vzdáleném zvuku, a barytonista Pavel Kšica, student HAMU ve třídě Martina Bárty. Zahajovací koncert se uskuteční pod záštitou velvyslance Arménie v České republice Ashota Hovakimiana.

Ve stejný den dopoledne, v neděli 2. února 2025 v 11:00 hodin, ještě před samotným slavnostním zahájením, dá festival v Městské knihovně na Mariánském náměstí v Praze prostor rodinnému programu se scénickým provedením Broučků skladatele Václava Trojana z roku 1943 na motivy známých pohádek spisovatele Jana Karafiáta. Kühnův dětský sbor zde rovněž nabídne výběr lidových písní v úpravě Otakara Jeremiáše pro dětský sbor. Právě Karafiátovo dílo ve verzi hudebního divadla se v terezínském ghettu těšilo velké oblibě dětských diváků.

Festival bude pokračovat v úterý 4. února 2025 vystoupením jednoho z nejvýraznějších českých komorních ansámblů Belfiato Quintet v pražské Španělské synagoze. Vedle hravých a elegantních Tří krátkých kusů Jacquese Iberta, nostalgického Milhaudova Krbu krále René a Ravelova cyklu Má matka husa zazní i energická Kleine Kammermusik Paula Hindemitha, autora „zvrhlé hudby“, který musel kvůli své tvorbě a židovskému původu své ženy uprchnout před nacisty do Spojených států. Na koncertě zazní v premiéře také oceněná skladba Ondřeje Zámečníka.

Festival pokračuje až do 20. března 2025 a jeho jarní část uzavře vystoupení Wiener Klavierquartett v Novoměstské radnici v Praze.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments