István Várdai okouzlil Rudolfinum nádhernými tóny, Šostakovič ovšem postrádal napětí

Náhoda tomu chtěla, že jsme během necelých dvou týdnů mohli podruhé slyšet Šostakovičův 1. koncert pro violoncello Es dur. A bylo to zajímavé srovnání. Prague Philharmonia vystoupila 4. března 2025 v Rudolfinu s mladým britským dirigentem Angusem Websterem a maďarským cellistou Istvánem Várdaiem.
István Várdai, Angus Webster, Prague Philharmonia, 4. března 2025, Rudolfinum, Praha (zdroj Prague Philharmonia)
István Várdai, Angus Webster, Prague Philharmonia, 4. března 2025, Rudolfinum, Praha (zdroj Prague Philharmonia)

Na začátku ovšem zazněla novinka britského autora Huwa Watkinse Svítání (Dawning) v české premiéře. Watkins (1976) je klavírista (jeho bratr Paul Watkins je známý cellista z Emerson Quartetu) a dirigent, oba pocházejí z Walesu. Skladba začíná zvukomalebným štěbetáním a pískáním ptáčků, tóny se stále rozjasňují, celý hudební průběh navozuje vzestupnou a sílící tendenci, až náhle podle mého trochu brzy a překotně skladba končí. Svítání je posluchačsky přívětivá hudba, s prvky jazzu, osvěžující a pozitivní, a je dobře, že ji britský dirigent do programu zařadil. Autor se českého uvedení osobně zúčastnil.

Violoncellista István Várdai vystoupil v Rudolfinu se stejným koncertem jako krátce před ním britská cellová celebrita Sheku-Kanneh Mason. V jeho podání, navíc s menším tělesem Prague Philharmonia, vyzněl Koncert pro violoncello a orchestr č. 1 Es dur, op. 107 Dmitrije Šostakoviče úplně jinak. Oproti technicky i výrazově dokonalému, dravě energickému Masonovi přistupoval Várdai k partituře s menším perfekcionismem, spíše měkce a romanticky, dalo by se skoro říct s pohodou.

Jako hráč nikam nespěchal a prodával publiku obzvlášť krásný tón svého nástroje. Ostatně jeho violoncello stojí za pozornost: je to Stradivari „Ex du Pré-Harrel“ vyrobený v roce 1673, nástroj, na který dříve hrála legendární Jacqueline du Pré. Velké tmavě hnědé cello je zajímavé i tím, že postrádá dole obvyklý černý struník, má jen krátký nenápadný úchyt na struny. Zvláště v hlubokých tónech tento nástroj zněl fantasticky.

Jak bylo řečeno, Várdai nikam nespěchal a nejvíce si vychutnal tklivě zádumčivou druhou větu Moderato, procítěně a ve velmi pomalém tempu, na kterou navázala pomalá až meditativní Cadenza, a to už jsem měla dojem, že se koncert trochu vleče a ztrácí tah. Více energie do toho vložil až na konci Cadenzy a v následné čtvrté rychlé větě Allegro con motto. S posledním tónem cellista doslova vyskočil ze židle jako nabitý elektřinou.

István Várdai, 4. března 2025, Rudolfinum, Praha (zdroj Prague Philharmonia)
István Várdai, 4. března 2025, Rudolfinum, Praha (zdroj Prague Philharmonia)

Orchestr hrál bravurně, zvláště v poslední větě, v dobré souhře se sólistou (až na jedno dvě místa, kde jej překryl dynamikou). Musím ale přiznat, že mi chyběly ty velké dynamické kontrasty a drtivé vpády symfonického pléna, jak je Šostakovič zamýšlel a menší komorní filharmonie jich nemůže docílit. Várdai měl u publika velký úspěch, musel dokonce dvakrát přidávat, nejprve Bachovu Sarabandu a poté lehkým smyčcem ve velkém tempu zahrál virtuózní Etudu č. 28 českého skladatele Davida Poppera jako poctu hostitelské zemi.

„Už dlouho mi v hlavě zní bubny a trubky. Nevím, co z toho vzejde,“ napsal v roce 1845 Robert Schumann v dopise Mendelssohnovi. Vzešla z toho Symfonie č. 2 C dur, op. 61, kterou jsme vyslechli po přestávce. Schumann mladému, teprve 25letému dirigentovi Angusu Websterovi výborně sednul. Symfonii dirigoval zpaměti, a bez taktovky tu nepoužívá, vystačí si s celkem střízlivým, funkčním gestem rukou. Do první věty Allegro assai vstoupili s bohatým plným zvukem, správně volené akcenty a akcelerující tempo dodaly větě odpich, lehkost a přitažlivost. Ve Scherzu se krásně uplatnilo rozesazení houslí vlevo i vpravo, protože se tam téma dělí do dvou skupin a ty jej hrají na střídačku, vznikl jakýsi stereo efekt. Skvělé bylo i poklidné Adagio se spoustou hezkých instrumentálních sól, kde si nástroje předávají hlavní téma (hoboj, horny, fagot, klarinet) a závěrečné Allegro molto vivace vyznělo velmi slavnostně.

Webster pracuje výtečně s dynamikou, neustále ji rozvíjí a přidává či ubírá s přesností lékárnických vážek, skladba tak přirozeně dýchá, je to plastická a detailně propracovaná krajina, ale přehledná a srozumitelná v každém taktu. Byla to, podle mého mínění, ta lepší polovina koncertu.

Hodnocení recenzenta: 80%

Watkins. Šostakovič. Schumann
4. března 2025, 19:30 hodin
Dvořákova síň, Rudolfinum, Praha

Program:

Huw Watkins: Svítání „Dawning“ (česká premiéra)
Dmitrij Šostakovič: Koncert pro violoncello a orchestr č. 1 Es dur, op. 107
Robert Schumann: Symfonie č. 2 C dur, op. 61

Účinkující:
Prague Philharmonia
István Várdai – violoncello
Angus Webster – dirigent

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře