Italský pianista Bellucci rozezněl Rudolfinum Lisztem a Chopinem

Repertoár Franze Liszta a Fryderyka Chopina ovládl v sobotu pražský klavírní recitál italského virtuosa Giovanni Bellucciho. Jeden z nejosobitějších pianistů současnosti se s úspěchem představil ve zcela vyprodané Dvořákově síni Rudolfina. Koncert zároveň uzavřel druhý ročník malé hudební přehlídky – Klavírní festival Rudolfa Firkušného.Minulou sobotu ho zahájila Berlínská filharmonie s pianistou Ivem Kahánkem u příležitosti dvacátého pátého výročí sametové revoluce v někdejším Československu a pádu Berlínské zdi. Celkově byly koncerty vyprodány kolem osmdesáti dvou procent, řekl mluvčí festivalu Pavel Trojan.

Bellucci představuje tradici známé italské klavírní školy, stejně jako třeba Benedetti Michelangeli nebo Maurizio Pollini. V roce 1993 zvítězil v interpretační soutěži Pražského jara, jíž předsedal právě světoznámý český pianista Firkušný. Tehdy bylo Belluccimu dvacet osm let. Poté se rychle etabloval mezi nejlepší pianisty světové scény. Mimořádně populární je ve Francii.

Dnešní program ukazuje, k jakým dílům pianista tíhne. Více než standardní klavírní tvorba jej přitahují zvláštnosti a objevování nových hudebních možností. Nadšený Lisztův interpret úvodem přednesl skladatelovy transkripce Beethovena a Mozarta, zazněla například ale i Lisztova Uherská rapsodie č. 12, která je ze své série nejrozsáhlejší, a známá Chopinova Etuda c moll.

Bellucci zvolil originální repertoár včetně méně často hraných Chopinových Šesti polských písní v Lisztově úpravě. Někteří posluchači jej dvakrát ocenili ovacemi vstoje, závěrem se dočkali přídavku od Charlese-Valentina Alkana – Tonight.

Klavírní přehlídku, nazvanou podle světoznámého českého pianisty, který opustil vlast na protest proti komunistickému puči roku 1948, pořádá festival Pražské jaro. „Dedikací velkému českoamerickému umělci se Pražské jaro hlásí k demokratickým základům své historie, které Rudolf Firkušný spolu s Rafaelem Kubelíkem, dalším slavným kulturním emigrantem před totalitním režimem, nesporně spoluvytvářel,“ uvedl Trojan.

V rámci jednoho týdne přinesla přehlídka recitály čtyř klavíristů, z nichž každý reprezentoval jedinečný interpretační přístup. Nabídla i klavírní recitál Jitky Čechové a Pierra-Laurent Aimarda. Publikum tak v několika dnech mohlo porovnat českou klavírní školu se zahraničím.

Foto PJ – Zdeněk Chrapek

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky