Jak se připravit na konkurz do orchestru?
Testování naslepo
Představte si, že máte skvělého strýce, který je automobilový fanatik. Vlastní celou flotilu úžasných vozidel a udělá vám neuvěřitelnou nabídku: dá vám libovolný vůz, který chcete. Existují pouze dvě podmínky: bude to poslední auto, které budete kdy vlastnit. A budete muset své rozhodnutí založit pouze na tříminutových testovacích jízdách. Předem nebudete moci provádět žádné pokusy nebo zkoumání. Dokonce ani nebudete vědět, jaké vozidlo na zkušební jízdu máte, protože všechny identifikační značky jsou zakryty.
Jak byste si vybrali své auto snů?
Roztřídění
Zajisté budete okamžitě schopni zařadit každé auto do kategorie založené na vašem prvním dojmu. Některé vozy byste odstranili na základě toho, že se posadíte na sedadlo řidiče a spustíte motor. Jiné vyřadíte po rychlém objetí kolem jednoho bloku. Brzy tak budete mít krátký seznam kandidátů. Ale jakou byste udělali konečnou volbu bez hodnocení spotřebitelů, odborných posudků a znalosti specifikací? Proto neexistuje nic takového jako „objektivita”.
Právě jste se dostali do rukou členů auditorské komise. Jsou pověřeni rozhodnutím, s nímž budete muset žít po zbytek své kariéry, a přesto nezískávají objektivní důkazy. Váš konkurz je, stejně tak jako zkušební jízda, zcela subjektivní. Ve skutečnosti jsou jeho náplní emoce, domněnky, zaujatost, zaslepenost nebo i nahluchlost!
Síla příběhu
Přemýšlejte o těch automobilech, které jste zařadili na váš krátký seznam. Cítili jste se „správně” od okamžiku, kdy jste vstoupili dovnitř? Jak jste se ponořili do měkoučké kůže, jak jste si představovali, že ve svém voze uháníte slunečnou krajinou? Jak burácející motor vytvořil záblesky v závistivých zracích vašich přátel? Jak jste při zatáčení řezali klikaté zatáčky? Každý z vašich dojmů byl daleko od pravdy: všechny vaše dojmy vám fandily a váš mozek byl bez vašeho souhlasu okouzlen a vše považoval za bezprostřední. Ale jakmile by byly napsány na papíře, tyto příběhy by zadrhly a neměly by význam. Bez tvrdých dat ke zkoumání by vám nebyly k ničemu. Možná, že na chvíli by vám pomohly, ale nakonec byste vybrali ten nejpřesvědčivější důkaz a šťastně odjeli.
Členové komise jsou přitahováni ke stejnému lehkému rozhodování. Ulehčete jim to: vyprávějte jim příběh.
Příběhy jsou součástí lidské povahy
Všichni potřebujeme příběhy. Dokonce i když čtete tato slova, vykreslujete si můj mentální obraz: jaký typ člověka jsem, jaký život jsem vedl. Je to lidská přirozenost, a pokud ji můžete zahrnout do vašeho konkurzu, můžete si porotu obrátit na svoji stranu.
Jakmile se porota shromáždí v den konkurzu, vyprávějí si příběhy o sobě. Než zazní první nota, nabízím vám myšlenkový proces typického člena výboru:
– Znám všechnu hudbu, která je na tomto seznamu, tam i nazpátek.
– Všechno začalo, když jsem zde získal svou práci.
– Dřel jsem jako mezek na tento konkurz a vyplatilo se to.
– Dám pozor na všechny hudební detaily a očekávám, že moji kolegové učiní totéž.
– Na začátek chci někoho, jako jsem já!
Věnujte zvláštní pozornost tomu poslednímu. Kromě všech možných důvodů, proč by adept měl patřit do orchestru, hraje podstatnou roli ještě něco: porotce zahrne do svého rozhodování ještě jednu osobu. Tu, která je stejná jako já.
To, co k tomu patří, musí být ruku v ruce s vyprávěním příběhů. Není náhodou, že většina superhrdinů má „původ v příběhu“, který začíná tím, že žijí jako obyčejný člověk. Dobří spisovatelé vědí, že budeme více důvěřovat příběhu, pokud věříme, že hrdina je jedním z nás.
Pokud nemáte sebedůvěru, skončete dříve, než začnete
Musíte trochu působit dojmem někoho, kdo už tuto práci má. Jak to udělat, když stojíte za scénou?
Představte si, že musíte učinit rozhodnutí, že jste rozhodující osobou. Tentokrát místo výběru automobilů vybíráte lidi. Potřebujete obchodního partnera, někoho, jehož osudy budou s vámi spojeny po mnoho let. Představte si, že jste pozváni do společnosti, kam přišli všichni podnikatelé z celého města. Koho hledáte, když pozorujete místnost s nápojem v ruce? Která složka je důležitá a kterou musíte rozpoznat předtím, než začnete s někým podnikat?
Je to důvěra.
Pokud člověku před vámi nevěříte, nemůžete ho brát vážně. Nezáleží na tom, co říká nebo jak to říká. Ale někdo, s kým se cítíte příjemně, i když má u sebe zbraň? Navzdory ohrožení koupíte to, co prodává.
Věnujte se „vzhledu”
Každý host ve vaší hypotetické společnosti má „vzhled“: oblečení, doplňky, řeč těla. Když uvidíte dobré a vkusné oblečení v kombinaci s pevným držením těla a lehkými gesty, víte, že stojí za to dotyčného poslouchat. To poznáte na první pohled.
Při zmiňovaném konkurzu se váš „vzhled“ rovná vašemu hraní během prvních deseti sekund. Kvalitní zvuk, podaný se sebedůvěrou a věrností k zápisu, dodá komisi klidu. Neexistuje žádná klouzavá stupnice pro tuto okamžitou reakci: buď je to úspěch, nebo neúspěch.
Doplnění podrobností
Jakmile vystoupíte, každý člen komise si v mysli začne kreslit široký obrys. Mohlo by to připomínat následující krátký popis:
– romantický hráč
– svěží zvuk
– sebejistý
– zkušený
Nebo snad:
– solidní technika
– pilný hráč
– jistý
– předvídatelný
Porota tyto věci o vás vůbec nezná, ale jejich mysl se snaží pro sebe najít přesvědčivý příběh.
Porota doplňuje podrobnosti ve vašem příběhu, když hrajete ve více kolech. Ve skutečnosti, aniž byste o tom věděli, předpovídají, jak budete hrát každý úryvek na základě příběhu, který si o vás dosud psali! Věnují větší pozornost důkazům, které potvrzují onen příběh, a méně si všímají nových informací, které by je změnily. To je důvod, proč dva různí hráči, A a B, mohou učinit tentýž omyl, a přesto se mohou posuzovat úplně jinak. Jakmile pochopíte proč, jste na cestě k vylepšení vašeho obrazu.
Dvojí standard
Po jedné minutě hry člen poroty označí hráče A za „odvážného, riskantního mladíka, který potřebuje mít nasazeny opratě“. Mylně z toho vyvozuje, že A se musí usadit před tím, než si zaslouží být vybrán na toto místo.
Hráč B je po jedné minutě „vřelým, citlivým hudebníkem, který hraje dobře ve všech stylech“. Stejnou chybou je poznámka: s tím se vůbec nevzrušujte.
Nezáleží na tom, že ve skutečnosti je hráč A veteránem několika profesionálních orchestrů a skvělým kolegou, zatímco hráč B byl při svém prvním konkurzu vyřazen. Příběh se uchytil a určuje, jaké nové důkazy jsou přijímány.
První dojmy a další šance
To vše znamená, že první dojmy jsou důležité. Jsou možná dokonce ještě důležitější, než hádáte. Tak jak se z jejich působení vymanit?
Odpověď závisí na tom, o jakém špatném dojmu mluvíme! Pokud jste nedokázali vzbudit důvěru, tak na to zapomeňte. Ale pokud jste přinejmenším uhodili na hřebíček poroty, pak váš úspěch při přepsání vašeho příběhu závisí na tom, jak zajímavý je váš příběh a jak odvážně to říkáte. Poskytněte výboru dostatek nových a přesvědčivých důkazů, aniž by je dále rozptýlily, a budou váš příběh schopni přijmout.
Váš akční plán
Jak můžete převzít kontrolu nad svým konkurzním příběhem?
Nejprve musíte opatrně volit své konkurzy. Musíte hned získat sebedůvěru, i když to není snadné, pokud je celá komise složena z hráčů, kteří jsou lepší než vy. Takže před zasláním přihlášky hledejte všechny informace a zpětné vazby o úrovni orchestru a jeho hry, abyste neztráceli čas.
Dále kultivujte svůj „vzhled“. Pracujte na technických detailech hry na váš nástroj, které vám umožní vytvářet krásný tón v jakékoliv poloze, rychlosti a dynamice. Když tyto detaily jsou pro vás samozřejmostí, pak členové poroty ve vás uslyší idealizovanou verzi sebe sama, kterou si předem sami vybudovali.
Konečně, abyste postoupili a vyhráli, musíte pracovat tak, jak to dělají spisovatelé tajemných příběhů: napíší konec, na tom ostatním pracují až potom! Pokud znáte konec svého příběhu, komise vás uvítá jako jednoho ze svých řad.
Jak se tam dostanete? Přemýšlejte o hráčích A a B a o příbězích, které vám ukáží jak. Jaký bude váš příběh? Napište si jej a pak ho propojte se svým cvičením.
Nakonec porota se přece jen skládá z lidí a tito lidé nechtějí obtížné rozhodování. Takže jim to usnadněte. Vyprávějte od začátku příběh o vítězství a pokaždé budou vaše nedostatky přehlížet. Koneckonců jste jako oni!
S použitím textu Nathana Colea přeložil a připravil Libor Nováček sen.
Stručně o autorovi:
Nathan Cole je prvním zástupcem koncertního mistra v Los Angeles Philharmonic, je jedním z předních světových koučů konkurzního repertoáru houslistů. Dříve člen Chicago Symphony a Saint Paul Chamber Orchestra, který byl členem řady konkurzních porot téměř všech orchestrálních nástrojů. Působil jako hostující koncertní mistr orchestrů v Houstonu, Minnesotě, Oregonu, Ottawě, Pittsburghu a Seattlu.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]