Jaká bude 26. koncertní sezona 2019–2020 s PKF?

  1. 1
  2. 2
  3. 3
„Končí sezona, která přinesla PKF — Prague Philharmonia řadu uznání na mezinárodním poli, ať to bylo zařazení první profilové nahrávky u vydavatelství Warner Classics „Ravel. Bizet. Debussy“ do TOP 10 týdne BBC Music Magazine, turné s Jonasem Kaufmannem, které PKF vyneslo další kontrakt v roce 2020, úspěšná reprezentace České republiky na Mezinárodním hudebním festivalu v Besançonu či rozruch, který PKF způsobila na domácí scéně uvedením tří světových premiér ve Veletržním paláci v Praze v rámci cyklu Krása dneška. Vstupujeme do sezony, v níž bude PKF čelit řadě nových výzev. Do sezony, která – doufáme – vzbudí zájem, diskusi a zvědavost. 17. listopadu uplyne 25 let od prvního oficiálního koncertu tehdejší Pražské komorní filharmonie s Jiřím Bělohlávkem. Závazek, který jsme s pokorou přijali, a tradice, kterou se daří udržovat při životě jen díky obrovskému nasazení lidí, kteří se na projektu PKF podílejí. Rád bych jim všem – hráčům, managementu, divákům a podporovatelům PKF – z tohoto místa poděkoval,“ uvedl ředitel PKF – Prague Philharmonia Radim Otépka.
Emmanuel Villaume (zdroj Dvořákova Praha / foto © Petra Hajská)

V sezoně 2019–2020 se PKF — Prague Philharmonia DOTKNE ZVUKU v pěti koncertních řadách: Orchestrálním cyklu A (8 koncertů), Komorním cyklu K (10 koncertů), cyklu soudobé hudby Krása dneška S (5 koncertů), Koncertech pro děti v Rudolfinu D/E (8 koncertů) a donátorské abonentní řadě PKF — LOBKOWICZ abonmá L (4 koncerty). K tomu nabídne opět velmi kvalitní portfolio edukačních programů pro školy: koncerty pro děti od 4 do 8 let, které kopírují dětskou řadu D/E, a projekt Orchestr ve 3D, který si za rok své existence získal mezi školami nebývalou popularitu. Nedílnou součástí aktivit PKF bude i v roce 2019 Dětský klub Notička pro děti od 3 do 14 let, který nabídne šest setkání tematicky spjatých s říší pohádek.

Orchestrální cyklus (A): Dialog skladatelů napříč staletími
„Jako každoročně, tak i pro nadcházející sezonu jsme hledali téma, které program sjednotí, přinese důvod k reflexi a nabídne zajímavý příběh. Naším základním leitmotivem se nakonec staly kompozice, ve kterých skladatelé různým tvůrčím způsobem přetvářejí, citují a rekonstruují díla svých současníků i předchůdců či se jimi inspirují. Uslyšíte tak například Brucknerovu „Wagner-Symphonie“ s citacemi z oper Richarda Wagnera, Čajkovského „Mozartianu“, Stesk po Mozartovi Jana Klusáka, Brahmsovu Čtvrtou symfonii vystavěnou na tématu ze závěrečné části kantáty Nach dir, Herr, verlanget mich Johanna Sebastiana Bacha, Ravelovu orchestraci Musorgského Obrázků z výstavy či troufalé, ale veskrze geniální zpracování Schubertových posledních hudebních skic Lucianem Beriem ve skladbě Rendering. Bude to fascinující dialog mezi skladateli napříč staletími,“ komentuje program orchestrální sezony hudební ředitel a šéfdirigent PKF — Prague Philharmonia Emmanuel Villaume.

Sezona přivítá jak mezinárodně etablované umělce, tak mladé hudebníky z kategorie „rising stars“. Sezonu zahájí PKF Pátým klavírním koncertem Es dur „Císařským“ Ludwiga van Beethovena s vynikajícím makedonským klavíristou Simonem Trpčeskim, držitelem mnoha prestižních cen za své nahrávky a pravidelným hostem světových orchestrů a respektovaných koncertních sezon (mj. sezony Wigmore Hall). Program dále nabídne trio Baiba Skride, Harriet Krijgh a Lauma Skride v Beethovenově Trojkoncertu pro housle, klavír a violoncello C dur, Petra Nekorance v Brittenových Iluminacích či francouzskou mezzosopranistku Stéphanie d´Oustrac, praneteř Francise Poulenca a Jacquese de La Presle, v Berliozově Smrti Kleopatry. Ve Wissmerově Koncertu pro housle a orchestr č. 2 se představí mladičká francouzská houslistka Eva Zavaro, žačka Julie Fischer, absolutní vítězka Mezinárodní soutěže Johannese Brahmse 2018 v rakouském Pörtschachu, odkud si odnesla rovněž Cenu Vadima Repina za nejlepší interpretaci díla W. A. Mozarta. K orchestru se poprvé od svého odchodu z pozice šéfdirigenta PKF vrací do sezony Kaspar Zehnder, jenž se představí ve dvojroli dirigenta a flétnisty. Rovněž ve dvojroli uslyšíme v mozartovsko-schubertovsky laděném programu houslistu a dirigenta Juliana Rachlina s violistkou Sarah McElravy. Za černého koně sezony lze označit slovinského dirigenta Simona Krečiče, uměleckého ředitele Opery Slovinského národního divadla v Mariboru, který se představí v českém debutu.

Reflexe 30. výročí sametové revoluce v cyklu Krása dneška (S)
„Generace svobody“. Takový název nese letošní cyklus soudobé hudby Krása dneška PKF — Prague Philharmonia. Dramaturgie ročníku 2019–2020 byla svěřena muzikologovi a profesorovi Ústavu hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně Viktoru Pantůčkovi. Ten je podepsán za programy Expozice nové hudby, Brno Contemporary Orchestra nebo Mezinárodního hudebního festivalu Brno. „V následující sezoně představíme v cyklu Krása dneška porevoluční generaci skladatelů a skladatelek Visegrádské čtyřky a společně s nimi budeme nevtíravě polemizovat o hranicích individuální, občanské, společenské i tvůrčí svobody dneška. Je totiž otázkou, zda si skutečně dopřáváme výdobytky, které nám přinesla sametová revoluce, byť žijeme s pocitem, že můžeme dělat COkoliv, KDYkoliv, KDEkoliv a JAKkoliv. Tyto otázky se závěrečným PROČ definují koncept pěti experimentálních večerů, které kombinují akustické skladby s radioartem, aktuálními trendy elektronické a elektroakustické hudby, až po závěrečnou performanci, ve které se paralelně pomocí on-line přenosu propojí umělci, publikum, organizace i akademická pracoviště zemí V4,“ komentuje cyklus Viktor Pantůček.

Krása dneška 2019–2020 představí jeden z největších současných talentů na poli soudobé hudby, polskou skladatelku a vokalistku Agatu Zubel, jejíž díla objednala a premiérovala prestižní tělesa jako Losangeleská filharmonie, Ensemble InterContemporain, Klangforum Wien nebo London Sinfonietta. Z dalších osobností jmenujme držitelku Německé ceny pro soudobé autory Jagodu Szmytku nebo držitele mnoha mezinárodních ocenění včetně finálové účasti v ALEA III v Bostonu a vítěze soutěže „In Memoriam György Ligeti“ v Berlíně Balázse Horvátha. Z českých autorů představí cyklus radioartové skladby Marka Hlaváče, skupinu KOLEKTIV nebo hudební esej Havel Matouše Hejla.

Vedle své již tradiční základny v Experimentálním prostoru NoD pozve cyklus své diváky tentokráte i do méně frekventovaných koncertních sálů: Galerie Národní technické knihovny a nově vzniklého koncertního prostoru v bývalém bazénu Kasáren Karlín.

Mahan Esfahani (foto Filip Jandourek)
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na