Jaký bude Rok české hudby v Národním divadle moravskoslezském

Rok české hudby v Národním divadle moravskoslezském slavnostně začíná v sobotu 2. března. První operou Bedřicha Smetany Braniboři v Čechách zahajuje divadlo v den 200. výročí Smetanova narození první blok Smetanovského operního cyklu Ostrava 2024. Druhý blok se odehraje v květnu a skončí dnem 140. výročí Smetanova úmrtí (12. května). V devíti dnech tak divadlo dvakrát za sebou odehraje všech osm dokončených oper v pořadí, v jakém díla Smetana psal. Výjimkou je slavnostní Libuše – ta zazní jen 2x koncertně v podání Janáčkovy filharmonie Ostrava, se sólisty a Pražským filharmonickým sborem.
Národní divadlo moravskoslezské (zdroj Národní divadlo moravskoslezské)
Národní divadlo moravskoslezské (zdroj Národní divadlo moravskoslezské)

Kromě kompletu Smetanových dokončených oper divadlo už nyní zve na novinky zařazené do dramaturgie opery i baletu k poctě českým skladatelům a Roku české hudby. Balet NDM zkouší pro dubnovou premiéru inscenaci tří děl mladých choreografů na hudbu českých skladatelů s názvem Rapsodie Bohemia a v červnu se ostravské publikum dočká nové inscenace Janáčkovy opery Příhody lišky Bystroušky. V říjnu pak uvede opera v premiéře a v režii Ondřeje Havelky dílo Pavla Haase Šarlatán.

V sobotu 2. března diváci uvidí v rámci cyklu první ze Smetanových oper – Branibory v Čechách. „Smetanovský operní cyklus Ostrava 2024 systematicky připravujeme už od roku 2014, kdy jsme nastudovali s tehdejším hudebním ředitelem opery Robertem Jindrou poslední dokončenou operu – Čertovu stěnu. Tu jsme v obnovené premiéře s obměněným obsazením a v novém hudebním nastudování současného hudebního ředitele opery Marka Šedivého uvedli v půlce prosince,“ připomíná ředitel NDM a zároveň režisér Jiří Nekvasil s tím, že poslední obnovenou premiérou a završením příprav cyklu byli koncem února právě Braniboři v Čechách.

K velké škodě pro diváky i pro interprety se Smetanovy opery z repertoáru našich operních domů v posledních 30 letech téměř vytratily. Smetana přitom otevřel dveře hudbě 20. století, což mu ale v jeho době zasloužené uznání nepřineslo. Proto jsem přesvědčen, že právě nyní je ta správná chvíle představit Smetanu světu jako progresivního skladatele,“ říká Jiří Nekvasil. „Všech 8 dokončených oper Bedřicha Smetany jsou díla zralá. Každé je v podstatě jiné, jako by skladatel zkoušel výrazové možnosti operního žánru a otevíral tím dveře i svým následovníkům. Je to velká výzva pro současné interprety, sólisty, hudebníky i inscenátory. Stavíme vedle sebe v našem divadle všechny jeho dokončené opery a od soboty 2. března nabídneme zážitek, srovnání. Spolu se zahájením prvního bloku cyklu vydáme knižně všechna libreta s anglickým významovým překladem,“ shrnul Jiří Nekvasil s tím, že za 10 let příprav cyklu v téměř šesti desítkách smetanovských rolí v Ostravě debutovalo více než 70 operních sólistů a první zkušenost se Smetanovými operami má 8 dirigentů (někteří i ve dvou či třech operách).

Smetanovy opery budou takto v blocích uvedeny v Ostravě nadlouho naposledy. „S koncem této sezóny opustí repertoár operního souboru Dvě vdovy, Čertova stěna a Dalibor. Braniboři v Čechách a Tajemství pak s koncem roku 2024. Se třemi operami jedeme hostovat v červnu na festival do Litomyšle a v lednu 2025 do Plzně. Stálicí u nás zůstane Prodaná nevěsta a v dalších sezónách se opět vrátíme k Hubičce,“ připomíná Jiří Nekvasil jedinečnou možnost vidět letos naposledy všech osm.

Opera NDM nastuduje k Roku české hudby ještě jednu „kultovní“ českou operu a také poslední z řady oper ve volném cyklu Opery terezínských skladatelů. Po letech se NDM vrátí k Příhodám lišky Bystroušky Leoše Janáčka. Režii soubor svěřil zkušenému izraelskému choreografovi Itziku Galilimu. Premiéra v hudebním nastudování hudebního ředitele opery NDM Marka Šedivého bude 6. června a Itzik Galili už zahájil v únoru zkoušky se souborem baletu NDM, vrátí se pak k dalším během dubna. 10. října bude mít v Ostravě premiéru dílo skladatele Pavla Haase s názvem Šarlatán – operu nazkouší Ondřej Havelka s dirigentem Jiřím Habartem. Pavel Haas zahynul v Osvětimi, prošel táborem v Terezíně a NDM touto operou zakončí volný cyklus Opery terezínských skladatelů. Dílo bude uvedeno na podzim v Brně v rámci festivalu Janáček Brno.

Balet NDM oslovil tři choreografy narozené v 80. letech 20. století a prostřednictvím tance nabídne od 11. dubna působivou fúzi hudebních stylů 20. století jako poctu čtyřem českým skladatelům. Američan Justin Peck (nar. 1987), držitel Ceny Tony a choreograf, který spolupracuje i na filmech Stevena Spielberga nebo Sofie Coppolové, nastuduje u nás v české premiéře svou choreografii z roku 2015 s názvem Heatscape na hudbu Bohuslava Martinů.  „Další dvě díla uvidí diváci ve světových premiérách a tvoří je pro nás dvě výrazné osobnosti české taneční scény Jana Burkiewiczová (nar. 1982) a Viktor Konvalinka (nar. 1985),“ přibližuje šéfka baletu NDM Lenka Dřímalová. Jana Burkiewiczová nazkouší se členy baletu scénickou báseň Ikarie a inspirovala se především hudbou světoznámého skladatele filmové hudby Zdeňka Lišky k české sci-fi Ikarie XB 1 z roku 1963. „Vycházím zejména z mytologického smyslu slova, kde Ikárie je místo plné radosti, štěstí a harmonie. „Choreograf Viktor Konvalinka slibuje hravost a humor. Zakladatel skupiny DEKKADANCERS, bývalý první sólista Baletu ND v Praze a držitel Ceny Thálie, připraví své dílo s názvem Úhel pohledu na hudbu Jaroslava Ježka, Bohuslava Martinů a Erwina Schulhoffa. Jsme potěšeni, že o vstupenky na baletní novinku je už nyní mezi diváky velký zájem,“ uzavřela šéfka baletu NDM Lenka Dřímalová.

Roku české hudby se budou věnovat také červnové Dny nové opery Ostrava (NODO). Už sedmé bienále spolupořádá NDM s Centrem nové hudby Ostrava. Opery dvou současných autorů Haštala Hapky a Františka Chaloupky vznikají na zakázku a budou mít v červnu světové premiéry také jako pocta Roku české hudby.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments