Jan Burian chce do konce funkčního období dotáhnout transformaci Národního divadla

Jan Burian, který deset let vede pražské Národní divadlo, chce ve zbývajících dvou letech svého funkčního období dotáhnout co nejdál jeho transformaci. Současná forma příspěvkové organizace podle něj už dlouho nevyhovuje, protože není vhodná pro instituce provozující profesionální umění. V divadle proto před časem obnovili činnost pracovní skupiny pro transformaci.
Jan Burian (zdroj Národní divadlo)
Jan Burian (zdroj Národní divadlo)

“V této chvíli jsme velmi daleko s návrhem Zákona o veřejných kulturních institucích. Konečně existuje v reálné podobě a měl by už jít do Legislativní rady vlády a posléze do Parlamentu,” uvedl Jan Burian. “Upřímně řečeno, myslel jsem, že se transformace Národního divadla do deseti let stihne, protože v roce 2013 jsem nastupoval do funkce ředitele s tím, že jsem to měl jako úkol od vlády. Je třeba říci, že to byla vláda premiéra Petra Nečase, která padla z důvodů, které neměly s divadlem nic společného,” dodal.

Transformaci divadelních scén, která by měla odstranit překážky bránící živější umělecké tvorbě i efektivnímu hospodaření, podporují podle Buriana i šéfové dalších významných scén, například ředitel Národního divadla Brno Martin Glaser nebo David Gerneš, ředitel Moravského divadla Olomouc.

“Ke změně dříve nebo později dojde, tak jako v Německu a v Rakousku. U nás se to vyvíjí se zpožděním, ale řekl bych, že je to nezvratný proces,” řekl Burian.

Forma příspěvkové organizace je podle něj pro Národní divadlo nevýhodná například tím, že velmi těžko lze spravovat velkou instituci na základě rozpočtu, který není znám s předstihem. “Plánovat je potřeba na delší dobu dopředu. Protože kdybychom si třeba vzpomněli, že za půl roku uděláme nějakou inscenaci a pozveme si na to sólisty nebo choreografy ze zahraničí, tak to bude i desetkrát dražší, než když plánujete s předstihem. Navíc termínově v podstatě nezrealizovatelné,” podotkl Burian.

Generální ředitel ND upozornil, že forma příspěvkové organizace není vhodná pro instituce provozující profesionální živé umění. Režim práce v divadle nebo orchestru je jiný než tam, kde se pracuje pravidelně a vykonávají se stejné činnosti, míní. “Je těžké určit normu na pracovní dobu umělce. Vždycky říkám – naučte se zpaměti Hamleta nebo jednu roli z Janáčkovy opery Z mrtvého domu a prozraďte mi, jak dlouho to trvalo. Já to nevím. Jde totiž o tvůrčí uměleckou práci,” dodal.

Burian se funkce ujal 1. srpna 2013. Hned ten den ho odvolal nový ministr kultury v úřednickém kabinetu Jiří Balvín. Ten si za to vysloužil kritiku a tehdejší premiér Jiří Rusnok Balvínovi nařídil vrátit Buriana do funkce, což se druhý den stalo. Na protest proti způsobu odvolání ředitele a na jeho podporu dala téměř polovina souboru včetně uměleckých šéfů výpověď. Burian se s většinou umělců později dohodl, že vzali výpověď zpět.

Za dosavadní působení Buriana v čele ND se na postu ministra kultury vystřídali Jiří Balvín (nestraník), Daniel Herman (KDU-ČSL), Ilja Šmíd (nestraník za ANO), Antonín Staněk (ČSSD) a Lubomír Zaorálek (ČSSD). V současné době resort vede Martin Baxa (ODS). Druhé šestileté funkční období začalo Burianovi v roce 2019.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


1.1 8 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments