Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Janáčkem to zdaleka nekončí… aneb Nová mladá filharmonie?
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Čtenářský blog

Janáčkem to zdaleka nekončí… aneb Nová mladá filharmonie?

Petr Procházka
Publikováno 12/03/2013
sdílejte:
2 minut čtení
sdílejte:

V poslední době přináší česká hudební scéna řadu zajímavých počinů z oblasti soudobé hudby. Není to ani tak dlouho, co v Brně vznikl Soubor Brno Contemporary Orchestra (BCO) s cílem hrát současnou světovou hudbu v Česku a českou hudbu po celém světě. Mimo jiné si klade za cíl oslovit posluchače a ukázat jim, že soudobá hudba může být součástí každodenního života. Šéfdirigent Pavel Šnajdr se pro tyto projekty obklopil mladými umělci, jimž je současná hudba blízká a většina z nich patří mezi její nejlepší interprety.

Ovšem je snadné a vůbec možné oslovit široké spektrum poměrně konzervativního publika (kam se řadím i já) soudobou hudbou do té míry, že ji přijmou jako nedílnou součást života? Vypravili jsme se na koncert, jež měl být vrcholem této sezony BCO.

Brněnský Sál B. Bakaly – 6. 3. 2013 – již při příchodu návštěvníky vítaly informační panely a materiály o orchestru a programu a ještě něco, na stole ležící výtisky čerstvých novin. S vysvětlením … „ pro dlouhou chvíli“. Už tato skutečnost mě příjemně a humorně naladila na program blížícího se koncertu.

B. Britten (1913–1976): Sinfonietta, 1932
G. Ligeti (1923–2006): Chamber Concerto, 1970
H. Gorecki (1933–2010): Kleines Requiem fur eine Polka, 1993
W. Lutosławski (1913–1994): Chain (Łańcuch I), 1983

Čtyři z největších hudebních skladatelů 20. Století – čtyři letošní jubilanti. Kompozice, jež jsou běžným klasickým repertoárem podobných souborů zaměřujících se na soudobou hudbu. Z brněnského provedení na mě zapůsobila propracovanost zdánlivě nahodilých hudebních témat a momentů. Těleso tepající pod přesným dirigentským gestem Pavla Šnajdra dokázalo vytvořit iluzi přesně seřízeného mechanismu s organickým životem. Neotřelá instrumentace pak průlet nadčasovým prostorem.

Ať už je člověk milovníkem či odpůrcem současného kompozičního umění a hudby 20. a 21. století, s potěšením mohu konstatovat, že má česká hudební scéna, po pražském orchestru Berg, další novou a svěží orchestrální „konkurenci“, která se nebojí o sobě dát vědět…

I váš text rádi v této rubrice uveřejníme. Naše adresa: [email protected]  

Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Do Národního elektromobilem?
Další článek Životní osudy Zory Šemberové
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up