Jean-Louis Capezzali: Úroveň mladých českých hobojistů konkuruje zbytku světa

V Telči se bude letos konat již 27. ročník mezinárodních hudebních kurzů Akademie Telč. Kurzy, kde se studenti setkají se svými vrstevníky i pedagogy ze zahraničí, nabízejí dle programu širokou paletu zážitků. U samotných počátků této Akademie byl i sólový hobojista Jean-Louis Capezzali, který zde bude opět vyučovat hru na hoboj.

Jean-Louis Capezzali (foto: Denis Gliksman)
Jean-Louis Capezzali (foto: Denis Gliksman)

Budete vyučovat na Akademii Telč poprvé? Pokud ano – co od kurzů očekáváte, pokud ne jak byste hodnotil předchozí ročníky Akademie Telč?
Na Akademii Telč vyučuji již od jejích začátků, tedy od července roku 1994! Původní myšlenka kurzů byla založit francouzsko-českou akademii, kde by čeští profesoři smyčcových nástrojů vyučovali francouzské studenty a pomáhali jim zapracovat na českém hudebním repertoáru. Francouzští profesoři dechových nástrojů měli vyučovat české studenty díla francouzského repertoáru. Hned na začátku jsme zaznamenali velký úspěch, a mně osobně přišlo každý rok více jak dvacet registrací na kurzy v České republice. Tato zkušenost byla stále výjimečná, jak pro studenty, tak i pro jejich učitele. Většina mých studentů se stala uznávanými profesory na konzervatořích nebo na akademiích, někteří hrají sólově v nejlepších českých souborech a orchestrech.

Mnoho z nich se zúčastnilo kurzů na Akademii a umožnilo mi tak nastartovat opravdové základní vzdělání, založit skutečnou školu. Již pár let dochází do Telče žáci, kteří studují u první generace studentů prvních ročníků akademie. Musím s dojetím konstatovat, že výuka na českých školách se v posledních letech modernizovala a během posledních pár let se velmi změnila.

Obecná základní úroveň mladých studentů je dnes vynikající a konkuruje zbytku světa. V rámci akademie jsem měl možnost sledovat vývoj. Tato skutečnost jasně prokazuje užitečnost a účinnost kurzů.

Vyučování na akademii mi umožnilo předat celoživotní zkušenosti umělce a pedagoga.

Jaký je váš vztah k české hudbě? Případně jaký je váš nejoblíbenější český skladatel?
Česká hudba mě vždy lákala, a bylo by banální pouze vyjmenovávat všechny geniální skladatele vaší překrásné země. Prostřednictvím folklóru, který je stále ve vaší zemi populární, vzniklo mnoho děl se silnou národní identitou – například Koncert pro hoboj od Bohuslava Martinů. Patří mezi má oblíbená díla hobojového repertoáru, protože dokonale kombinuje lidová témata a klasické komponování.

Telč (foto Tereza Pohlreichová)
Telč (foto Tereza Pohlreichová)

Působíte jako sólový hobojista v Orchestre Philharmonique de Radio France a vystupujete jako sólový hráč. Co byste doporučil studentům, kteří jsou na počátku své hudební kariéry a připravují se na konkurz do orchestru?
Příprava na orchestrální konkurz musí být přesná. Jsme součástí dechové sekce orchestru, která se skládá pouze ze sólistů – tzn. první a druhý hoboj, lesní roh, pikola, bas klarinety apod. Požadované party jsou většinou širokým výběrem z repertoáru, odlišují se různými stupni obtížnosti a styly, které precizně určí kvality a kompetenci uchazeče. V průběhu několika let byly požadavky pro konkurzy velmi podobné, proto je nutné se zaměřit na tyto konkrétní party. Příklad pro hoboj: Mozartův koncert, Straussův koncert a nejslavnější hobojová sóla v orchestrálních dílech.

Pracujte na širokém spektru repertoáru a především se neomezujte pouze na výňatky z děl požadovaných pro tyto konkurzy. Je nutné znát veškerý repertoár našeho oboru, abychom poté mohli kvalitně hrát v symfonickém orchestru. Díky pečlivé práci na dílech různých stylů od baroka až po současnost, můžeme získat a zdokonalit své instrumentální a umělecké dovednosti.

Vyučujete na mnoha zahraničních kurzech. Na co se většinou zaměřujete během tak krátké spolupráce se studenty? Jaké jsou podle vás priority letních kurzů?
Způsob celoroční výuky nebo výuky na letních kurzech je pro mě stejný. Velkým rozdílem je doba, po kterou zůstávám v kontaktu se studentem. Na začátku je důležité si vytvořit malou analýzu a posoudit tak úroveň studenta. Jaký má ve svém věku cíl, a jakého již dosáhl vzdělání? Po této první analýze je zapotřebí společně najít řešení dalšího vzdělávání, tj. jak případně vylepšit slabší místa jeho hry, nebo rozvíjet jeho technické a umělecké kvality. Právě zde spočívá rozdíl v tempu práce a na přesných bodech výuky, na kterých můžete trvat v závislosti na době, v jaké k vám bude student docházet. V rámci třídy lze týden co týden ve výuce přistupovat ke zlepšování všech oblastí hry s větší trpělivostí i metodikou, student má více času si osvojit dovednosti i podrobněji prostudovat skladby. V rámci letních kurzů, kde je čas bohužel omezenější, je nutné se zaměřit na nejnaléhavější body a navrhnout studentovi několik způsobů řešení problému, aby se mohl rozvíjet. Některým studentům se často jedná pouze o získání celkového pohledu na svoji hru. Mnoho studentů, kteří navštívili několik ročníků Akademie Telč za sebou, se podařilo si krok za krokem vybudovat pevné základy své hry na hoboj.

Co byste vzkázal studentům, kteří by se chtěli účastnit Akademie Telč, ale stále váhají?
Mladým hobojistům, kteří stále váhají s přihláškou na Akademii, bych doporučil poslouchat interpretaci českých sólistů a jejich profesorů. A jednoduše bych jim vzkázal: „Vítejte!“

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments