Její pastorkyňa dostává novou tvář v Národním divadle

Její pastorkyňa, strhující drama o lásce, pýše, ale i o schopnosti odpustit to, co je stěží odpustitelné, je jednou z nejpůsobivějších a nejuznávanějších oper Leoše Janáčka. Národní divadlo ji nyní uvádí v novém nastudování v režii Calixta Bieita a pod hudebním vedením Stefana Veselky. Premiéry se konají 22. a 24. května 2025.
Leoš Janáček: Její pastorkyňa, Národní divadlo (zdroj Národní divadlo)
Leoš Janáček: Její pastorkyňa, Národní divadlo (zdroj Národní divadlo)

Drama Její pastorkyňa české spisovatelky Gabriely Preissové, které popisuje spletité vztahy v uzavřené vesnické komunitě, skladatele Leoše Janáčka hluboce oslovilo. S velkým soucitem i s citem pro drama hru sám upravil do podoby libreta, přičemž zachoval prozaickou formu, a stal se tak jedním z průkopníků opery zpívané v próze.

Samotná cesta opery k uznání ovšem nebyla jednoduchá. Janáček chtěl premiéru svěřit pražskému Národnímu divadlu, vedení ji však odmítlo, světová premiéra se tak v roce 1904 konala v Brně. V Národním divadle v Praze tak byla poprvé uvedena až o dvanáct let později, posléze byla nastudována ve Vídni (1918) a dalších metropolích. Právě Její pastorkyňa udělala z Leoše Janáčka světově uznávaného operního dramatika.

Opera Národního divadla nyní přichází s novým nastudováním tohoto Janáčkova díla. Režie se ujal světově uznávaný režisér Calixto Bieito, který má s Její pastorkyní již zkušenosti ze Stuttgartské opery (a který již v Národním divadle režíroval Janáčkovu Káťu Kabanovou). „Od mládí se cítím být velmi spjat s Janáčkovou hudbou a s českou kulturou vůbec. Kulturou, kterou z celého srdce obdivuji a zbožňuji. Její pastorkyňa zaujímá v mém životě velmi důležité místo. Dostala se mi do duše, když jsem ji hrál ve Stuttgartu. Je to už mnoho let, kdy jsem ji režíroval poprvé, ale vnitřní voda, která v této hudbě proudí, je stále živější a svěžejší než kdy jindy. Tentokrát jsem k Její pastorkyni přistoupil s estetickými změnami oproti stuttgartské produkci, ale cesta mezi láskou, vinou, šílenstvím, bolestí a vykoupením zůstává stejná. Doufám tedy, že jsem zůstal věrný své práci ve Stuttgartu a zachytil podstatu zpěváků v Praze – skutečných protagonistů této nádherné opery.“

Podle Stefana Veselky, norského dirigenta českého původu, má Janáček v této opeře jedinečný způsob spojení hudby a jednotlivých rolí. „Je to téměř jako film s rychlými a jasnými střihy z jedné scény do druhé, kdy Janáček svou hudbu destiluje do čistých emocí a jádra dramatu. A proto jeho hudba působí na diváky přímo a silně emocionálně,“ říká s tím, že obecně má k Janáčkovi silný vztah. „S Janáčkovou hudbou jsem se poprvé setkal jako malý chlapec, když mi doma rodiče pouštěli hudbu Dvořákovu, Smetanovu a Janáčkovu. Během studií jsem hrál všechny jeho klavírní skladby a později jsem dirigoval všechny jeho orchestrální skladby a mnoho oper. Mám tedy k jeho hudbě dlouhý a silný vztah. Cítím se proto velmi vděčný a poctěn, že nyní mohu dirigovat Její pastorkyni a debutovat zde v Národním divadle v Praze,“ dodává.

„Mým prvním setkáním s profesionální operou před více než 45 lety byl právě Leoš Janáček – byť šlo o jinou jeho operu, jako dobrovolný asistent režie jsem se podílel na Kátě Kabanové. Okamžitě mě fascinovalo Janáčkovo autentické a surové zobrazení lidské slabosti i velikosti. Jeho hudba s ostrou přesností vykresluje vývoj dramatu a vnitřní život postav,“ říká umělecký ředitel Opery Národního divadla a Státní opery Per Boye Hansen, podle nějž je logické, že Janáčkova Její pastorkyňa je uváděna v novém nastudování. „Naše poslední inscenace byla již dvacet let stará. Janáčkovy geniální opery si zaslouží stále nové interpretace a měly by mít stále své místo v našem repertoáru.“

„Je to skvělá příležitost interpretovat jednu z nejlepších českých oper s jedním z nejlepších světových režisérů,“ podotýká Jan Burian, generální ředitel Národního divadla.

V roli Jenůfy se představí Alžběta Poláčková, v roli Kostelničky Buryjovky Rosie Aldridge a Dana Burešová. Števu Buryju zpívá Martin Šrejma, jeho bratra Laca Klemeně Aleš Briscein a Peter Berger. Roli Stařenky Buryjovky ztvární Eva Urbanová.

Scénu pro Její pastorkyňu navrhla Anna-Sofia Kirsch, kostýmy Paula Klein.

Leoš Janáček: Její pastorkyňa
Premiéry: 22. a 24. května 2025
Reprízy: 29. května, 6., 13. a 27. června 2025

Inscenační tým
Režie: Calixto Bieito
Dirigent: Stefan Veselka / Jan Chalupecký
Scéna: Anna-Sofia Kirsch
Kostýmy: Paula Klein
Sbormistr: Pavel Vaněk

Obsazení
Jenůfa: Alžběta Poláčková
Kostelnička Buryjovka: Rosie Aldridge / Dana Burešová
Laca Klemeň: Aleš Briscein / Peter Berger
Števa Buryja: Martin Šrejma
Stařenka Buryjovka: Eva Urbanová
Stárek: Jiří Hájek
Rychtář: Pavel Švingr / Zdeněk Plech
Rychtářka: Maria Kobielska
Pastuchyňa: Michaela Zajmi
Karolka: Jekatěrina Krovatěva
Jano: Marie Šimůnková
Barena: Magdaléna Hebousse

Sbor Národního divadla
Orchestr Národního divadla

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře