Jiří Kout a FOK excelovali v Berlíně

Příliš často se nestává, že by český orchestr hostoval v Berlíně. Českou filharmonii jsme tu neslyšeli od provedení Dvořákova Stabat Mater se Zdeňkem Mácalem v roce 2005, operu Národního divadla či pražskou Státní operu ani nemluvě. A tak jediným zástupcem je se svým pravidelným hostováním Česká komorní filharmonie s dirigentem Stanislavem Vavřínkem a Petrem Chromčákem, s „líbivým“ programem, pravidelně a úspěšně kombinujícím Beethovenovu Devátou s Carmina burana Carla Orffa. Jiné orchestry občas buď doprovázejí operní hvězdy nebo vystupují v oratoriích, například Plzeňský rozhlasový orchestr.


Jiří Kout je v Berlíně spojován se svým dlouholetým působením v Deutsche Oper a hlavně pak se svými provedeními Janáčka. Minulý čtvrtek řídil v sále Berlínské filharmonie orchestr FOK. A hned úvodem říkám – přišel, zahrál a zvítězil.

V monotónnosti a zaměnitelnosti dnešní špičkové orchestrální kultury, kde nejen na zvukových nosičích, ale i live jsou rozdíly většinou patrné, Pražští symfonikové zazářili nezvyklým individualismem. A tak věříme, že je ve Filharmonii co nejdřív uslyšíme znovu. Od prvních taktů přitom člověk věděl, proč na tento orchestr znovu tak rád přijde.

Údiv a úžas způsobila hned úvodní Vltava – posluchač tradičně zvyklý na homogenní barvu fléten na začátku byl nejdřív zaražen značnou odlišností obou dechů, nicméně Koutův pohled plně odpovídá Smetanovým intencím a vlastně též geografii řeky.


Ruský hvězdný pianista, osmnadvacetiletý Nikolaj Tokarev se představil v Čajkovského druhém koncertě G Dur, op. 44. Dílo z roku 1882 je věnováno Nikolaji Rubinsteinovi, ale podobně jako skladatelův třetí koncert stojí beznadějně ve stínu koncertu prvního b moll. Pokud vím, tak z velkých Rusů jen Emil Gilels platil za advokáta těchto méně známých kreací. Dokonce i věčný experimentátor Richter preferoval když – tak Čajkovského monumentální Sonátu. Tokarev přesvědčil nejen technicky, ale i hudebně. Dialog se sólovými houslemi (úžasné sólo koncertní mistryně!) a se sólovým violoncellem plus nepřetržitý kontakt s dirigentem a pochopení pro důležitost a rovnoprávnost orchestrálního partu – to vše není samozřejmé a obzvlášť u pianistů hostujících ve Filharmonii je to spíše výjimka. Tady se častěji projevuje narcismus, jako v případě čínského pianisty, který Beethovenovi přes německý týdeník Die Zeit vzkazoval, aby mu napsal třiatřicátou sonátu…. Okamžité standing ovations po posledních tónech a bouřlivý aplaus publika i orchestru po přidaném Šavlovém tanci. Je jasné, že i co do vystupování sympatický Tokarev je do roka zpátky.


Dvořákova Osmá po přestávce, i to byla dramaturgicky dobrá a promyšlená volba, Dvořákovy symfonie nepatří do kanónu Berlínských filharmoniků. Osmá ukázala pražské symfoniky v nejlepších barvách, ať už dřevo (opět flétny!), žestě (u FOK tradičně fenomenální horny, které se nebály zahrát i „nehezky“, když to partitura vyžaduje), perkuse či smyčce. Důvěrná znalost díla a syntonie s dirigentem posluchače ve Filharmonii evidentně zaskočila a překvapila. Takto suverénně ve filharmonii již dlouho žádný hostující orchestr nezahrál. I když by si kritik přál třeba trochu více propracovanosti v dynamice, kapánek více improvizace – Dvořákova Osmá k tomu dává příležitostí přece jen víc, než kterákoli jiná Dvořákova symfonie – či vyzdvižení kontrapunktického vedení… To vše ale zůstávají marginálie oproti krásnému koncertu předního pražského tělesa.

Nekonečné ovace, za než „fokáci“ poděkovali geniálně zahraným Slovanským tancem g moll. Návrat Jiřího Kouta ke Sprévě se ani nemohl líp podařit. My v Berlíně věříme, že pořadatelé pozvou orchestr a dirigenta co nejdříve znovu, třeba s Dvořákovou Třetí.

Prague Symphony Orchestra, Jiří Kout, Nikolai Tokarev

Symfonický orchestr hl.m.Prahy FOK
Dirigent : Jiři Kout
Nikolai Tokarev – klavír

Bedřich Smetana: Vltava
Petr Iljič Čajkovskij: Piano Concerto No. 2 in G major
Antonín Dvořák: Symfonie č. 8


www.berliner-philharmoniker.de

Mohlo by vás zajímat


10
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
9 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Anonymous

Jen doplním, že není pravdou, že by v Berlíně koncertovaly české orchestry zřídka. Česká komorní filharmonie zde koncertuje minimálně 8x do roka, Čeští symfonici minimálně 4x. Jinak pan Kout je jednou z největších českých dirigentských osobností, vyniká vysokou inteligencí, pokorou k uměleckému dílu a mimořádným talentem.

Anonymous

Paní Kokoškovou bych v této souvislosti a společnosti radši neuváděl :-)

Anonymous

….Co je to Česká komorní filharmonie a Čeští symfonici…? To bude asi velmi vysoká úroveň… :-)

Anonymous
Anonymous

Ano, jsou to špatné KMČ orchestry, hrajou v rozmezí podprůměrně až strašně. Bohužel jejich management je velice aktivní a schopný, takže skutečně koncertují v Berlíně často. A BOHUŽEL tím, ať chceme nebo spíše určitě NECHCEME, dělají reklamu kvalitě českých orchestrů mezi berlínským (a na mnoha jiných místech) publikem a médii. To, že činnost těchto a podobných těles české kultuře velice škodí, je věc na samostatnou úvahu. Nekvalitní umělci či umělecká tělesa podrývají věrohodnost těch poctivých. A to platí i ve stálých uměleckých tělesech a samořejmě i na území ČR. S pozdravem Robert Hollman P.S. v dnešním umění často platí: Lenost… Číst vice »

Anonymous

Pane Hollmane,nevím kdo jste a co jste v životě dokázal, ale já jsem natočil s Českou komorní filharmonií cd pro americkou společnost a vypadá to, že jsou to hlupáci, kteří točí s KMČ orchestry podle Vás, Jsem hlavním dirigentem tohoto orchestru a jsem na to pyšný a pokud jste trochu soudný, uritě se přijdete podívat do Berlína na nás, do konce roku máte 8x možnost a pak pište úsudky, jinak jste pro mne ubožák. Petr Chromčák

Anonymous

Pane Chromcaku, nic ve zlem, ale proc jste nenatocil to cd napriklad s FOKem, CF nebo Rozhlasem? Muzikanti v te vasi CKF jsou prece z techto orchestru? Koupil jste jim nastroje, fraky? Platite jim zdravotni a socialni pojisteni? Nebo jen proste parazitujete na dobre zivenych a zavedenych institucich?
Jinak s Vami souhlasim, ze pan Hollman nema ani paru o cem hovori. A ubozakem je i pro mne.
Alena

Anonymous

Kokoskova a Pokluda, nejznamejsi ceske orchestry v Nemecku za 125euro za koncert a 2 dny na cestach :))

Anonymous

Kokošková je orchestr zoufalců hrající za opravdu strašlivých podmínek,což je pani ing. upřímně jedno.Kdyby zajistila alespoň základní podmínky pro hráče(plat nebo honorář+dieta,což je zákonný příspěvěk na stravu,a ne výdělek,pojištění,nedejbože dovolená…),přijatelné ubytování,bez nočních přejezdů atd atd,nikdy by tolik nevyholila.Pane Chromčáku,viděl jsem Vás několikrát dirigovat a jste dobrý dirigent,ale tím,že spolupracujete s p.Kokoškovou,se spolupodílíte na marasmu českých muzikantů!Řešíte vůbec -jako hlavní dirigent-jejich podmínky?