Julia Fischer Quartet v Rudolfinu: Perfektní zvládnutí partů a široká škála vibrat
Své pražské vystoupení 20. listopadu 2023 zahájili Mozartem (Smyčcový kvartet č. 19 C dur, KV 465 „Disonantní“), následoval Janáček (Smyčcový kvartet č. 2, „Listy důvěrné“), po přestávce jsme vyslechli kvartetní dílo Bedřicha Smetany (Smyčcový kvartet č. 1 e moll „Z mého života“). Tedy velmi sympatická, pro nás blízká dramaturgie. A aby programu dodali náležitou soudržnost, po zaslouženém potlesku následoval jako přídavek ještě další Mozart.
Geograficky vzato, umělci se svojí dramaturgií zaměřili na odkaz Střední Evropy. Začali v povodí Dunaje, ve Vídni, respektive v Solnohradu, tedy pod alpskými velikány, pokračovali v malebných Beskydech a skončili v severním podhůřím Českomoravské vysočiny, v Litomyšli.
Chronologicky zahájili klasicismem, který ovšem hned v úvodních taktech první věty překvapil zvýšenou mírou disonantních postupů. V doprovodné brožurce se jistě ne náhodou objevila myšlenka o anticipaci Druhé vídeňské školy. Mozartovu dílu se dostalo perfektního provedení. Všichni čtyři umělci zde prokázali přísnou kázeň, předvedli dokonalou souhrou, zejména pak jednotu frázování a schopnost vytvářet dynamicky plastický průběh. Zatím, co tón primistky zde byl někdy až příliš jemný, tenký, subtilní, málo barvitý a dynamicky slabý, ostatní hráči se zde dovedli náležitě prosadit.
S neskrývaným napětím pražské publikum očekávalo provedení dvou následujících kvartetních děl, špičkových titulů české provenience. Jak nabízený Janáček, tak i Smetana jsou díla hluboce introvertní, myšlenkově a zejména emocionálně neobyčejně silná, s evidentním mimohudebním programem. U nás mají vybudovánu silnou interpretační tradici. Díky ní, lokálním a časovým kontextům jsme je zvyklí vnímat a posuzovat odděleně. Hostující mladí umělci nám však ten večer nečekaně ukázali, jak mají k sobě blízko. Pro obě totiž zvolili stejnou interpretační taktiku: Kromě perfektního instrumentálního zvládnutí svých partů a dobré souhry přidali stejnou měrou cíleně diferencované tempové změny, zřetelně odlišené hladiny dynamické úrovně, dramatická odsazení před následujícími pauzami a širokou škálu promyšleně nasazovaných vibrat.
Julia Fischer se na tomto českém repertoáru a v českém prostředí jako by nadechla a od té chvíle se stala opravdovou vůdčí osobností svého teamu, což jí pak vydrželo i na onen mozartovský přídavek. Jak v případě Janáčka, tak i Smetany to byl pro nás skutečně obohacující zážitek, důkaz toho, že k tvorbě našich velikánů lze plnohodnotně přistupovat rozmanitým způsobem, tedy i jinak, než jsme byli dosud zvyklí.
Český spolek pro komorní hudbu: Julia Fischer Quartet
20. listopadu 2023, 19:30 hodin
Rudolfinum, Dvořákova síň, Praha
Program:
Wolfgang Amadeus Mozart: Smyčcový kvartet č. 19 C dur, K 465 „Disonantní“ (25′)
Leoš Janáček: Smyčcový kvartet č. 2, JW VII/13 „Listy důvěrné“ (24′)
— Přestávka —
Bedřich Smetana: Smyčcový kvartet č. 1 e moll „Z mého života“ (30′)
Účinkující:
Julia Fischer Quartet
Julia Fischer – housle
Alexander Sitkovetsky – housle
Nils Mönkemeyer – viola
Benjamin Nyffenegger – violoncello
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]