Julia Fischer Quartet v Rudolfinu: Perfektní zvládnutí partů a široká škála vibrat

Julia Fischer, Alexander Sitkovetsky – housle, Nils Mönkemeyer – viola, Benjamin Nyffenegger – violoncello, tedy jedna žena a tři muži. Spolu hrají již dvanáct let. Nejsou to jen komorní hráči, každý z nich je i vynikajícím sólistou s vlastní interpretační zkušeností a bohatým pedagogickým zázemím.
Julia Fisher Quartet, 20. listopadu 2023, Rudolfinum, Praha (foto Petr Chodura)
Julia Fisher Quartet, 20. listopadu 2023, Rudolfinum, Praha (foto Petr Chodura)

Své pražské vystoupení 20. listopadu 2023 zahájili Mozartem (Smyčcový kvartet č. 19 C dur, KV 465 „Disonantní“), následoval Janáček (Smyčcový kvartet č. 2, „Listy důvěrné“), po přestávce jsme vyslechli kvartetní dílo Bedřicha Smetany (Smyčcový kvartet č. 1 e moll „Z mého života“). Tedy velmi sympatická, pro nás blízká dramaturgie. A aby programu dodali náležitou soudržnost, po zaslouženém potlesku následoval jako přídavek ještě další Mozart.

Geograficky vzato, umělci se svojí dramaturgií zaměřili na odkaz Střední Evropy. Začali v povodí Dunaje, ve Vídni, respektive v Solnohradu, tedy pod alpskými velikány, pokračovali v malebných Beskydech a skončili v severním podhůřím Českomoravské vysočiny, v Litomyšli. 

Chronologicky zahájili klasicismem, který ovšem hned v úvodních taktech první věty překvapil zvýšenou mírou disonantních postupů. V doprovodné brožurce se jistě ne náhodou objevila myšlenka o anticipaci Druhé vídeňské školy. Mozartovu dílu se dostalo perfektního provedení. Všichni čtyři umělci zde prokázali přísnou kázeň, předvedli dokonalou souhrou, zejména pak jednotu frázování a schopnost vytvářet dynamicky plastický průběh. Zatím, co tón primistky zde byl někdy až příliš jemný, tenký, subtilní, málo barvitý a dynamicky slabý, ostatní hráči se zde dovedli náležitě prosadit.

Julia Fisher Quartet, 20. listopadu 2023, Rudolfinum, Praha (foto Petr Chodura)
Julia Fisher Quartet, 20. listopadu 2023, Rudolfinum, Praha (foto Petr Chodura)

S neskrývaným napětím pražské publikum očekávalo provedení dvou následujících kvartetních děl, špičkových titulů české provenience. Jak nabízený Janáček, tak i Smetana jsou díla hluboce introvertní, myšlenkově a zejména emocionálně neobyčejně silná, s evidentním mimohudebním programem. U nás mají vybudovánu silnou interpretační tradici. Díky ní, lokálním a časovým kontextům jsme je zvyklí vnímat a posuzovat odděleně. Hostující mladí umělci nám však ten večer nečekaně ukázali, jak mají k sobě blízko. Pro obě totiž zvolili stejnou interpretační taktiku: Kromě perfektního instrumentálního zvládnutí svých partů a dobré souhry přidali stejnou měrou cíleně diferencované tempové změny, zřetelně odlišené hladiny dynamické úrovně, dramatická odsazení před následujícími pauzami a širokou škálu promyšleně nasazovaných vibrat.

Julia Fischer se na tomto českém repertoáru a v českém prostředí jako by nadechla a od té chvíle se stala opravdovou vůdčí osobností svého teamu, což jí pak vydrželo i na onen mozartovský přídavek. Jak v případě Janáčka, tak i Smetany to byl pro nás skutečně obohacující zážitek, důkaz toho, že k tvorbě našich velikánů lze plnohodnotně přistupovat rozmanitým způsobem, tedy i jinak, než jsme byli dosud zvyklí.

Julia Fisher Quartet, 20. listopadu 2023, Rudolfinum, Praha (foto Petr Chodura)
Julia Fisher Quartet, 20. listopadu 2023, Rudolfinum, Praha (foto Petr Chodura)

Český spolek pro komorní hudbu: Julia Fischer Quartet
20. listopadu 2023, 19:30 hodin
Rudolfinum, Dvořákova síň, Praha

Program:
Wolfgang Amadeus Mozart: Smyčcový kvartet č. 19 C dur, K 465 „Disonantní“ (25′)
Leoš Janáček: Smyčcový kvartet č. 2, JW VII/13 „Listy důvěrné“ (24′)

— Přestávka —

Bedřich Smetana: Smyčcový kvartet č. 1 e moll „Z mého života“ (30′)

Účinkující:
Julia Fischer Quartet
Julia Fischer – housle
Alexander Sitkovetsky – housle
Nils Mönkemeyer – viola
Benjamin Nyffenegger – violoncello

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments