Kalabis Quintet oslaví 100. výročí narození Viktora Kalabise
Nejen po celém Česku, ale i v zahraničí letos probíhá řada kulturních událostí, které si kladou za cíl připomenout a oslavit život a dílo Viktora Kalabise. Jednou z nich je také slavnostní koncert dechového kvinteta Kalabis Quintet, který proběhne den po skladatelových nedožitých stých narozeninách, tedy 28. února 2023 od 19:30 hodin v koncertním sále Martinů na pražské HAMU.
V sále pojmenovaném po Bohuslavovi Martinů, jednom z nejvýznamnějších inspiračních zdrojů pro Viktora Kalabise, tak zazní výběr z jeho komorní tvorby. Kalabis Quintet provede spolu s hosty, Zuzanou Vojáčkovou, Františkem Součkem, Petrem Šušlíkem a Janem Zvěřinou skladby Malou komorní hudbu, op. 27, Divertimento, op.10, Klasický nonet, op.13 a Nonet č.2, „Pocta přírodě“, op.44.
Jako speciální host se představí Richard Kollert, který v den svých 15. narozenin přednese Kalabisovo Hallelujah. Psalm 150 pro housle a klavír, op. 74.
Dámské dechové kvinteto Kalabis Quintet vzniklo v roce 2012 na Akademii múzických umění v Praze a je uznávaným interpretem českých soudobých skladeb. Jméno po slavném skladateli Viktoru Kalabisovi si dámy zvolily s požehnáním skladatelovy manželky a významné interpretky jeho skladeb, cembalistky Zuzany Růžičkové poté, co získaly 1. cenu na soutěži v Semmeringu Viktor Kalabis Prize. Soubor se od svého založení stal držitelem řady cen, včetně 1. ceny v kategorii Czech Contemporary Music na soutěži v Payerbachu, 1. ceny na soutěži Karla Dittersdorfa ve Vidnavě, 3. ceny a titulu laureáta na francouzské soutěži Le Concours international de quintette à vent Henri Tomasi v Marseille a 3. místa na Bucharest International Music Competition. Kalabis Quintet vystupuje na více než stovce domácích i zahraničních pódií, včetně koncertní sezóny Českého spolku pro komorní hudbu v Sukově síni pražského Rudolfina a komorního cyklu PKF – Prague Philharmonia. Členky souboru jsou také orchestrálními hráčkami předních českých orchestrů (Národní divadlo, Státní opera, SOČR, PKF – Prague Philharmonia) a věnují se pedagogické činnosti. V roce 2021 byl Kalabis Quintet pozván na nejvýznamnější český hudební festival Pražské jaro.
Viktor Kalabis, významný český skladatel, muzikolog, hudební redaktor a pedagog, se narodil 27. února 1923 v Červeném Kostelci, a již od mládí projevoval mimořádný hudební talent. Během druhé světové války zakončil studium na gymnáziu maturitou, a nastoupil jako pomocný učitel na odborné škole v Mělníku. Nicméně, během posledního roku války byl totálně nasazen do tamní letecké továrny a toto zaměstnání byl proto nucen opustit. Záhy po skončení války započal v roce 1945 studium na konzervatoři v Praze, a současně s tím nastoupil také studium hudební vědy a psychologie na Karlově univerzitě. Po absolvování konzervatoře pokračoval ve studiu na pražské Akademii múzických umění, kde se věnoval kompozici u Jaroslava Řídkého a hudební teorii u Karla Janečka. Zde se seznámil s řadou významných osobností české hudební scény, včetně své budoucí manželky, klavíristky Zuzany Růžičkové. Po dokončení studií se věnoval pedagogické činnosti a vyučoval hru z partitur na AMU. Odtud byl však brzy z politických důvodů, jako „živel, který zrazuje dělnické kádry od politické práce” propuštěn. Nové uplatnění našel v Československém rozhlase, kam nastoupil jako redaktor hudebního vysílání pro děti a mládež. Během svého působení zde se spolu s kolegy zasadil o založení mezinárodní soutěže mladých hudebníků Concertino Praga. Po odchodu z rozhlasu v roce 1972 se věnoval výhradně komponování. V roce 1991 se stal předsedou správní rady Nadace Bohuslava Martinů a dva roky poté inicioval vznik studijního centra, nyní známého jako Institut Bohuslava Martinů. Viktor Kalabis zemřel v Praze dne 28. září 2006 ve věku 83 let. Spolu se svou manželkou Zuzanu Růžičkovou patřil k významným představitelům české hudební kultury.
Viktor Kalabis je skladatelem s rozsáhlým katalogem děl (více než devadesát opusových čísel), které zahrnují orchestrální, vokální i komorní skladby. Jeho hudba se vyznačuje hutnými a dramatickými pasážemi, vysokou úrovní kontrapunktu a silnou expresivitou. Kalabis měl jedinečný cit pro instrumentaci a výrazové prostředky koncertantních nástrojů. V jeho raných pracích se projevuje obeznámenost se soudobou světovou hudbou, o čemž svědčí vlivy Bartóka, Hindemitha, Stravinského a Honeggera v jeho dílech. Z českých skladatelů byl Kalabis ovlivněn tvorbou Leoše Janáčka, ale především Bohuslava Martinů, jehož moderní a rafinovaná hudba zůstává stále spojena s českou tradicí slyšitelnou především v intonaci. Přestože byla Kalabisova tvorba výrazně ovlivněna neoklasicismem, rychle se vypracoval v autora s vlastním a nezaměnitelným stylem, který byl velmi originální. Kalabis vnímal svou skladatelskou činnost jako poslání pobavit posluchače a zprostředkovat jim intuitivní způsob poznávání světa, který může být pomocí hudby, jako abstraktního umění, nabídnut. Celá jeho tvorba je prostoupena tímto přístupem, ať už šlo o skladby, které vznikaly z tvůrčího nadšení, nebo o ty, které byly psány na zakázku. Přičemž mnoho z Kalabisových skladeb vznikalo na objednávku, včetně klavírních a cembalových koncertů pro jeho manželku Zuzanu Růžičkovou (například Koncert pro klavír a orchestr, Koncert pro cembalo a smyčcový orchestr), houslových koncertů pro Josefa Suka (napřílad Koncert pro housle a velký orchestr č. 2), velkých orchestrálních děl pro Staatskapelle Dresden (Symfonie č. 4), nebo pro Českou filharmonii (Koncert pro velký orchestr). Kromě jmenovaných Viktor Kalabis spolupracoval s celou řadou dalších vynikajících interpretů jako jsou například Lovro von Matačić, Wolfgang Sawallisch, Gennadij Rožděstvěnskij Karel Ančerl, Václav Neumann, žák Maurice Ravela Manuel Rosenthal, Herbert Blomstedt, Jaroslav Vogel, Vlachovo Kvarteto, Die Berliner Philharmoniker, The Orchestre national de France a mnoho dalších.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]