Káťa Kabanová v Národním divadle: Nedostatečně naplněná abstrakce

  1. 1
  2. 2

Není vůbec žádná přednost, že v závěru obrazu v zahradě zůstávají Káťa a Boris na scéně a znázorňují svou touhu po tělesné lásce. Mnohem poetičtější a účinnější je Janáčkovo řešení s oběma pěvci za scénou – s jeho typicky nedoslovenou nápovědou. A samozřejmě jsou pak nepřesvědčivé scény, v nichž je Káťa viditelně přítomná na jevišti, ač tam z povahy věci vůbec být nemá. Objevují se i momenty pro zasmání – například když Váňa Kudrjáš vběhne na jeviště a rozradostní se, že zde nikdo není a on si může volně zazpívat. Přitom však překračuje ležícího Dikoje a dělá, že nevidí Káťu. A tak nejpřirozeněji působila živá slepice, která nespoutaná režií mávala křídly v Glašině náručí.

Leoš Janáček: Káťa Kabanová – Alžběta Poláčková, Arnheiður Eiríksdóttir (zdroj Národní divadlo, foto Zdeněk Sokol)
Leoš Janáček: Káťa Kabanová – Alžběta Poláčková, Arnheiður Eiríksdóttir (zdroj Národní divadlo, foto Zdeněk Sokol)

Pěvci to snadné neměli. Ocenění zaslouží počáteční snaha o zřetelnou výslovnost patrná u všech, ale jak pěvci postupně sklouzávali do přehnané dramatičnosti, srozumitelnost mizela a v závěru opery byla minimální. Alžběta Poláčková má pro roli Káti hlasové předpoklady a na premiéře podala výkon zasluhující ocenění už jen proto, že provedení partu je zatíženo výše popsanými režijními požadavky. V plastičtějším hudebním nastudování by jistě dosáhla i potřebné lyričnosti, které se jejímu hlasovému projevu nyní nedostávalo. To se odrazilo především v monolozích, které by k celkové žádoucí přesvědčivosti potřebovaly důslednější vypracování hudební i režijní. Peter Berger jako Boris byl hlasově jistý především ve střední a nižší poloze, své herecké předpoklady nemohl v tomto konceptu naplno rozvinout. Kabanichu ztvárnila na potřebné úrovni Eva Urbanová, dokázala dát postavě i přes režijní excesy žádoucí deprimující odměřenost. Jaroslav Březina jako Tichon podal standardní výkon. Jiří Sulženko v roli Dikoje působil nevýrazně. Josef Moravec jako Kudrjáš zaujal celkovou vyrovnaností svého hlasu po celou dobu představení a počáteční kvalitní výslovností zpívaného textu. Velmi dobře se doplňovali pěvecky i výrazově s Arnheiður Eiríksdóttir jako Varvarou. Islandská pěvkyně zpívala s jistotou, uvolněně a v jevištním projevu byla z pěvců nejpřirozenější. V okamžicích, kdy jí bylo rozumět, jsme mohli ocenit i výborně zvládnutou češtinu. Jako Kuligin zaujal Miloš Horák, Glašou byla Kateřina Jalovcová. V menších rolích vystoupili Jana Horáková Levicová (Fekluša), Vyacheslav Korsak (Pozdní chodec) a Anna Moriová (Žena). Kvalitní výkon podal sbor Národního divadla, dobře nastudovaný Janem Bubákem. Jeho členové jsou vidět však pouze v závěru, kdy stojí černě odění v otevřeném prostoru po sklopení zadní stěny.

Co tedy přinesla nová inscenace Káti Kabanové? Na jevišti se odehrává přibližně to, co skutečně Janáček zhudebnil. Skandální sexuální a násilnické scény režisér tentokrát neinscenuje. Odchylek od Janáčkova hudebně dramatického ztvárnění je však víc než dost. Janáček byl mimořádným hudebním dramatikem. Myslí si snad Calixto Bieito opak, a proto tolik scénických situací změnil? Nebo režisér jen inscenoval své pojetí Ostrovského bez ohledu na hudbu? Protože Janáček přišel zkrátka, je Káťa Kabanová v Národním divadle v zásadě nezáživným představením, které mnoho nepřineslo a kterému mnohé chybí.

Káťa Kabanová – premiéra
28. ledna 2022, 19:00 hodin
Národní divadlo

Inscenační tým:
Hudební nastudování: Jaroslav Kyzlink
Režie: Calixto Bieito
Dramaturgie: Beno Blachut
Scéna: Aída Leonor Guardia
Kostýmy: Eva Butzkies
Sbormistr: Jan Bubák

Osoby a obsazení:
Savjol Prokofjevič Dikoj: Jiří Sulženko
Boris Grigorjevič: Peter Berger
Marfa Ignatěvna Kabanová: Eva Urbanová
Tichon Ivanyč Kabanov: Jaroslav Březina
Káťa: Alžběta Poláčková
Varvara: Arnheiður Eiríksdóttir
Váňa Kudrjáš: Josef Moravec
Kuligin: Miloš Horák
Glaša: Kateřina Jalovcová
Fekluša: Jana Horáková Levicová
Pozdní chodec: Vyacheslav Korsak
Žena: Anna Moriová
Sbor Národního divadla
Orchestr Národního divadla

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


3.3 4 votes
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments