Kateřina Englichová: Za časů krize se o kultuře moc nemluví

  1. 1
  2. 2
Jako všichni muzikanti na celém světě, také harfistka Kateřina Englichová přišla na dlouhou dobu o živý kontakt s posluchači svých koncertů. Absolvovala pár vystoupení online, ale chybí atmosféra, sál, lidé. Jak říká – „publikum je publikum“. Nicméně v nuceném volnu pracuje, cvičí, natáčí, připravuje nové projekty.

Kateřina Englichová (foto se svolením Kateřiny Englichové)
Kateřina Englichová (foto se svolením Kateřiny Englichové)

Před několika lety jste zažila dlouhé období, kdy kvůli těžké nemoci bylo třeba omezit pracovní i osobní aktivity; vzpomněla jste si na to v současné „pandemické“ době? Pomáhá vám to překonat zlé časy?
Vzpomněla, samozřejmě. Zvlášť ve chvíli, kdy jsme celá rodina Covid-19 měli. Ta bezmoc, že situaci nemáte vůbec pod kontrolou, to bylo takové déjà vu. O to horší, že v tom byli moji blízcí, moje děti, manžel, rodiče. Starost o ně byla stresující. Naštěstí všechno dopadlo dobře, proto si mohu dovolit dívat se na vše s trochou nadhledu. Člověk si o to víc uvědomuje, co je v životě důležité, co méně a co vůbec.

Co užitečného, či snad i pozitivního vám nucená přestávka přinesla? Jestli vůbec něco…
Určitě mi dala čas strávený s rodinou, s mými rodiči. Čas, který bych za normálních okolností neměla. Po čtvrtstoletí koncertování, balení kufrů, tisících kilometrů autem i letadlem, do toho rodina a péče o ni, je pro mě tento čas zpomalením, po kterém jsem vlastně uvnitř prahla. Beru to jako dar, byť si uvědomuji paradox svého tvrzení ve chvíli, kdy toto období přináší mnohým hodně bolesti a smutku.

V jednom mediálním rozhovoru jste řekla: Marná sláva. Dělám v oboru, který je zbytný.“ To zní hodně smutně, ať je pandemie nebo ne. Myslíte si opravdu, že hudba, případně kultura vůbec je pro lidi zbytná?
Ach ty titulky…! Výrok je trochu vytržený z kontextu, ale není to snad pravda? Čistě racionálně, a bez emocí: hudba a další umělecká odvětví jsou nadstavba, bez které lze přežít. Jak, to je další otázka, mnohem komplexnější. Nakonec, vidíme to právě teď v přímém přenosu. V době krize je kultura odsunuta do pozadí. Je to smutné, ale svým způsobem pochopitelné. V době blahobytu se kulturou chlubíme a za časů krize o ní moc nemluvíme. Já to beru jako ledovou sprchu, která nás možná i donutí vystoupit z naší bubliny (a mnozí už vystoupit museli), abychom si uvědomili, jak malou a křehkou komunitou vlastně jsme. Kolik našich příznivců, tedy nejen spotřebitelů, opravdu máme, jak si jich musíme vážit, pěstovat si je a nosit na rukou. A v neposlední řadě, jak bychom měli držet více spolu.

V této době je víc času i na přemýšlení o dalších cestách a budoucnosti nejen profese, ale i vlastní. Rovněž na plány, nápady na nové projekty… Je to tak i u vás?
Jsem přesvědčena, že touha většiny lidí vrátit se do „normálu“ bude hnací silou i pro nás hudebníky, divadelníky a další profese s tím spojené.Věřím, že živé umění patří nesmazatelně do kulturního prostředí, a vize, že budou koncerty jen streamované, je vizí mylnou. Teď to opět vidíme. Je pochopitelně skvělé, že se mnohá vystoupení mohou vůbec konat i při pandemii (z historického hlediska neuvěřitelné!), ale ve chvíli opětného otevření se živé umění zase vrátí zpět.

Kateřina Englichová (foto Kateřina Englichová)
Kateřina Englichová (foto Kateřina Englichová)

Otázkou zůstává, jak dlouho to bude trvat a zdali na to budou prostředky jak z veřejných, tak ze soukromých zdrojů. Aniž bych chtěla být skeptická, myslím, že to může trvat mnohem déle než do podzimu podzim tohoto roku. Po pandemiích přichází krize. Držme si palce a také pro to něco udělejme, aby nepřišlo něco mnohem horšího!

Co se u vás urodilo? Případně u vašich kolegů, přátel, hudebních partnerů, s nimiž často hrajete?
Minulý rok jsme s Kateřinou Kněžíkovou nahrály nové CD „K2“ s repertoárem nám milým – Janáček, Martinů, Britten, Eben, Bodorová. Nahrávka by měla vyjít letos v Radioservisu. Před dvěma dny jsem začala točit svoje sólové CD pro firmu Arco Diva, s velmi pestrým, francouzsko-česko-americkým repertoárem. Tentokrát budou na desce i moje úpravy mnohých velmi známých děl, ale i skladby pro mě napsané, mému srdci drahé. V polovině dubna začínáme také točit s mojí kolegyní a kamarádkou z konzervatoře, houslistkou Silvií Hessovou, CD „Fantaisie“. To bude obsahovat jak klasický repertoár, tak například skladby Gideona Kleina, Artura Rubinsteina nebo Johna Williamse.

Jak je to s připravovaným – a už několikrát odloženým – koncertem s hobojistou Vilémem Veverkou? Všichni doufáme, že v červnu 2021 bude, ale kdyby ne – uvažujete o koncertu online? Nebo o záznamu, který by si posléze publikum mohlo pouštět? Bylo by přece jen škoda, kdyby se vaše jubileum společného hraní, jež bylo už loni, zase odložilo. Už kvůli krásnému programu, který máte připravený pro sál v Kostelci nad Orlicí.
Pevně věřím, že náš koncert s Vilémem Veverkou v červnu v Kostelci zrealizujeme. Do té doby si ale bohužel musíme dát volno, díky zdravotním komplikacím mého kolegy. Není jen covid…

Už jste nějaké virtuální koncerty v poslední době absolvovala, jaký to byl zážitek, hrát bez publika?
Ano, pár streamovaných koncertů jsem hrála. Naposledy v prosinci s Kačkou Kněžíkovou – záznam je možný shlédnout na YouTube v rámci Břevnovských hudebních setkání. Byla jsem moc vděčná, že jsem si mohla zahrát, ale upřímně, hrajete „do zdi“, atmosféra nula, je to mnohem náročnější, reakce lidí chybí, prostě publikum je publikum.

Koncert Kateřiny Kněžíkové a Kateřiny Englichové v rámci Břevnovských hudebních setkání

Pokud cvičíte, tak sama s harfou v místnosti to asi není problém, ale co případné společné zkoušky s kolegy, natož s orchestrem… Jak to řešíte?
Myslíte kvůli covidu? Od prosince jsem veřejný koncert nehrála. Zkoušela jsem zatím maximálně ve dvou, při natáčení jsme byli tři. Pokud to jde – vzhledem k hraní na nástroj – nosíme roušku či respirátor. Já jsem testovaná každý týden kvůli tchánovi. Na konci dubna mám hrát se SOČRem, tam to mají jistě také ošetřené.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments