Každý má své uši, zkušenosti, vkus i emoce. Ze zákulisí karlovarské pěvecké soutěže

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Edita Grúberová, Gabriela Beňačková, Magdaléna Hajóssyová, Eva Urbanová, Pavol Breslik, Roman Janál, Marina Domašenko, Marina Vyskvorkina, Adam Plachetka, Kateřina Kněžíková, Richard Samek… Co výmluvněji může doložit úroveň pěveckého klání, než byť jen letmý výčet jejích favoritů v jednotlivých letech. Za bezmála půlstoletí trvání by jejich seznam byl o poznání úctyhodnější. A podobné to je i se jmény členů poroty: Ivo Žídek, Eva Randová, Walter Berry, Andrej Kucharský, František Vajnar, Gabriela Beňačková, Sona Ghazarjan, Antonio Carangelo, Jürgen Hartfiel, Peter Dvorský… Pěvecká soutěž Antonína Dvořáka v Karlových Varech si vydobyla uznání vskutku mezinárodní. Do startu jejího nejnovějšího, devětačtyřicátého ročníku zbývají už jen necelé tři týdny. Zamíří na něj rovněž šéfdramaturg Opery Národního divadla Ondřej Hučín, i pro letošek jeden z členů mezinárodní poroty.

Co pro vás vůbec karlovarská Mezinárodní pěvecká soutěž Antonína Dvořáka a členství v její porotě znamená? Z jakých důvodů jste na svoji účast kývl a co vám to přináší – ať už z hlediska vašeho postu šéfdramaturga Opery Národního divadla, tak i z důvodů ryze osobních?

Nejprve bych rád řekl, co pro mě znamená karlovarská pěvecká soutěž jako taková. Vždy měla a má veliké renomé. V životopisech mnoha mladých zpěváků, bez nichž si dnes stěží dokážeme představit úspěšné fungování českého operního divadla, se dočtete, že touto soutěží prošli a získali jedno z předních ocenění. Úspěch v Karlových Varech opravdu něco znamená. Uvedu jen takový letmý příklad. V loňském roce jsme s Jiřím Heřmanem dělali na pražském Barrandově Schubertovu Zimní cestu – Jiří je ve výběru zpěváků velmi náročný, měl v tomto případě v rozhodování úplnou svobodu a oslovil Kateřinu Kněžíkovou, Jiřího Hájka, Jiřího Brücklera a Matěje Chadimu. Když jsem pak psal program k inscenaci, všiml jsem si, jak se v životopisech těchto čtyř zpěváků dokola opakuje v drobných obměnách jedna věta: „Je držitelem významného ocenění z pěvecké soutěže v Karlových Varech…“. Skutečně všichni čtyři získali v nedávné minulosti první nebo druhou cenu v některé z kategorií této soutěže. Dobrá, můžete říct, že to byl speciální komorní projekt – ale všichni zároveň zpívají v jednom či ve více českých operních divadlech a tři z nich jsou sólisty Opery Národního divadla. Cena z Varů samozřejmě vůbec automaticky nezaručuje úspěšnou pěveckou kariéru, zpěváci na sobě musejí dál – jak oni sami nejlépe vědí – tvrdě pracovat a je potřeba mít i štěstí, být v pravou chvíli na správném místě před správnými lidmi. Ale ta cena k nim přitáhne pozornost a výrazně zvýší jejich šance, aby v životě dělali to, co umějí a mají rádi. A mohou dojít skutečně daleko – podívejte se na seznam dávných i nedávných laureátů karlovarské soutěže na jejích webových stránkách, najdete mezi nimi pěvecké špičky nejen české, ale i světové opery.

Vrátím se k vaší otázce – být v porotě takovéto soutěže je pro mě velkou ctí a dobrodružstvím v tom nejlepším smyslu. Když jsem dostal důvěru pana ředitele Aloise Ježka a předsedy poroty pana Petera Dvorského, trochu jsem znervózněl, ale zároveň jsem se na to moc těšil a těším. Poslouchat mladé zpěváky a být konfrontován s jejich muzikalitou a osobním charismatem je zážitek, někdy dokonce povznášející a slastný. Za těch asi patnáct let, co se věnuji opeře, jsem dobře poznal, že podpora dobrých mladých zpěváků je absolutně klíčová pro budoucnost, ale i žhavou současnost jak menších oblastních scén, tak větších a movitějších divadel včetně Národního. Takže své členství v porotě chápu i jako možnost prospět divadlu, ve kterém pracuji.Po kolikáté se letos do Karlových Varů vrátíte a kdo přesně v porotě soutěže v současné době sedí?

Na karlovarskou soutěž jsem se jako reprezentant pražského Národního divadla poprvé vypravil v roce 2009, kdy jsem zastupoval tehdejšího šéfa Opery Jiřího Heřmana. To jsem ale pouze při finálovém kole vybíral adepty na Cenu Národního divadla. Získala ji mimochodem tehdy sopranistka Lucie Silkenová, která od té doby odzpívala v Národním už pěknou řádku rolí. V porotě mám tu čest být letos už potřetí. Její složení se mírně mění, většinu však vždy tvoří pěvečtí pedagogové a emeritní operní sólisté. Pravidelně v ní vedle pana Dvorského zasedají například paní Gabriela Beňačková, Jürgen Hartfiel z Německa, Sona Ghazarjan z Rakouska, Magdalena Blahušiaková ze Slovenska, Antonio Carangelo z Itálie a další. V letošní porotě budou také Timothy Cheek ze Spojených států, Anatoli Goussev z Itálie, Young Chul Choi z Jižní Koreje a Zdeněk Šmukař z brněnské JAMU. Pan ředitel Ježek vždy také porotu doplňuje lidmi z divadelní praxe, řediteli, operními šéfy, režiséry, dirigenty či dramaturgy. A jak jsem si letos všiml, patrně mu záleží i na tom, aby v porotě byli také zástupci mladší generace – tu tentokrát budeme reprezentovat spolu s plzeňským operním šéfem a režisérem Tomášem Pilařem.

Co říkáte pěvecké úrovni soutěžících, tak jak jste ji měl možnost poznat? A kolik jich v jednotlivých kategoriích je a odkud přijíždějí?

Pěvecká úroveň je velmi různorodá a považuji to za zcela normální. Těch opravdu slabých zpěváků, kteří se více trápí, než zpívají, je minimum. Jako vždy a ve všem kvantitativně převládá průměr a mírný nadprůměr. Tady je pro porotu asi nejobtížnější rozpoznat, co je věcí momentálního selhání, indispozice, nervozity, co jsou případně těžko překonatelné překážky, nebo naopak co jsou nadějné kvality, které si zaslouží, aby dostaly další šanci. Pěvecký projev je obrovsky komplexní záležitost, nejde jen o velikost, barvu a techniku hlasu, ale také o muzikalitu, pěveckou inteligenci, charisma, výraz, práci se slovem a podstatná je samozřejmě i správná volba repertoáru. Svědomitě v tom všem rozkrýt přednosti a nedostatky zpěváka nemusí být snadné. A pak se na soutěži vždy objeví pět šest talentů, které vás zaujmou mimořádně. Máte dojem, že to jsou vlastně už hotoví zpěváci, a to nezřídka třeba už v kategorii Junior, která je omezená hranicí dvaceti pěti let!

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na