Trumpetista Pacho Flores a krása hráčské techniky. Každý tón jako vyznání.

Ve čtvrtek 10. dubna 2025 se na půdě tzv. Provizoria odehrál další z fenomenálních koncertů Janáčkovy filharmonie Ostrava, tentokráte v čele s venezuelským dirigentem Domingem Hindoyanem.
Domingo Hindoyan, 10. dubna 2025, Kino Vesmír, Ostrava (zdroj Janáčkova filharmonie Ostrava)
Domingo Hindoyan, 10. dubna 2025, Kino Vesmír, Ostrava (zdroj Janáčkova filharmonie Ostrava)

Úvodní tóny programu koncertu patřily Beethovenově pětivěté Symfonii č. 6 F dur, op. 68 s přízviskem „Pastorální“ zachycující romantickou venkovskou scenérii, která byla odrazem Beethovenova hlubokého vztahu k přírodě. První věta nazvaná Probuzení radostných pocitů při příchodu na venkov v tempu Allegro ma non troppo začíná jemným a radostným tématem. Beethovenova líbezná hudba v rukou dirigenta plynula bez větších dynamických zvratů.

Hluboký vztah k přírodě nacházíme zejména ve druhé větě s programním názvem Scéna u potoka (Andante molto mosso). Jedná se o jednu z mála vět, v níž Beethoven využívá hudební techniky k napodobení zvuků přírody, dialog mezi nástrojovými skupinami vytvářel dojem ptačího zpěvu. Zde předvedla svůj brilantní výkon dechová sekce, zejména klarinetové sólo. Třetí část Allegro nazvaná Veselé shromáždění venkovanů skutečně svým živým a energickým tématem evokovala radost a veselí venkovanů při slavnosti svou rytmickou a taneční hudbou, která využívá rychlého tempa a výrazných dynamických kontrastů. Atmosféru dotvářely precizně provedená sóla hoboje, příčné flétny a lesního rohu. Ve stejném tempu Allegro je vedena i čtvrtá věta programní symfonie s názvem Nečas a bouře vyjadřující sílu a nebezpečí. Ke zvukomalebnosti Beethoven využil rychlého tempa a také silné dynamické změny vytvářející dramatický a emocionálně nabitý hudební obraz. Poslední, pátá věta v tempu Allegretto s názvem “Zpěv pastýřů. Šťastné a vděčné pocity po bouři” vyniká několika kontrastními tématy a jejich variacemi. Všechny ale udržují celkový pocit klidu a vděčnosti.

Dirigent Domingo Hindoyan v provedení celé symfonie předvedl širokou škálu emocí. Jeho výkon byl mimořádně precizní, bez rozmáchlých gest. Působil spíše nenápadně, jeho výraz byl místy až minimalistický. Je však nutno podotknout, jak skvěle na orchestr působil a nechal vyniknout jednotlivé nástroje a nástrojové skupiny v jejich pravý okamžik.

Pacho Flores, 10. dubna 2025, Kino Vesmír, Ostrava (zdroj Janáčkova filharmonie Ostrava)
Pacho Flores, 10. dubna 2025, Kino Vesmír, Ostrava (zdroj Janáčkova filharmonie Ostrava)

Přesto, že nám Janáčkova filharmonie Ostrava připravila fantastický zážitek již v první části programu, druhá část nebyla o nic slabší. Výše zmíněné dirigentovy schopnosti se prokázaly také v následujících dvou skladbách odlišného charakteru, v nichž se navíc představil venezuelský trumpetista Pacho Flores, který se snad v trubkou v ruce narodil. Jako první představil třívětý Koncert pro trubku a orchestr Es dur klasicistního autora Jana Křtitele Jiřího Nerudy. Jeho sofistikovaná hra byla prokázána v každé ze tří vět, o jeho technické vyspělosti absolutně není pochyb a stylovost a pochopení období byl final-touch.

To, a ještě mnohem víc ale předvedl trumpetista v závěru koncertu věnovaném soudobému umění, a to ve skladbě Christiana Lindberga s názvem Akbank Bunka pro trubku a komorní orchestr. Jedná se o hráčsky nesmírně náročnou kompozici okořeněnou o orchestrální party v nečekaných výškách a hloubkách. Je zde na místě také zmínit důležitost role bicích nástrojů. Poslední část se nesla v duchu Orientu, která ještě podtrhla krásu sólového nástroje.

Jak se koncert povedl po dramaturgické, orchestrální i sólové stránce doplněné o mistrovství samotného dirigenta dokázala závěrečná standing ovation, kdy potlesk nebral konce a obecenstvo si vyžádalo přídavek v podobě tanečně laděného Reviranda argentinského mistra Ástora Piazzolly.

Beethovenova Pastorální
10. dubna 2025, 19:00 hodin
Kino Vesmír, Ostrava

Program:
Ludwig van Beethoven: Symfonie č. 6 F dur op. 68 „Pastorální“ (39´) Probuzení radostných pocitů při příchodu na venkov (Allegro ma non troppo), Scéna u potoka (Andante molto mosso), Veselé shromáždění venkovanů (Allegro), Nečas a bouře (Allegro), Zpěv pastýřů. Šťastné a vděčné pocity po bouři (Allegretto)

/přestávka/

Jan Křtitel Jiří Neruda: Koncert pro trubku a orchestr Es dur (16´) – Allegro, Largo, Vivace
Christian Lindberg: Akbank Bunka pro trubku a komorní orchestr (15´) – Akolebank, Japabunka, Turkjazz

Účinkující:
Pacho Flores – trubka
Janáčkova filharmonie Ostrava
Domingo Hindoyan – dirigent

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře