Když hudba dýchá trojhlasem a tóny plynou jako řeka času

Komorní cyklus koncertů orchestru Prague Philharmonia přivedl dne 7. dubna 2025 na pódium houslistku Kateřinu Krejčovou, violoncellistu Lukáše Pospíšila a klavíristu Filipa Martinku. Společně provedli v barokním refektáři Profesního domu MFF UK v Praze klavírní tria Josepha Haydna, Ludwiga van Beethovena a Maurice Ravela. Interpreti všemi skladbami podnítili nadšený aplaus naplněného sálu.
Kateřina Krejčová, Filip Martinka, Lukáš Pospíšil, 7. dubna 2025, Barokní refektář Profesního domu, Praha (zdroj Prague Philharmonia)
Kateřina Krejčová, Filip Martinka, Lukáš Pospíšil, 7. dubna 2025, Barokní refektář Profesního domu, Praha (zdroj Prague Philharmonia)

Houslistka Kateřina Krejčová, violoncellista Lukáš Pospíšil, oba členové orchestru Prague Philharmonia, a klavírista Filip Martinka, student HAMU v Praze, netvoří stabilní komorní sdružení. Jejich spolupráce je však poměrně častá. Připomeňme jen vynikající provedení Capriccia pro violoncella a klavír od Jana Nováka v podání Lukáše Pospíšila a Filipa Martinky z února minulého roku, kooperaci obou s houslistkou Kateřinou Krejčovou a klarinetistkou Annou Paulovou na ikonickém Kvartetu na konec času Oliviera Messiaena v roce 2023 a další projekty. Rozhodně nelze tvrdit, že vytvoření klavírního tria Krejčová – Pospíšil – Martinka bylo náhodné a účelové, a bylo tedy vytvořeno pro 7. dubna s cílem naplnit hudebníky jeden koncert. Protože se již interpreti dobře poznali, mohli se společnými silami úspěšně věnovat nastudování a nosné interpretaci náročných klavírních trií klasicismu, raného romantismu a impresionismu. Všichni jsou technicky zdatní hráči a jejich schopnost komorní spolupráce k výsledku přispěla nebývalou měrou.

Haydnovo klavírní trio G dur: Strhující „Cikánské rondo“

Na začátku večera zaznělo Klavírní trio č. 39 G dur Josepha Haydna. V nepřeberném množství autorových děl upozorňuje tento komorní kus na sebe svým „Cikánským rondem“, tedy závěrečnou částí s názvuky cimbálové muziky. Zmíněné trio v roce svého vzniku 1795 situuje Haydna do závěru jeho druhého londýnského pobytu, to znamená, že jej řadíme mezi pozdější autorovy opusy.

Kateřina Krejčová, Filip Martinka, 7. dubna 2025, Barokní refektář Profesního domu, Praha (zdroj Prague Philharmonia)
Kateřina Krejčová, Filip Martinka, 7. dubna 2025, Barokní refektář Profesního domu, Praha (zdroj Prague Philharmonia)

Faktura Klavírního tria G dur upomíná na Haydnovy zkušenosti s tvorbou bezmála padesáti klavírních sonát předcházejících popisované skladbě. Usuzuji podle toho, že především v její první větě často postupoval klavír společně s houslemi, ke kterým současně přidával druhý hlas, basovou linku zdvojovalo violoncello. Jednotlivé nástroje neměly tedy z větší části samostatnou linii. V dalších větách docházelo k rozpojení popsaných vazeb. Bouřlivý potlesk po provedení tohoto klavírního tria ocenil dobrou souhru v celku i strhující tempo závěrečné „gypsy“ části.

Pestrý variační průběh krajních vět či výrazově odlišená třídílnost pomalé střední věty daly zapomenout na neobvyklý stav, kdy cyklus klavírního tria neobsahuje ani v jedné větě sonátovou formu s kontrastním řazením hlavního a vedlejšího tématu. Dramaturgická zajímavost celku tím však neutrpěla.

Ravelovo impresionistické trio jako vize naděje

Součástí první poloviny večera bylo také provedení Klavírního tria a moll Maurice Ravela. Dílo mělo svoji premiéru v roce 1915, tedy za 1. větové války. Dává však zapomenout na její útrapy očistným impresionistickým vyzněním i velkolepým závěrem, jistě poukazujícím na světlou poválečnou budoucnost. Již začátek této skladby upoutá paralelním vedením melodie v klavíru a vysokých smyčců, kdy se violoncello vyvléká z předpokladu, že povede basovou linii, a přidává se překvapivě k houslovému tématu. Výsledek pak vytváří naléhavý výraz, který i po proměně faktury neztrácí na intenzitě. Ravel i v této skladbě prokázal mistrovství instrumentace.

Lukáš Pospíšil, 7. dubna 2025, Barokní refektář Profesního domu, Praha (zdroj Prague Philharmonia)
Lukáš Pospíšil, 7. dubna 2025, Barokní refektář Profesního domu, Praha (zdroj Prague Philharmonia)

Mezi další specifika, jež se interpretujícímu ansámblu podařilo v plné síle realizovat, patří flažoletové a současně glissandové efekty na začátku závěrečné věty Finale. Animé. Ty připravily úvod gradačního vzestupu, následně jeho vrcholu, jímž se skladba uzavírala. Souhra a umělecká komunikace mezi jednotlivými komorními hráči, ke které došlo ve druhé větě Pantoum. Assé vif, ve mně vyvolaly dojem, že se zrodil skutečně zralý, časem srostlý komorní zvuk. K tomuto stádiu dochází soubory stálých klavírních trií až po určitém čase trvalé spolupráce. Docilují pak takové symbiózy v celých skladbách. Toto tvrzení nikterak nesnižuje výkon vystupujících interpretů, spíše to evokuje myšlenku, že je šance docílit společně vysokých uměleckých met. V jejich interpretaci zanechalo Ravelovo dílo silný dojem a bylo odměněno velkým aplausem.

Beethovenovo „Arcivévodské“ trio jako monumentální závěr

Po přestávce bylo zařazeno pozdní Klavírní trio B dur op. 97 „Arcivévodské“ Ludwiga van Beethovena, jež si sám autor za klavírem hrál při své premiéře v roce 1814. Avšak jeho sílící hluchota prý jeho výkon negativně ovlivnila. Samotná skladba vznikala kolem roku 1811, kdy Beethoven vážně onemocněl, trpěl bolestmi hlavy a vysokou horečkou. V průběhu kompozice díla již byl do značné míry odkázán jen na svět svých představ, to znamená, že se ocitl bez vlastní vnější zvukové kontroly.

Klavírní trio B dur op. 97 je omračující čtyřicetiminutové dílo, které nese v sobě atributy skladatelova odtržení od akustické reality. Jsem si jist, že to lze analyticky dokázat. Délku díla nastavují široké rozklady akordů a stupnic, jejichž působnost mohla mít v procesu kompozice větší vliv na subjektivní autorův prožitek než na vnější posluchačské prostředí.

Kateřina Krejčová, Filip Martinka, Lukáš Pospíšil, 7. dubna 2025, Barokní refektář Profesního domu, Praha (zdroj Prague Philharmonia)
Kateřina Krejčová, Filip Martinka, Lukáš Pospíšil, 7. dubna 2025, Barokní refektář Profesního domu, Praha (zdroj Prague Philharmonia)

Mezi další pozoruhodnosti patří sekundové melodické houpání v prostředí alterovaných odklonů od tóniky, jež nebývale dlouho obohacuje stavbu Scherza druhé věty. Nastíněné harmonické oscilace jsou natolik vizionářské, že je najdeme až ve 20. století např. u Alberta Rousella. Od něj je převzal například náš Bohuslav Martinů. Jejich neurotický původ můžeme najít též v nezdravých duševních pochodech v rámci Beethovenovy choroby. A to nemluvím o tektonicky nabobtnalém závěru celého Klavírního tria B dur, kdy při jeho provádění i sebelepším souborům opadávají síly. Hypotetické odpovědi na původ vzniklých kompozičních situací dává srovnávací analýza, především Karlem Janečkem navržená metoda aktivizované analýzy, jež může simulovat jiná řešení a srovnávat je s Beethovenovými verzemi.

Trio ve složení Kateřina Krejčová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello) a Filip Martinka (klavír) podalo v Beethovenově kolosu hrdinský výkon a pomohlo jeho abnormalitám k logickému zapojení do hudební tkáně. V jejich interpretaci se dílo zaskvělo v beethovenském jasu i promyšlené stavbě. Opět se ukázalo, že klavírista Filip Martinka je velkým příslibem do budoucna. V sestavě se zkušenými staršími interprety se ukázal jako bezchybný komorní hráč i citlivý umělecký partner, který umí reagovat na aktuální obsahovou situaci.

Večer v Refektáři přinesl opět podnětné umělecké zážitky a posluchači odcházeli z koncertu obohaceni.

Haydn. Ravel. Beethoven
7. dubna 2025, 19:30 hodin
Barokní refektář Profesního domu, Praha

Účinkující:
Kateřina Krejčová – housle
Lukáš Pospíšil – violoncello (koncertní mistr Prague Philharmonia)
Filip Martinka – klavír

Program:
Joseph Haydn: Klavírní trio č. 39 G dur Hob XV/25
Maurice Ravel: Klavírní trio a moll M 67
Ludwig van Beethoven: Klavírní trio B dur op. 97 „Arcivévodské“

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře