Klavírista Pierre-Laurent Aimard byl na Wien Modern kreativní

Čtvrteční koncert ve Velkém sále vídeňské Musikverein patřil sólovému recitálu jednoho z nejpozoruhodnějších klavíristů současnosti Pierra-Laurenta Aimarda. V rámci festivalu Wien Modern a koncertní řady „Musikverein Perspektiven“ na něm zazněly skladby Johanna Sebastiana Bacha, Milici Djordjević, György Kurtága a Franze Schuberta.
Wien Modern: Pierre-Laurent Aimard, 16. listopadu 2023, Musikverein (foto Raphael Mittendorfer)
Wien Modern: Pierre-Laurent Aimard, 16. listopadu 2023, Musikverein (foto Raphael Mittendorfer)

Pierre-Laurent Aimard patří k umělcům, pro které služba hudebnímu dílu stojí na prvním místě. Jeho umělecký profil lemuje spolupráce s řadou významných skladatelů současnosti, například s Helmutem Lachenmannem, Elliottem Carterem, György Kurtágem, Karlheinzem Stockhausenem, Pierrem Boulezem, Olivierem Messiaenem a řadou dalších. Již na počátku kariéry se profiloval jako umělec hledající nové výzvy, skladby a ty poté řadit do zajímavých hudebních kontextů.

„To ve skutečnosti tvůrčí vzniká samozřejmě během kompozičního procesu. Přesto ale i my interpreti smíme být kreativní, na to bychom v naší dnešní industrializované společnosti neměli zapomínat. A proto se při každé příležitosti snažím sestavovat od základu smysluplný program,“ řekl Aimard.

Přesně tak tomu bylo i ve čtvrtek 16. listopadu 2023. V první polovině svého sólového recitálu propojil Pierre-Laurent Aimard hudbu György Kurtága s vybranými Preludii a Fugami z Dobře temperovaného klavíru Johanna Sebastiana Bacha. Jedna skladba doslova vtékala bez přestávky do té další a tvořila jednolitý hudební proud.

Wien Modern: Pierre-Laurent Aimard, 16. listopadu 2023, Musikverein (foto Raphael Mittendorfer)
Wien Modern: Pierre-Laurent Aimard, 16. listopadu 2023, Musikverein (foto Raphael Mittendorfer)

Téměř stoletý časový rozdíl mezi jednotlivými skladateli nebyl vůbec znát. Z většího dílu díky naprosto pečlivě vybraným kusům, ale i díky modernosti, možná i nadstylovosti Bachovy hudby. Ta se často vyvíjí z drobné hudební myšlenky, kterou dokáže na malé či větší ploše vystavět do preludia či fugy ve vysoce strukturovanou skladbu, a právě tato schopnost Bachova kompozičního stylu je možná jednou z příčin jeho nadčasovosti a věčnosti. Oproti tomu Kurtág přistupuje k práci poněkud jiným způsobem. Vychází v podstatě od nuly a hudbu teprve během kompozičního procesu odkrývá. Přičemž v případě obou skladatelů je výchozí hudební materiál mnohdy výrazný, ale u každého z nich jinak organizovaný.

Druhou polovinu koncertu zahájila skladba srbské autorky Milici Djordjević Role playing 1: strings attached pro klavír sólo; zvukově zajímavý kus, ve kterém se klavírista ani jednou nedotkne klaviatury. Skladba pracuje s elektromagnetickým nástrojem umístěným vevnitř klavírního křídla, který produkuje klastrové plochy jako jakýsi zvukový základ, nad kterým se skrze tahání a drnkání do na strunách zavěšených šňůr tvoří další nové zvukové plochy za pomoci permanentně drženého pedálu. Pro mě bohužel tato skladba nezapadla do celkového dramaturgického konceptu a je dobře, že ji Pierre-Laurent Aimard uvedl hned na začátku druhé poloviny večera a nikoliv na jeho konci.

Wien Modern: Pierre-Laurent Aimard, 16. listopadu 2023, Musikverein (foto Raphael Mittendorfer)
Wien Modern: Pierre-Laurent Aimard, 16. listopadu 2023, Musikverein (foto Raphael Mittendorfer)

Poté pokračoval další kongeniální dialog György Kurtága, tentokrát s Franzem Schubertem. Schubertovy Valčíky, Ländlery a Tance z let 1815–1826 jsou miniaturami jen formálně. Na krátkých plochách se zrcadlí celý tehdejší svět, jeho kultura, citovost i myšlenky. Totéž lze říci i o Kurtágovi a jeho intimních, zcela osobitých kusech. Večer výstižně uzavřel Kurtág a jeho Hra s nekonečným. Publikum si vytleskalo přídavek – Kurtágovu skladbu Pro Judith.

Jasně profilovaný styl, noblesa, oduševnělost, hloubka, nadhled, mistrovství, zvědavost, hledání nových možností, výzev, smysl pro strukturu a jasnost – to je jen pár atributů, které mě v souvislosti s uměním Pierra-Laurenta Aimarda napadají. Nejde tu o předvedení klavírních dovedností, ale o vnitřní hluboký ponor do díla a vlastní, osobitý interpretační přínos, založený na pečlivém studiu nejen díla samého, ale i dalších disciplín. Umělec hledá a umí číst mezi notovými řádky a tím tak zasazuje díla do zcela nových kontextů, nejen dramaturgicky, ale sama o sobě. Přemýšlí, cítí, tvoří, posouvá skladbu dál a výše, neinterpretuje. Pierre-Laurent Aimard nemusí poslouchat interpretační normy. On už je hodně vysoko nad nimi.

Umění Pierra-Laurenta Aimarda nerušila ani přítomnost velkého bicího aparátu na obou stranách jeviště, ani velké praktikábly připravené na koncert následujícího dne. Právě naopak. Zvýraznily fakt, že k setkání s vyšší dimenzí může zprostředkovat jediný člověk – osamělý muž v černém ve spolupráci s jedním nástrojem.

Wien Modern: Pierre-Laurent Aimard, 16. listopadu 2023, Musikverein (foto Raphael Mittendorfer)
Wien Modern: Pierre-Laurent Aimard, 16. listopadu 2023, Musikverein (foto Raphael Mittendorfer)

Wien Modern: Pierre-Laurent Aimard
16. listopadu 2023, 19:30 hodin
Musikverein

Program
Johann Sebastian Bach: Das wohltemperierte Klavier (Auszüge) (1722) – 105′
Milica Djordjević: Role playing 1: strings attached (2020 EA)
György Kurtág: Játékok (Auszüge) (1973 ab)
Franz Schubert: Tänze
György Kurtág: Späte Werke

Účinkující
Pierre-Laurent Aimard – klavír

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments