Klavírista Tigran Hamasyan: Urazil jsem opravdu dlouhou cestu

Arménský klavírista Tigran Hamasyan je jednou z nejzářivějších hvězd současného jazzu. Tento rok si bude moct jeho vystoupení užít i pražské publikum. Umělec se totiž představí v rámci festivalu Prague Sounds, a to 20. listopadu 2024 v Rudolfinu. V rozhovoru, který jsme spolu vedli, přišla řeč na to, jestli se cítí spíše pianistou nebo hráčem na klávesy, a co stálo za vznikem jeho transmediálního projektu The Bird of a Thousand Voices.
Tigran Hamasyan (foto Vahan Stepanyan)
Tigran Hamasyan (foto Vahan Stepanyan)

Když usedáte ke klavíru, co nejčastěji děláte? Cvičíte, improvizujete, skládáte, nebo třeba zdokonalujete své kompozice?
Nejčastěji improvizuji a skládám. Občas ale také cvičím stupnice a rozklady a pracuji na frázování.

V Praze jste hrál v roce 2014. Co se změnilo na způsobu, kterým hudbu tvoříte, hrajete a vnímáte?
Od roku 2014 jsem urazil opravdu dlouhou cestu a vydal jsem alba v mnoha různých obsazeních. Díky nim jsem si uvědomil, o co vlastně v hudbě usiluji.

Kromě klavíru hrajete také na různé syntezátory. Co vnímáte jako svůj hlavním nástroj?
Rozhodně klavír.

Tigran Hamasyan (foto Vahan Stepanyan)
Tigran Hamasyan (foto Vahan Stepanyan)

Přestěhoval jste se z Arménie do Ameriky a zase zpátky. Zažil jste v obou případech kulturní šok? Ve kterém případě byl větší?
Když jsem přišel poprvé do USA, byl to velký šok. Nakonec jsem si ale svůj pobyt tam moc užil. Navíc to, že jsem si mohl zahrát s tamními skvělými muzikanty, bylo zásadní pro můj hudební růst.

Co uslyšíme na vašem pražském koncertě? Bude vystoupení věnováno vašemu nejnovějšímu projektu, The Bird of a Thousand Voices?
Bude to taková směs. Něco bude z tohoto projektu, zahraji také ale skladby z alba An Ancient Observer.

Proč jste se vlastně rozhodl vytvořit transmediální projekt, jakým The Bird of a Thousand Voices je? Cítil jste, že pouze hudba na předání hlavní myšlenky nestačí?
Bylo to poprvé, co jsem psal hudbu podle nějakého příběhu. Bylo to, jako bych psal nějakou velkou skladbu na libreto. Když jsem se pak zamyslel nad velikostí a dopadem toho příběhu, cítil jsem, že konečně můžu udělat něco víc, než jen hudební projekt. Zavolal jsem svému příteli Rubenu Van Leerovi a řekl jsem mu jak o příběhu, tak o tom, že jsem na něj napsal hudbu. Nápad transmediálního projektu se mu zalíbil. Shromáždili jsme kolem sebe tým skvělých umělců a začali pracovat na premiéře, která se uskutečnila 8. června tohoto roku na Holland Festivalu.

Tigran Hamasyan (foto Vahan Stepanyan
Tigran Hamasyan (foto Vahan Stepanyan)

Plánujete takovéto projekty i do budoucna?
Je to možné.

Co od vás můžeme čekat v nejbližší budoucnosti? Budete mít vůbec nějaký čas odpočívat?
Pořád pracuji na nějaké nové hudbě a na několika projektech současně. Skladbu si u mě objednalo uskupení Third Coast Percussion, budu také pracovat na nových albech a na nějaké filmové hudbě.

Děkuji za rozhovor a přeji hodně štěstí a inspirace.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments