Klavíristka Beatrice Rana debutuje s Českou filharmonií

Francouzský dirigent s arménskými kořeny Alain Altinoglu se po třech letech vrací k České filharmonii. Koncerty pod jeho taktovkou nabídnou pestrý program složený z francouzské a německé hudby 19. století. Zazní dvě díla Hectora Berlioze – energická předehra Římský karneval a dramatická symfonická scéna Královský hon a bouře z opery Trojané. Vrcholem večera bude První klavírní koncert g moll Felixe Mendelssohna Bartholdyho v podání italské pianistky Beatrice Rany, která s Českou filharmonií vystoupí poprvé. Koncert uzavře impresionisticky laděná Suita č. 2 z baletu Daphnis a Chloé Maurice Ravela, která posluchače zavede do magického světa antického mýtu. Koncerty se konají ve Dvořákově síni Rudolfina od 2. do 4. dubna 2025, vždy od 19:30 hodin. Poslední z nich živě přenáší Medici TV.
Beatrice Rana (zdroj Beatrice Rana)
Beatrice Rana (zdroj Beatrice Rana)

„Od Mendelssohna už jsem hrála spoustu skladeb. Naprosto ho zbožňuju! Takže mám radost, že právě jeho koncert bude první, který uvedu s Českou filharmonií. Je to úžasné dílo, plné dramatických okamžiků, pozitivních pocitů i nadšení. Z hlediska hry na klavír je nesmírně náročné, ale myslím, že s ním strávíme radostné chvíle,“ řekla Beatrice Rana. Mendelssohnův První klavírní koncert, který Beatrice Rana přednese, hrál orchestr zatím jen devětkrát a naposledy před dvaceti lety.

Jedenatřicetiletá klavíristka Beatrice Rana patří mezi nejuznávanější hudebníky své generace. Na hodiny klavíru začala chodit už ve třech letech, v devíti absolvovala první sólové vystoupení s orchestrem provedením Bachova Koncertu f moll pod vedením Francesca Libetty. V osmnácti se jí dostalo mezinárodní pozornosti účastí na Mezinárodní hudební soutěži v Montréalu, v níž získala první cenu a stala se nejmladším vítězem v historii soutěže. Po maturitě studovala na proslulé hannoverské Hochschule für Musik a v roce 2013 získala druhé místo v Mezinárodní klavírní soutěži Vana Cliburna, po níž následovala řada dalších úspěchů.

Beatrice Rana vyniká technickou brilancí, hlubokou muzikálností a interpretačním mistrovstvím, což dokazuje na světových pódiích. Její nahrávky, včetně Goldbergových variací od Bacha či koncertů Prokofjeva a Čajkovského, byly oceněny prestižními cenami. Pražské publikum mohlo Beatrici Ranu slyšet v roce 2019 na Festivalu Rudolfa Firkušného, kde zahrála Chopinovy etudy. S Českou filharmonií znovu vystoupí už v únoru 2026. Spolu s prvním českým orchestrem zahraje ve vídeňském Konzerthausu a milánské La Scale Koncert pro klavír a orchestr G dur Maurice Ravela.

Alain Altinoglu je od roku 2016 hudebním ředitelem bruselského divadla Théâtre Royal de la Monnaie a od roku 2021 také Frankfurtského rozhlasového orchestru. Za jeho mimořádné vedení bruselského divadla, strhující a inspirující výkony při tamních operních inscenacích se mu dostalo dalekosáhlého uznání. Je pravidelným hostem předních světových orchestrů, včetně Berlínských a Vídeňských filharmoniků, Londýnského symfonického orchestru a Bostonského symfonického orchestru. S Českou filharmonií poprvé vystoupil ve Dvořákově síni Rudolfina na třech koncertech v únoru 2022. V jejich první polovině zazněla suita z opery Palléas a Mélisanda Clauda Debussyho a koncertní rapsodie pro housle a orchestr Cikán Maurice Ravela v podání houslového virtuosa Jiřího Vodičky. V druhé polovině provedl první český orchestr pod taktovkou Alaina Altinoglu Třetí symfonii „Varhanní“ Camilla Saint-Saënse.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře