Komorní filharmonie Pardubice představí svého nového šéfdirigenta inauguračními koncerty

Nový šéf předstoupí před orchestr hudbou, kterou chce navodit dobrou náladu a úsměv. Tuto úlohu jistě splní Pochod pro tureckou slavnost zkomponovaný Jeanem Baptistou Lullym kdysi pro jednu z populárních francouzských barokních her, dnes plnící úkol srdečného pozdravu. V našem programu zazní vůbec poprvé. Zato tři následující skladby – Čajkovského Variace na rokokové téma, Dvořákův Klid lesa a Mozartova symfonie Jupiter – patří k trvalým dílům našeho repertoáru a Vahan Mardirossian je symbolicky převezme coby náš nový šéfdirigent. Záštitu nad inauguračními koncerty převzala arménská ambasáda v České republice a velvyslanec Ashot Hovakimian přislíbil osobní účast.
Jako sólista vystoupí přední interpret mladé generace, laureát Soutěže královny Alžběty v Bruselu, čtyřiadvacetiletý violoncellista Yibai Chen. Skladba s názvem Klid lesa od Antonína Dvořáka je původně větou z klavírního cyklu pro čtyři ruce Ze Šumavy (dokončeného v roce 1884). Později se dočkala dvou Dvořákových úprav – v obou případech pro sólové violoncello. Jako druhý kus se sólovým violoncellem uslyšíme Variace na rokokové téma pro violoncello a orchestr Petra Iljiče Čajkovského (1840-1893). Jedná se o jednu z Čajkovského nejpopulárnějších skladeb – v označení rokokové se autor hlásí k svému zvláštnímu vztahu k hudbě světového klasicismu, přestože hlavní téma tohoto díla obdařil skladatel romantickým koloritem. Závěrečná Mozartova symfonie Jupiter, označovaná pořadovým číslem 41, patří k vrcholům světové symfonické tvorby. Její hudba plně odpovídá svému názvu. Místy monumentální, více však zářící a jásavé party odvádí posluchače od denních starostí a nutí k suverénnějšímu a optimističtějšímu pohledu na svět kolem nás. Tato symfonie, hudebníky důvěrně nazývaná Jupiterka, se stala velmi brzy trvalou součástí repertoáru Komorní filharmonie Pardubice. Poprvé ji nastudoval v roce 1972 František Vajnar, v pozdějších letech zářila pod taktovkou Libora Peška, Josefa Vlacha a dalších. Místo v otevíracím programu nové kapitoly orchestru jí plně náleží.
Vahan Mardirossian se narodil v roce 1975 v Jerevanu v Arménii. Svou hudební dráhu odstartoval na konzervatoři Komitas v Jerevanu, velmi brzy ale přešel do Francie na pařížskou Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse, kde studia v roce 1996 s vyznamenáním dokončil. Působí jako klavírista, v posledních letech ovšem daleko častěji jako dirigent. Své dovednosti úspěšně kombinuje, což mu umožňuje interpretovat repertoár z různých úhlů pohledu. Po mnoho let byl hlavním dirigentem Caen Symphony Orchestra ve Francii a hudebním ředitelem Národního komorního orchestru Arménie. Od ledna roku 2020 je hudebním ředitelem Orchestre Royal de Chambre de Wallonie, se kterým diriguje orchestrální kola na Soutěži královny Alžběty v Bruselu. Je pravidelným členem porot na mezinárodních soutěžích a často pořádá mistrovské kurzy po celém světě.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]