Komorní filharmonie Pardubice uctí hudbu Ludwiga van Beethovena

Ludwig van Beethoven patří k nejvýznamnějším skladatelům klasické hudby vůbec. Na rozdíl od svých předchůdců si dával velmi záležet na sonátových provedeních, která komponoval rozsáhlejší než oni. Jeho devět symfonií představuje vrchol žánru, který dosud nebyl svým způsobem překonán. Od jeho dob se stala devítka enigmatickým číslem pro jejich počet – devět jich má Gustav Mahler, Anton Bruckner či Antonín Dvořák. Jeho 32 klavírním sonátám, další stěžejní položce Beethovenova odkazu, se přezdívá „Nový zákon klavírní hry“, v dějinách hudby mají zcela nezastupitelné místo. Bonnský a později vídeňský mistr byl příznivcem osvícenství, panteismu, vyznával ideály lidské svobody a humanity. Hlavní téma „Ódy na radost“ z poslední věty jeho Deváté se i proto stalo hymnou Evropské unie a Rady Evropy.
Beethoven svůj První klavírní koncert C dur napsal roku 1795, revizi provedl o několik let později. Právě v období premiéry tohoto koncertu se začala projevovat Beethovenova nedoslýchavost, která o 24 let později vyústila v úplnou hluchotu. Tento Klavírní koncert č. 1 C dur se bude v pondělí 10. března a ve středu 12. března natáčet. Nahrávka doplní dříve natočený Beethovenův 3. klavírní koncert s Klárou Würtz a Komorní filharmonií Pardubice, a společně vyjdou na CD u Brilliant Classics.
Klára Würtz je klavíristkou maďarského původu, která od roku 1996 žije v Amsterdamu
a působí jako docentka na Utrechtské konzervatoři. Jejím otcem je známý malíř Ádám Würtz, držitel ocenění „Zasloužilý umělec Maďarska“. Na klavír začala hrát v pěti letech a okolí ji považovalo za zázračné dítě. Na kontě má přes deset CD převážně s díly klasicismu a romantismu. Natočila ale i cykly V mlhách a Po zarostlém chodníčku Leoše Janáčka. Její hra je oceňována pro svou lyričnost
a pronikavou muzikálnost.
Vahan Mardirossian svou hudební dráhu odstartoval na konzervatoři v Jerevanu v Arménii, velmi brzy ale přešel do Paříže, kde studia v roce 1996 s vyznamenáním dokončil. Působí jako klavírista, v posledních letech ovšem daleko častěji jako dirigent. Mardirossian své pianistické a dirigentské dovednosti často kombinuje, což mu umožňuje interpretovat repertoár z různých úhlů pohledu. Po mnoho let byl hlavním dirigentem Caen Symphony Orchestra ve Francii a hudebním ředitelem Národního komorního orchestru Arménie. Od ledna roku 2020 je hudebním ředitelem Orchestre Royal de Chambre de Wallonie, se kterým diriguje například na Soutěži královny Alžběty v Bruselu. Od letošního září bude novým šéfdirigentem Komorní filharmonie Pardubice.
Vstupenky na koncert lze zakoupit v Turistickém informačním centru v Machoňově pasáži
v Pardubicích, na večerní pokladně před koncertem nebo prostřednictvím online webu Kfpar.cz
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]