Komorní filharmonie Pardubice zakončí sezónu s houslistou Josefem Špačkem

Závěrečné koncerty 56. sezony Komorní filharmonie Pardubice dostaly jméno podle jejich výrazného sólisty Josefa Špačka. Ten vstoupil do mezinárodního povědomí jako laureát světově proslulé Soutěže královny Alžběty v Bruselu a už jako velmi mladý dobyl řadu nejprestižnějších hudebních met. Česká mutace časopisu Forbes zahrnula Josefa Špačka mezi nejvýznamnější mladé české osobnosti v anketě „30 pod 30“. Koncerty s názvem Josef Špaček se uskuteční 9., 10. a 11. června 2025 v Sukově síni Domu hudby od 19:00 hodin. Dirigovat bude Stanislav Vavřínek. Ve středu 11. června se navíc v malém sále v Domě hudby od 18:00 hodin uskuteční introdukce s umělci.
Josef Špaček (foto Oliver Killig)
Josef Špaček (foto Oliver Killig)

Program Komorní filharmonie Pardubice zahájí duchovní kantáta Wir danken dir, Gott, wir danken dir od Johanna Sebastiana Bacha (1685–1750), kterou barokní mistr ovšem složil ke zcela světské příležitosti. Zazněla k pravidelné výměně lipské městské rady roku 1731. Pokračovat bude orchestr dílem letošního jubilanta Jana Václava Huga Voříška (1791–1825), a to Symfonií D dur. Ta patří k mezinárodně ceněným skvostům české předsmetanovské hudby. Ve druhé polovině večera přijde na řadu Johannes Brahms, a především sólista Josef Špaček. Brahms je hlavním stoupencem takzvaného symfonického koncertu, ve kterém se o témata rovnocenně dělí sólista s orchestrem. Brahms dokonce uvažoval o tom, že jeho Houslový koncert D dur, který je na programu tohoto večera, bude čtyřvětý. Když si však uvědomil, že jen 1. věta dosahuje dvaceti minut, přiklonil se k tradičnímu třívětému půdorysu „rychle – pomalu – rychle“. Koncert patří mezi zásadní Brahmsova díla pro housle. Je navíc spojený s jeho dobrým přítelem, houslistou maďarského původu, Josephem Joachimem. Brahms v létě 1878 poslal Joachimovi sólový part k revizi a roztočilo se kolo intenzívních konzultací. Joachimovi svědčilo uhersky zabarvené rondové téma finále, ale navrhoval zjednodušení mnoha obtížných míst. Brahms většinou odmítal, nechal alespoň Joachimovi napsat vlastní kadenci do 1. věty.

Josef Špaček (*1986) je laureátem prestižní Soutěže královny Alžběty v Bruselu a vyhrál houslovou soutěž Michaela Hilla na Novém Zélandu. Devět sezón působil jako nejmladší koncertní mistr České filharmonie a od roku 2016 je jejím rezidentním umělcem. Profesní dráhu Josefa Špačka provází – ať v roli pedagogů, nebo v pozici spoluhráčů – nejvýraznější umělci současného hudebního života. Špaček studoval u Idy Kavafian a Jaime Lareda na Curtisově hudebním institutu ve Filadelfii a u Itzhaka Perlmana na newyorské Juilliard School. Pro technickou jistotu, osobitý výraz, fascinující práci s dynamickou škálou i barevností zvuku je zvaný k hostování u orchestrů, které hrají pod taktovkami originálních dirigentských osobností. Z loňské a letošní sezony to byla například spolupráce s Chicagským symfonickým orchestrem, Atlantským symfonickým orchestrem, Nizozemským rozhlasovým orchestrem, s Gewandhausorchester Lipsko, Orchestrem National de Lille nebo s bernskými symfoniky.

Dirigent Stanislav Vavřínek se červnovými abonentními koncerty symbolicky s Komorní filharmonií Pardubice loučí, jako její šéfdirigent úspěšně působil od roku 2018. Jeho spolupráce s orchestrem však nekončí – v nadcházející 57. sezoně bude zastávat roli hlavního hostujícího dirigenta. Pod jeho vedením zazní například komorní provedení slavného Orffova díla Carmina Burana a také závěrečný koncert příští sezony Operní gala.

O+

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře