Komorní opera Hudební fakulty JAMU chystá příběh sťatých řeholnic
„Je to dílo, které se vám dostane hluboko pod kůži,“ poznamenala režisérka Kateřina Křivánková. Poukazuje tak na hlavní témata opery, kterými pro ni jsou strach ze smrti, hledání vnitřního klidu, víry i podstaty života samotného. Aby silný příběh a jeho sdělení nezůstalo v pozadí nádherné Poulencovy hudby, rozhodla se režisérka s Václavem Málkem francouzské libreto přeložit do češtiny. Studentský divadelní tým připravuje dvouhodinovou inscenaci; francouzský originál o třech dějstvích zkrátil na jednání dvě. Operní libreto napsal Georges Bernanos jako adaptaci povídky Gertrudy von Le Fort z roku 1931.
Dirigent Patrik Červák upozorňuje na nebývale početné obsazení hráčů v tomto studentském projektu: „Náš proměnlivý Janáčkův akademický orchestr nyní čítá na čtyřicet hudebníků a je největší, který kdy v Divadle na Orlí působil.” Do menšího orchestřiště se musí vejít například hned troje bicí, harfa či klavír. Mladý dirigent slibuje také efektní akustické řešení operního finále, v němž je šestnáct nevinných řeholnic gilotinováno: „Poulenc konkrétní zvuk nepředepsal, my však nechceme nic umělého ze záznamu a využijeme právě naše nabité orchestřiště.“ Dodává, že finále prostoupí také duchovní píseň Veni Sancte Spiritus (česky Přijď, ó Duchu přesvatý).
Scéna k opeře je dílem výtvarnice Terezy Jančové, která použila perlinku –tedy stavební materiál na zateplování domů. „Tato mřížka ze skelných vláken se podobá textilnímu tylu a jdou z ní vytvořit přesné kompozice,“ komentovala volbu látky. Julie Ema Růžičková, která jako kostýmní výtvarnice účinkující oblékala, zčásti využila historický vzhled řeholních hábitů v kombinaci vrchního hnědého roucha a bílé suknice. „Všechna děvčata budou bosá, jak jim to přikazuje jejich řehole,“ doplnila Růžičková.
Studenti se před prací na inscenaci také setkali s pražskou karmelitánskou sestrou Jitkou, které její volnější klauzura nezapovídá opustit klášter, jako tomu je u Bosých karmelitek v Dastech a Dačicích. V mučednickém příběhu popravených řeholnic je jednou z hlavní postav Blanka od Kristovy úzkosti, kterou nastudovala Hana Kuželová. “Téma je velmi závažné a náročné, bylo proto opravdu těžké po zkoušce nechat Blanku v divadle a odejít domů jako Hana,” sdělila protagonistka.
Opera Dialogy karmelitek měla světovou premiéru v roce 1957 v italské La Scale. První české uvedení se uskutečnilo v roce 2000 v opavském Slezském divadle v režii Františka Preislera. Připravovaná operní inscenace představuje také jeden z výstupů letošních oslav 75. výročí od založení Janáčkovy akademie múzických umění.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]