Kompoziční soutěž Musica Nova 2025 už zná své vítěze

33. ročník Mezinárodní kompoziční soutěže zvukové tvorby Musica Nova přilákal 94 skladeb z 24 zemí světa, od Evropy přes Ameriku a Asii až po Austrálii. Poprvé se soutěže zúčastnili autoři z Indie a Portorika. Závěrečnou evaluaci skladeb prováděla mezinárodní porota v Praze, včetně renomovaných hudebníků a odborníků z USA, Velké Británie, Portugalska, SR a ČR.

Lenka DohnalováPR
3 minut čtení
Todor Todoroff (zdroj Todor Todoroff)

33. ročník Mezinárodní kompoziční soutěže zvukové tvorby se konal tradičně v Praze. Soutěž Musica Nova pořádá Společnost pro elektroakustickou hudbu pod záštitou a ve spolupráci s Českou hudební radou, za podpory Státní fondu kultury ČR a Nadace Českého hudebního fondu.

14. listopadu 2025 se uskutečnila závěrečná evaluace skladeb mezinárodní porotou ve složení: Daniel Blinhorn, Lenka Dohnalová (manažerka soutěže), Juraj Ďuriš, João Pedro Oliveira, Louise Rossiter (předsedkyně poroty), a Adam Stanović. Etablované kompoziční soutěže zvukové tvorby se účastnilo 94 skladeb autorů z 24 zemí Evropy, obou kontinentů Ameriky, Asie a Austrálie. Kromě České republiky přijeli uchazeči ze zemí s tradicí této hudby, především USA, Velké Británie, Francie, Německa, Itálie, Brazílie, ale také Číny, Taiwanu a Japonska. Poprvé jsme obdrželi skladby z Indie a Poerto Rica.

Soutěž je zaměřena na takzvaný sonic art (zvukovou tvorbu – tradičně též elektroakustickou), ve kterém se koncentrují jak skladatelské, tak technologické dovednosti. Velká část účastníků je z akademické sféry. Hodnotí se především kreativita, formální smysl kompozice a schopnost vyjádřit případný deklarovaný záměr. Technické zvládnutí je samozřejmou podmínkou, styl, naopak, není určen. Soutěží se ve dvou tradičních kategoriích – čistě studiové zvukové tvorby (kategorie A) a tvorby s živě/live prováděnou složkou (kategorie B). Od roku 2023 má soutěž i takzvanou „divokou kartu“ (kategorie C) pro účastníky, kteří nevědí, kam se zařadit (například crossover, užití AI a podobně). Soutěž má tradičně i speciální české kolo.

V kategorii čistě studiové zvukové tvorby (A) se účastnilo 63 skladeb. První místo obsadil už po několikáté Belgičan Todor Todoroff se skladbou VOICES PART IV – HALLUCINATIONS (Halucinace) inspirované texty A. Rimbauda Sezóna v pekle.

Čestná ocenění získali Američan David Q. Nguyen se skladbou TEXTURES ARC THE POINTS (Textury obloukem bodů) a Taiwanec Yu Chung Tseng se skladbou CYMORPHOSIS-INNER LANDSCAPE (Cymorfóza – vnitřní krajina). Dalšími finalisty v této kategorii byli Brazilec Alex Buck se skladbou Entre Cordas, Španělka Zuriñe Gerenabarrena se skladbou Whispers, Belgičanka Annette Vande Gorne s Vox naturae a Jiajing Zhao z USA s kompozicí Fomo.

V kategorii kombinace nástroje/hlasu s elektronikou (B) se účastnilo 23 skladeb. První místo v kategorii obsadil již uvedený Yu Chung Tseng se skladbou pro flétnu a elektroniku FANTASY JOURNY OF TIME (Fantastická cesta časem). Čestná uznání nebyla udělena. Dalšími finalisty byli Brit Monty Adkins se skladbou A Shadow Flight a Američan Leah ReidCrossed Wires. V kategorii C („Divoká karta“) nebyli žádní finalisté.

Ve speciálním českém kole obsadil první místo Michal Rataj se skladbou RIOT-STILLNESS (Nepokoje – ticho), čestné ocenění získala Soňa Vetchá  s kompozicí At the „End“ of FATA MORGANA (Na „konci“ Fata morgany).

Prezentační koncert oceněných je plánován na 12. prosince 2025 v Divadle inspirace – HAMU, Malostranské náměstí 13, Praha 1, od 19:00 hodin.

Témata
Sdílet článek
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře