Konzervatoř Duncan centre již tento týden v divadle ARCHA+
Diváci se mohou těšit na choreografie Heroes Dory Sulženko Hoštové a díla Shift a Roots Lali Ayguadé.
Dora Sulženko Hoštová pracovala se studenty třetího ročníku. Devatenáct studentů a studentek v energické taneční inscenaci Heroes hledá svoje postoje a pohyby na půdorysu opravdových a komiksových hrdinů a ve světle trochu komplikovanějšího reálného světa: „Kdo je vzor a co je hrdinský čin, když vám je sedmnáct? Na rozdíl od toho našeho, ve světě hrdinů je jasné, kdo je hodný a kdo je zlý. Ve světě tanečních hrdinů navíc hero jde na jeviště poprvé, jako by tam šel posté. Nebojí se eposu, patosu ani hip-hopu a nesejme ho žádná rána. Když spadne, tak se zvedne, a když se nezvedne, je tu další hrdina na pomoc.“
Lali Ayguadé vytvořila se studenty čtvrtého, pátého a šestého ročníku dvě choreografie. Obě díla, ačkoliv se soustředí na jiný námět, jsou esencí autorčina rukopisu a na studenty kladou vysoké nároky: mají prostor pro svůj individuální projev, ale charakter obou choreografií je postaven na výrazovém skupinovém cítění a souhře. Nechybí ani náročné prvky partneřiny. Choreografie Shift tematizuje soužití ve sdíleném prostoru a čase, dílo Roots hledá zdroje energie v neustálé interakci s prostorem a ve vzájemnosti.
Vstupenky na odpolední představení 13. ledna jsou k dispozici zde.
„Při práci s choreografy nejsou studenti pouze interprety, jsou spolutvůrci díla. Poznávají realitu práce tanečníka, získávají jevištní zkušenosti,“ vysvětluje ředitel konzervatoře Petr Tyc. „Lali Ayguadé, a Dora Sulženko Hoštová jsou choreografkami na vysoké umělecké úrovni, s výrazným stylem, propracovanými tvůrčími metodami a velkými nároky na interprety/spolutvůrce díla. Pro studenty má taková práce obrovský přínos a já věřím, že diváci si z představení odnesou silný umělecký zážitek,“ doplňuje.
Tradici spolupráce se zahraničními choreografy zahájila Konzervatoř Duncan centre v roce 2022 u příležitosti výročí 30. let od svého založení. Prvním tvůrcem, který se studenty vytvořil nové dílo, byl Simone Sandroni. Jeho pozvání mělo symbolický význam: společně s Lenkou Flory se v 90. letech podílel na formování školy.
Lali Ayguadé je katalánská performerka a choreografka. Byla členkou slavné Akram Khan Company, kde účinkovala a podílela na tvorbě produkcí Kaash, Ma, Bahok, Vertical Road a Confluence. Spolupracovala s mnoha dalšími významnými choreografy, jako jsou Marcos Morau, Hofesh Schechter, Roberto Olivan nebo Baró d’Evel. Od roku 2013 je uměleckou ředitelkou vlastního souboru, pro který vytvořila inscenace jako Kokoro, iU an Mi, Hidden, Runa a další. Její díla stírají hranice mezi fantazií a realitou a propojují divadelnost s tancem. V roce 2010 byla nominována na cenu Critics Awards of London jako Exceptional Dancer a v roce 2014 na cenu Best Creator. V roce 2016 byla také nominována na cenu Best Dancer na Recomana.cat Critics Awards v Barceloně. Uplatňuje se i jako herečka (krátký film TIMECODE získal Zlatou Palmu na festivalu v Cannes, cenu Goya, cenu Gaudi, a v roce 2016 byl nominován na Oscara). Pražskému publiku není lali Ayguadé neznámá: v minulosti byla mimo jiné hostem festivalů Tanec Praha a Nultý bod. Letos vedla také dílnu na pražské HAMU.
Dora Sulženko Hoštová je úspěšná tanečnice, choreografka a pedagožka. Vystudovala Konzervatoř Duncan centre v Praze, kde od roku 2001 působí jako pedagožka, studovala na KALD DAMU, kde posléze také působila jako pedagožka. Vytvořila řadu vlastních tanečních inscenací: Arkánum, Na Bidýlku, Tore, Proces, Progres a další. Vytvořila pohybové spolupráce a choreografie k inscenacím Hit, Runners (Cirk La Putyka), Dechovka (VOSTO5), Záhada hlavolamu (Divadlo Minor), Prodaná nevěsta… (Divadlo DISK), Nesnesitelná tekutost bytí (Vít Neznal, Jatka78) a dalším.
Konzervatoř Duncan centre se zaměřuje na současný tanec, velká pozornost je věnovaná rozvoji tvůrčího potenciálu každého studenta. Studenti spolupracují s renomovanými domácími i zahraničními choreografy a tvoří vlastní díla. Absolventi školy jsou již téměř 30 let neodmyslitelnou součástí domácí taneční a divadelní scény. Vynikají v kreativitě, estetickém uvažování, aktuálnosti a progresivitě vlastní tvorby.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]