Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Košice zažijí „fantastický“ večer s dirigentem Aleksandarem Markovićem
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaKlasikaPR ZprávyZ domova

Košice zažijí „fantastický“ večer s dirigentem Aleksandarem Markovićem

Státní filharmonie Košice uvede dílo francouzského skladatele Hectora Berlioze, které nese prvky autobiografie i fikce. Jeho Fantastická symfonie se zapsala do historie jako první programní symfonie vůbec. Pod taktovkou Aleksandara Markoviće zazní také Beethovenova předehra Coriolan a Spohrův Koncert pro klarinet a orchestr č. 4 e moll v podání Martina Adámka. Koncert pod názvem Berliozova Fantastická je naplánován na čtvrtek 6. března 2025 v 19:00 v Domě umění.

PRJana Tomalová
Publikováno 04/03/2025
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:
Aleksandar Marković (foto Hanna Fasching)
Aleksandar Marković (foto Hanna Fasching)

Berlioz odhalil fantastický příběh své lásky

Fantastická symfonie je milníkem ve vývoji světové symfonické hudby. Hector Berlioz napsal první programní symfonii, doplnil ji literárním komentářem, hlavní myšlenku díla nazval „idée fixe“ a prokládal ji všemi pěti větami – vždy však osobitým způsobem. Fixní hudební myšlenka zosobňuje milovanou Harriet Smithson. Její hudební obraz zaznívá s lyrickou něhou, ale také v groteskní podobě uprostřed sabatu čarodějnic. Berliozova symfonie je nejen fantastická, ale také náročná, emocionálně nabitá a přelomová.

Obsah
  • Berlioz odhalil fantastický příběh své lásky
  • Ve znamení španělských motivů

Vedle novátorské orchestrace, poetické myšlenky a provokativního děje je podle dirigenta Aleksandara Markoviće zřejmě nejpozoruhodnějším rysem Fantastické symfonie potřeba neustálého důrazu. „V partituře se jen zřídka najde tón, který by se nezvyšoval, nesnižoval, nebyl akcentovaný, zrychlovaný nebo zpomalovaný. Tento dramatický výraz je přítomný v dynamických, neklidných částech díla stejně jako v klidných, nadčasových momentech. Jelikož Beethoven zemřel pouhé tři roky před jejím zkomponováním, Fantastická symfonie je zároveň poctou Beethovenovi a přelomovým dílem s ohromnou představivostí, které boří rámec doby, v níž vzniklo,“ říká srbský dirigent, který s košickou filharmonií v říjnu zahájil aktuální sezonu. Je hlavním hostujícím dirigentem orchestru Sinfonia Varsovia, ovládá širokou škálu symfonického a operního repertoáru od klasických a romantických stylů až po současnost. Mezi jeho umělecké vrcholy patří Život hrdinův Richarda Strausse a Verdiho Messa da Requiem.

Martin Adámek (foto Matthieu Munoz)
Martin Adámek (foto Matthieu Munoz)

Ve znamení španělských motivů

Státní filharmonie Košice ve čtvrtek nabídne také předehru Coriolanus, v níž Beethoven nově interpretoval duchovní drama člověka. Ve velkolepém zvuku vítězí humanistická vize nad egem jedince.

Koncert pro klarinet č. 4 e moll vznikl jako pocta slavnému Mozartovu klarinetovému koncertu. Luis Spohr dílo otevírá temným romantickým tématem kontrastujícím s klidnou melodií, závěr patří větě Rondo al espagnol s působivými prvky španělské hudby. Druhá, melancholická věta přináší operní podtón a vyžaduje od interpreta dokonalé ovládání dechové techniky. Nejen tuto kvalitativní podmínku splňuje výjimečný sólista Martin Adámek. Již ve svých devatenácti letech uspěl v konkurzu do prestižního francouzského souboru soudobé hudby Ensemble intercontemporain. Na svém kontě má řadu premiér, vystoupil v londýnské Royal Albert Hall, vídeňském Musikvereinu, berlínském Konzerthausu, na Salzburger Festspiele, Lucerne Festivalu a Festivalu Messiaen.

TémataAleksandar MarkovićMartin AdámekŠtátna filharmónia Košice
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Filharmonie Brno: V orchestru (zdroj Filharmonie Brno) Dirigent je smash. Brněnští filharmonici se baví reakcemi mladých posluchačů
Další článek Balet MDO, Glen Lambrecht – Královský dvůr (Aurélien Jeandot, Sergio Méndez Romero, foto Serghei Gherciu) Královský dvůr / Skrytá tajemství: V krajině bez naděje
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up