Košická filharmonie zakončí sezonu s díly, která si kdysi vysloužila výsměch

Kdysi fiasko, dnes triumf. Premiéry Brahmsova Koncertu pro klavír a orchestr č. 1 d moll a Rachmaninovovy Symfonie č. 1 d moll provázel zdrcující neúspěch. Dnes však již hovoříme o dramaturgických klenotech pro výjimečnou příležitost, jakou je Závěrečný koncert 56. sezony Státní filharmonie Košice. Koncert Finále s Brahmsem zahájí Berliozova předehra Korzár, jejíž první tóny zazní ve středu 14. května 2025 v 19:00 hodin v Domě umění. Dirigovat bude Olivier Ochanine, sólově vystoupí Alexei Volodin.
Olivier Ochanine (foto Štátna filharmónia Košice)
Olivier Ochanine (foto Štátna filharmónia Košice)

Z důvodu náhlého onemocnění došlo ke změně obsazení středečního koncertu. Dirigovat bude Olivier Ochanine, zakládající hudební ředitel a šéfdirigent Sun Symphony Orchestra. Tento umělec je zároveň nejmladším hudebním ředitelem v historii Philippine Philharmonic Orchestra. Za klavír usedne Alexei Volodin, který vystupoval s BBC Symphony Orchestra, Orchestre Philharmonique de Strasbourg či Jerusalem Symphony Orchestra. Dramaturgická koncepce finále sezony Státní filharmonie Košice zůstává nezměněna.

V předehře Korzár z roku 1844 Hector Berlioz dokonale vyjádřil svou dramatickou představu o nebojácném námořníkovi. „Dílo nabízí oslnivou orchestraci a dobrodružství na širém moři – zaposlouchejte se do dechberoucí energie a živých barev. Brahmsův Klavírní koncert č. 1 je hluboce expresivní dílo, v němž klavír a orchestr vedou dramatický, téměř symfonický dialog. Obzvlášť silný je v rozsáhlé první větě – jinak jedné z nejdelších prvních vět koncertů vůbec – a v klidném Adagiu, říká francouzský dirigent Olivier Ochanine. Johannes Brahms naprosto překonal svou dobu smělostí výstavby díla, které se zcela rozešlo s tradičním koncertantním stylem. Na uznání svých kvalit si muselo počkat více než třicet let od své premiéry v roce 1859.

Premiérové fiasko neminulo ani Symfonii č. 1 d moll Sergeje Rachmaninova. Dílo v sobě spojuje dramatickou sílu Čajkovského symfonismu, čerpá inspiraci z hudebního materiálu staroruských obřadních a církevních zpěvů a v náznacích odkazuje na Šostakoviče. „Rachmaninovova První symfonie je temně krásná a strhující, plná nespoutané vášně a odvážného orchestrálního rukopisu. Jedním z jejích nejvýraznějších prvků je použití motivu Dies Irae, který se vine celou symfonií a naznačuje osudovost a smrtelnost – myšlenku, k níž se Rachmaninov vracel po celý svůj život,“ pokračuje Ochanine. Podle něj je silné uvědomit si, že díla, která si kdysi vysloužila výsměch a nepochopení, nakonec ukázala svou skutečnou emocionální a uměleckou hodnotu. „Je to program plný ohně, introspekce a nezapomenutelných zvukových světů,“ uzavírá dirigent s odkazem na dramaturgickou nabídku závěrečného koncertu 56. sezony Státní filharmonie Košice. Příští týden se návštěvníci mohou těšit na Košické hudební jaro.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře