Kühnův smíšený sbor v Gabriel Loci byl jako jedno tělo, bývalý klášter naplnil harmonií a duchovním přesahem

Sbor doslova obepnul diváky svými souzvuky
Programem CHOIR+ Kühnův smíšený sbor navazuje na patnáctiletou tradici samostatných koncertů uvádějících díla moderních a současných skladatelů. Tentokrát byl koncert obohacen také o scénografické prvky v podobě projekce a stínohry. Celkový zážitek podpořil i prostor zastřešené rajské zahrady benediktinského kláštera, který prospěl sboru svou přívětivou akustikou.
Sbor beze zbytku naplnil technické i interpretační nároky zvolené dramaturgie. Zpěváci, rozmístění v kruhu kolem publika po obvodu rajské zahrady, obepnuli posluchače tóny úvodní skladby Solfeggio Arvo Pärta. Obtížnost díla, která zřetelně odkrývá případné intonační a harmonické nedostatky hlasů, přednesl sbor precizně, koncentrovaně a ušlechtilým způsobem. Těchto kvalit se držel i po zbytek koncertního programu.
Zvukovou bohatost a intonační suverenitu sbor potvrdil hned v následujícím Messiaenově a capella motetu O sacrum convivium. Výběr z Madrigalů o čase Pavla Bořkovce ukázal schopnosti sboru v rytmičtějším, dramaticky vystavěném deklamovaném kontrapunktu.

Po světové premiéře návrat k ryzímu zpěvu uzavřel oblouk večera
Za doprovodu Stanislava Gallina byl ve světové premiéře proveden cyklus Tři haiku pro smíšený sbor
a klavír Natana Blažka. Natan Blažek je posluchačem skladby na Pražské konzervatoři u Miloše Orsona Štědroně. Inspiraci právě jeho pedagogem by mohlo naznačovat nadžánrové rozkročení, vtip a hravost ve zhudebnění první haiku. V následujících dvou částech podřizoval skladatel své hudební prostředky náladám a významovým dopadům textu, směřujícím k meditativní poetice – ať už v temné zvukomalbě druhé části, nebo palčivosti disonancí ve větě závěrečné. Obsažností, propracovanou kompoziční výstavbou, ale i přehledností a estetikou se Blažek jistě zapisuje mezi skladatele oceňované interprety i posluchači – a je na místě těšit se na jeho další díla.
Originální obsazení osmihlasého sboru a elektrické kytary zvolil pro skladbu As I Found the Source lotyšský skladatel působící v New Yorku Matīss Čudars. Nad rytmickým ostinatem kytary Kristiána Kaliga se sbor nesl v protažených arpeggiích, která se rozvíjela do mikrointervalových glissand. Melodické motivy sjednotily tok do rytmizované monodie s následným rozvinutím do dalších souzvuků. Díky využití harmonických a akustických zákonitostí i formálnímu vývoji působila skladba až mystickým dojmem.
Po nástrojových kombinacích a intermezzech kytarového duetu Due Musici Jany Obrovské i sólové skladby Arabesque Ladislava Pazdery v podání Dua Mareli – Elišky a Martina Cábových – program koncertu uzavřelo posluchačsky atraktivní, avšak intonačně, rytmicky i dynamicky náročné dílo Three Songs Philipa Glasse, jediné autorovo dílo psané pro sbor a capella. Minimalistická stylizace v kombinaci s poezií mimo jiné Leonarda Cohena uzavřela oblouk celého večera, který započal čistě vokálními skladbami, pokračoval nástrojovými kombinacemi a nakonec se opět navrátil k ryzím a úžasným možnostem lidského hlasu.
Už úvodní Pärtovou skladbou nastavil sbor vysoký standard zvukové vytříbenosti, na kterém stavěl celý náročný program. Vyváženost hlasů, podřízená celistvosti každé skupiny, umožnila soulad všech složek sboru. Ten tak vyzněl jako jednolitý homogenní celek, v němž je kvalita zvuku a intonační čistota závazným kritériem. K dokonalosti jazykové stránky chybělo už jen vyladění tendence nahrazovat znělé konsonanty na konci slov v angličtině neznělými ekvivalenty.
Jakub Pikla přivedl sbor k výkonu v kvalitě hodné vynikajícího studiového záznamu. Na výši dosažené laťky má jistě vliv i vytříbenost, která plyne z Piklovy druhé odbornosti – hudební režie. V provedení vedl sbor s pozorností ke každému detailu, a umožnil tak zpěvákům věnovat pozornost artikulační, rytmické a intonační kvalitě i hlubokému ponoru do každého díla, a zároveň udržet celý program v jednotném rituálním rámci. Vizuální projekce se při tak soustředěném výkonu účinkujících jevila jako nadbytečný prvek. Celkově však večer působil jako soudržný hudební rituál – výrazově, interpretačně i duchovně.

CHOIR+: Kühnův dětský sbor v Gabriel Loci
26. května 2025, 19:30 hodin
Gabriel Loci, Praha
Program
Arvo Pärt: Solfeggio
Olivier Messiaen: O Sacrum convivium
Jana Obrovská: Due Musici
Pavel Bořkovec: Madrigaly o čase (výběr)
Natan Blažek: Tři haiku pro smíšeny sbor a klavír – světová premiéra
Ladislav Pazdera: Arabesque
Matīss Čudars: As I Found The Source – česká premiéra
Philip Glass: Tři písně pro sbor a cappella
Účinkující
Kühnův smíšený sbor
Jakub Pikla – sbormistr
Stanislav Gallin – klavír
Duo Mareli – kytary
Kristián Kalig – elektrická kytara
Jan Pfeiffer – scénografické řešení a projekce
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]