Laco Cmorej: Ples v hotelu Savoy není klasická přeslazená opereta
Můžete některá „božstva“ jmenovat?
Robert Wilson, Lenka Vagnerová, Akram Khan, Sidi Larbi Cherkaoui.
Kromě Plesu v Hotelu Savoy, na čem teď pracujete?
Ještě dobíhají všechny zmrazené tvůrčí procesy a premiéry z pandemické doby, takže mám frmol. Těším se. V Ostravě v Moravskoslezském divadle děláme muzikál Producenti, to je taková superkomedie. Martinovi Čičvákovi budu pohybově pomáhat s činohrou Macbeth ve Slovenském národním divadle, tam budu mít takový trojboj. Potom totiž dělám ještě s Romanem Polákem operu Svatopluk a do třetice mě čeká, doufám, že už to mohu prozradit, fashion balet. Jde o úspěšný projekt, ve kterém se spojili módní návrháři s různými choreografy a stvořili program pro Slovenské národní divadlo. V této sezoně mě oslovili v tomto projektu pokračovat. A ještě Radošinské naivné divadlo, tam mě čekají dvě premiéry. Takže práce je celkem habaděj. Ale něco z toho jsou činohry, a to mě režisér potřebuje třeba jen pětkrát, šestkrát, potřebuje jen nastylizovat nějaké fragmenty. Tomu já říkám, že se hodně nadřeme, aby nic nebylo vidět.
Jak při takovém množství práce přepínáte mezi jednotlivými projekty?
Kdybych dělal Carmen v Praze a Carmen v Bratislavě, to by byl asi problém. Přepnout a udělat ty dvě věci tak, aby se nepodobaly. Ale když je to šílená činohra, kde je potřeba více méně udělat nějakou pohybovou zvláštnost, tak je to absolutně něco jiného, mezi tím se přepíná krásně.
Spolupracujete s nadací pro nadanou romskou mládež Divé Maky, co to obnáší?
Spolupracuji s nimi od jejich vzniku. Nemám umělecké vzdělání, zkušenosti jsem získával prací. Ze střední jsem vyučená sekretářka a z vysoké jsem učitel prvního stupně základní školy. Pocházím ze Spišské Nové Vsi z východního Slovenska, kde je velká romská menšina, a na škole byla možná specializace, tak jsem to studoval a stal se ze mě romolog. Moje motivace pro studium byla na začátku jen o tom, že jsem si chtěl potrápit mozek, vzdělávat se v čemkoliv, i kdyby to bylo báňské inženýrství, ale dostihlo mě to a za pár let se na mě obrátili, když organizaci Divoké Maky zakládali. A tak jsem se tomu začal věnovat. Po taneční stránce jsem se věnoval dětem. Chodil jsem po romských osadách. Byly to takové intenzivní roky. Úspěchy tam nejsou obrovské, člověk často začíná úplně od začátku, ale přesně, i těch pár dětí, které pak chodí na vysokou školu nebo se uchytí, to je krása, ohromná radost.
Teď jsou ty děti podporované v regionech, kde žijí, ale jednou za rok pro ně děláme letní akademii, kde chystáme krásný gala program. Letos to ale bylo přesně v době, kdy jsme zkoušeli Ples v hotelu Savoy, tak jsem tam za sebe doporučil náhradu, svého bývalého studenta. Je krásné, když pedagoga může nahradit jeho žák.
Laco Cmorej
Laco Cmorej je etablovaný slovenský tanečník, choreograf a pedagog. Jako tanečník dlouhodobě spolupracoval s choreografem a režisérem Jánem Ďurovčíkem. Ze společných prací zmiňme alespoň inscenace Pták ohnivák nebo Carmen ve Slovenském divadle tance, se kterým objel doslova celý svět. Více zde…
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]