Léčitel? Génius či podvodník? Český rozhlas Vltava uvede Haasovu operu Šarlatán

„Ať doba dobrá, nebo zlá, na rtech měj stále smích. Do pláče vždycky času dost v hodinách posledních,“ zpívají kumpáni z kočovné družiny doktora Pustrpalka v opeře Šarlatán Pavla Haase. Tato slova lze považovat za celoživotní krédo skladatele, který byl proslulý svou dobromyslnou povahou, výjimečným talentem a pracovitostí. Svého optimismu se Pavel Haas nevzdal ani v době německé okupace, kdy musel jako Žid čelit ponižování a hořkému osudu. Téměř tři roky byl internován v nelidských podmínkách terezínského ghetta. Jeho život společně se statisíci dalších vyhasl v plynových komorách koncentračního tábora v Osvětimi v říjnu roku 1944.
První a zároveň poslední opera Pavla Haase završuje v Ostravě třídílný cyklus Opery terezínských skladatelů. V Divadle Antonína Dvořáka se tak v aktuální sezóně udál další unikátní počin a Český rozhlas byl u toho. Na repertoáru Národního divadla moravskoslezského se objevilo tragikomické jevištní dílo z roku 1937 – Šarlatán.
Svou vytouženou operu komponoval Pavel Haas tři roky a hudební i dějovou pestrostí zaujala publikum už před 86 lety, kdy se dávala na tuzemské scéně poprvé a naposledy. Libreto si skladatel Pavel Haas napsal sám a inspirací mu byl román o kočovném lékaři, kterého pojmenoval Pustrpalk. Byl léčitelem? Géniem? Charismatickým podvodníkem? V závěru už jen vychloubačným zhýralcem? Vším najednou.
Haas svou operou vzdává holt cechu lazebníků, plnokrevnému životu potulných ranhojičů i milostné vášni hlavního hrdiny. Tím se stal na představení 2. února 2025 barytonista Pavol Kubáň, který, jak sám v Operním večeru potvrzuje, nesejde za celou dobu z jeviště a možná i proto je tato role v jeho dosavadní kariéře tak výjimečná. Půvabnou partnerkou je mu sopranistka Kateřina Hebelková (Amaranta). Hudebního nastudování Šarlatána se ujal dirigent Jakub Klecker. I ten bude hostem Operního večera a poukáže na Haasovu partituru plnou jarmarečních písní, kupletů, městského folklóru, ale i hudbu filmovou s názvuky jazzu i inspirace hudbou Janáčka, Martinů nebo Stravinského.

Hostem po „rozhlasovém představení“ bude muzikolog Ondřej Pivoda, který poodhalí osobní rovinu života Pavla Haase, jeho úzký vztah s bratrem Hugem Haasem nebo Soňou Jakobsonovou i samotnou cestu operního díla od první komunikace s romanopiscem Josephem Winklerem až po úspěšnou premiéru v Brně v roce 1938.
V závěru Operního večera promluví Jiří Nekvasil, ředitel Národního divadla moravskoslezského, který upozorní na aktuálnost Šarlatána v souvislosti s dnešními léčitelskými praktikami, ale hlavně poukáže na skutečnost, že operní díla Hanse Krásy, Viktora Ullmanna a Pavla Haase byla v Ostravě uvedena jako alespoň částečné splacení dluhů a křivd nedávné minulosti.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]