Leila Josefowicz v Ostravě uvede Adèsovu kompozici Concentric Paths

Večer, který se ponese v duchu dramatických příběhů a soudobých kompozičních výzev, uvede Janáčkova filharmonie Ostrava pod taktovkou dirigenta Geoffrey Patersona společně s americkou houslistkou Leilou Josefowicz. Ta se představí v Koncertu pro housle „Concentric Paths“ od Thomase Adèse, jednoho z nejvýraznějších britských skladatelů současnosti. Program doplní Janáčkova balada pro orchestr Šumařovo dítě a Symfonie č. 2 h moll Alexandra Borodina. Koncert se uskuteční 13. března od 19:00 v ostravském Vesmíru, přičemž k dispozici už je jen několik posledních vstupenek. Pokud dáváte přednost dopolednímu času,  můžete navštívit také veřejnou generální zkoušku v den koncertu od 10.00.
Leila Josefowicz (zdroj Janáčkova filharmonie Ostrava)
Leila Josefowicz (zdroj Janáčkova filharmonie Ostrava)

Úvodní část třetího koncertu abonentního cyklu B patří baladě Šumařovo dítě Leoše Janáčka, skladbě vzniklé v roce 1913 na motiv básně Svatopluka Čecha. Podmanivá balada vypráví příběh chudého vesnického šumaře, který zemřel v takové nouzi, že po něm zbyly jen housle a malé děcko. Duch šumaře se však v noci vrátí a odnese si s sebou jak housle, tak i duši svého dítěte, aby ho ušetřil bídného pozemského života. Emočně vypjatá skladba s překrásným houslovým sólem se řadí k vrcholným Janáčkovým dílům.

Na Janáčkův příběh naváže kompozice soudobého britského autora Thomase Adèse. Jeho Houslový koncert „Concentric Paths“ si stále častěji nachází cestu na světová koncertní pódia. Podtitul, který lze přeložit jako „soustředné cesty“, je dráždivým a paradoxním slovním spojením, které reflektuje směřování uzavřené do kruhu, odnikud nikam.

Závěr koncertu přinese Symfonii č. 2 h moll Alexandra Borodina. Tento vědec v oboru chemie a lékařství skládal hudbu stejně jako mnoho dalších jen ve volných chvílích. Druhá symfonie, tvořená paralelně se slavnou operou Kníže Igor, se rovněž inspiruje ruskými dějinami.

Leila Josefowicz je houslistka uznávaná především pro neutuchající podporu hudby soudobých autorů. Spolupráce s předními světovými orchestry jako například s London Philharmonic Orchestra, Berliner Philharmoniker či Los Angeles Philharmonic orchestra jí zajistily pevné místo v mezinárodní interpretační špičce. Její vášnivé zaujetí pro soudobou hudbu a interpretaci nových kompozic přináší publiku jedinečný koncertní zážitek.

Za dirigentským pultem se ostravskému publiku měla poprvé představit Anna Sulkowska-Migoń. Z důvodu zdravotní indispozice dirigentky však dojde ke změně. Orchestr místo ní povede Geoffrey Paterson.

Britský dirigent Geoffrey Paterson je ceněn pro preciznost, citlivost vůči hudebníkům a schopnost interpretovat i nejsložitější partitury. V posledních měsících spolupracoval s Dánským národním symfonickým orchestrem, Hamburským symfonickým orchestrem, Aarhuským symfonickým orchestrem, stejně jako s Královskou liverpoolskou filharmonií a BBC Skotským symfonickým orchestrem.

V sezóně 2024/25 vystoupí s Varšavskou filharmonií či Londýnskou Sinfoniettou. Pravidelně spolupracuje s norským saxofonistou Mariusem Nesetem, s nímž vystoupil na BBC Proms a Bergenském festivalu. Dirigoval opery v Anglické národní opeře, Nizozemské národní opeře či Bavorské státní opeře.

Geoffrey studoval na Cambridgeské univerzitě, zvítězil v soutěži Leeds Conductors Competition a zdokonaloval se u Pierra Bouleze. Působil také jako asistent Kirilla Petrenka v Bayreuthu při cyklu Prsten Nibelungův.

Program koncertu zůstává beze změny.

B3 Leila Josefowicz – housle
13. března 2025 v 19:00 hodin v sále Vesmíru
generální zkouška 13. března 2025 v 10:00 hodin v sále Vesmíru

Program:
Leoš Janáček: Šumařovo dítě, balada pro orchestr podle básně Svatopluka Čecha JW VI/14
Thomas Adès: Houslový koncert „Concentric Paths“ op. 23
Alexandr Borodin: Symfonie č. 2 h moll

Leila Josefowicz – housle
Janáčkova filharmonie Ostrava
Anna Sulkowska-Migoń – dirigentka

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře