Liberecký Don Giovanni jako naturalistická taškařice pro otrlého diváka

  1. 1
  2. 2
W. A. Mozart: Don Giovanni – Divadlo F. X. Šaldy Liberec 2020 (zdroj DFXŠ)

Celkově inscenace předvádí lačnost a chtíč, což je jistě „nadčasové“; není ovšem jasné, co k tomu přidává kromě většinou vulgární komiky (opilá Donna Elvira s placatkou, Leporello a Don Giovanni demonstrující si S/M pomůcky při výstupu Zerliny a Masetta, když Zerlina zpívá o tom, že se od Masetta nechá bít). V bazálním smyslu se divák rozhodně nenudí, na scéně se pořád něco děje, méně by ale v tomto případě znamenalo více. Vysloveně iritující je pak popisnost režie (ať už jde o rekvizity nebo i gestiku postav).

Hudební nastudování má spíše slušnou provozní kvalitu. Stanislav Vavřínek se profiluje jako symfonický dirigent, nezdálo se však, že by pracoval s partiturou „symfonicky“ do detailu a zároveň prokázal větší cit pro drama. Velmi rušivá byla občasná nesouhra a špatná intonace ve smyčcích. Poměrně nelogické byly některé škrty. Nehrála se pražská (zařazení mravoučného finále), ani vídeňská verze (například árie Dona Ottavia „Dalla sua pace“ byla škrtnuta, její recitativ ovšem zůstal).

Relativně silnou stránkou inscenace jsou pěvecké i některé herecké výkony. Csaba Kotlár je typově naprosto přesvědčivým Donem Giovannim. Svou roli zvládá pěvecky s přehledem a zcela profesionálně je schopen dostát i nárokům režie. Když na konci prvního jednání spolu Don Giovanni s Leporellem zpívají a dovádí na pódiu, které na kolečkách rychle ze strany na stranu postrkují a otáčejí členové sboru, člověk má skoro strach, aby nedošlo při představení k nějakému zranění. Vzhledem k tomu, že Don Giovanni je na jevišti často polonahý, vynikne i pěvcova urostlá, atletická postava a svým ošacením vypadá tak trochu jako z filmu Šílený Max.

W. A. Mozart: Don Giovanni – Divadlo F. X. Šaldy Liberec 2020 (zdroj DFXŠ)

Mladý představitel Leporella Jan Hnyk má znělý bas ostřejší barvy. Je znát, že má s rolí již nějaké zkušenosti. Jeho přehrávání a neurotický pohyb po scéně asi ovšem nejde zcela připsat na vrub režii. Představitelky Donny Elviry a Zerliny jsou dobře disponovány pěvecky. Lisa Algozzini jako Elvira přidává i výrazný herecký výkon. Donna Anna vypadá v neslušivých bílých šatech s podkolenkami a blond rokokovou parukou jako nějaká oživlá panenka nebo Donna Anna ze zlého snu. Petra Alvarez Šimková (alternace Vanda Šípová) je nesporně kvalitní pěvkyní, zde se však zdálo, že zpočátku není v nejlepší pěvecké pohodě. Jejímu partneru Sergei Kostovovi není patrně mozartovský obor úplně blízký. Koloratury v árii „Il mio tesoro“ spíše jen naznačil. Patrně nejvíce z pěvců měl v recitativech problémy s dobrou výslovností italštiny. Bylo to o to výraznější, že v obsazení byla rodilá mluvčí i pěvci, kteří tyto potíže neměli. Talentovaný Josef Kovačič byl vcelku věrohodným Masettem (v druhém obsazení vystupuje Miloš Horák), pěvecky mu však při premiérovým večeru scházela „špička“ a nosnost hlasu. Standardně svou roli Komtura pěvecky zvládl Pavel Vančura. Sbor není pěvecky v opeře příliš exponovaný a plnil zde roli statistů. Pánové nicméně zpívali ne moc kultivovaně a intonačně přesně. Sbor připravila Anna Novotná Pešková.

Liberecký Don Giovanni přináší dobré pěvecké výkony, což však může být i dost proměnlivé. Inscenace zaujme lidi z ranku těch, kteří navštěvují třeba pražský filmový Festival otrlého diváka. Potlesk po premiéře byl každopádně, až překvapivě, celkem vřelý.

 

Hodnocení autora recenze: 50 %

 

Wolfgang Amadeus Mozart: Don Giovanni

Režie: Dorotty Szalma
Dirigent: Stanislav Vavřínek
Sbormistryně: Anna Novotná Pešková
Scéna a kostýmy: David Marek

Don Giovanni: Csaba Kotlár (alt. Radim Schwab)
Leporello: Jan Hnyk
Donna Anna: Petra Alvarez Šimková (Vanda Šípová)
Donna Elvira: Lisa Algozzini (Věra Poláchová)
Zerlina: Shoushik Barsomian (Anna Kózlakiewicz)
Don Ottavio: Sergey Kostov (Michal Bragagnolo)
Masetto: Josef Kovačič (Miloš Horák)
Komtur: Pavel Vančura (Roman Vocel) 

Divadlo F. X Šaldy, Liberec
Psáno z první premiéry 6. března 2020

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na