Libor Pešek bude čestným občanem Prahy, dekret dostane při koncertu s FOKem

Praha Liboru Peškovi – to je název dvojice koncertů konaných 11. a 12. června ve Smetanově síni Obecního domu. Končící sedmdesátá devátá sezona Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK je koncipována jako „pražská“, zmíněné koncerty však dostaly ještě další souvislost s naší metropolí, když se vedení orchestru a kancelář pražského primátora dohodly na udělení čestného občanství Liboru Peškovi.V celém průběhu sezony zazněla řada skladeb napsaných pro Prahu nebo zahraničními umělci v Praze. Původní záměr uvést jako vrchol programu zmíněných červnových koncertů symfonickou báseň Josefa Suka Praga souzněl s touto orientací, ale také s velkou oblibou jejich dirigenta Libora Peška v české tvorbě první poloviny dvacátého století.

Čestné občanství Liboru Peškovi, udělené přímo na pódiu Smetanovy síně před prvním z koncertů, a logicky s ním související záštita primátora Tomáše Hudečka. Proč právě na koncertě Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Protože Libor Pešek a Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK už spolu napsali velmi dlouhou a úspěšnou historii.„Moje dirigentská dráha je od mého mládí do značné míry spjata s orchestrem Pražských symfoniků. Dokonce jsem tehdejší Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK řídil na svém absolventském koncertu na AMU. Těžko bychom spočítali, kolik nádherných skladeb jsme za ta léta našemu publiku přinesli,“ vyznal se dirigent.

Skladba programu obou večerů vznikla po vzájemné dohodě Libora Peška s dramaturgem Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK Martinem Rudovským. Zazní suita z baletu Labutí jezero Petra Iljiče Čajkovského a symfonické básně Toman a lesní panna Vítězslava Nováka a Praga Josefa Suka. Epicko-dramatická Praga je skladatelovou glorifikací hlavního města, její konec s varhanami a zvony je tím nejvhodnějším vrcholem „pražského“ koncertu.„Když jsem navrhnul panu dirigentovi Čajkovského Labutí jezero a Sukovu Pragu, opáčil: co takhle k tomu Tomana a lesní pannu? Od Nováka. A takhle to dopadlo. Osobně jsem se velmi zaradoval, vždyť skladby Vítězslava Nováka se k naší škodě hrají méně, než by bylo zdrávo,“ upozorňuje na druhou symfonickou báseň Martin Rudovský.

A Libor Pešek k tomu dodává: „Program mých červnových koncertů svým způsobem odráží typický repertoár, který tu pěstoval můj učitel Václav Smetáček. Je to program skladeb vysoce kvalitních a přitom publikem oblíbených. Snad jen Novákův Toman a lesní panna se slýchává na pódiu méně často a i já jsem tuto skladbu pro sebe objevil poměrně pozdě ve svém životě. Dával jsem ji doposud pouze v Anglii a byl jsem překvapen, jak bezprostředně na publikum zapůsobila,“ dodává dirigent.

Čestné občanství se obvykle uděluje na Staroměstské radnici. Libor Pešek považuje volbu Smetanovy síně za symbolickou: „Smetanova síň je jedno z nejkrásnějších pódií, které znám. Mám-li dostat tuto poctu, pak si nedovedu představit vhodnější místo.“

Praha Liboru Peškovi
Dirigent: Libor Pešek
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK
11. a 12. června 2014 Smetanova síň – Obecní dům Praha

program:
Petr Iljič Čajkovskij: Labutí jezero, výběr ze suity
Vítězslav Novák: Toman a lesní panna, op. 40
Josef Suk: Praga, op. 26

www.fok.cz

Foto Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Ivan Malý

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na