Lidé v Praze protestovali proti změnám ve výuce uměleckých oborů v ZŠ

Zástupci Národního pedagogického institutu (NPI), který nový RVP připravil, už v minulosti upozorňovali na to, že školy si sestavují vlastní školní vzdělávací program. V něm si mohou určit, kolik hodin věnují jakému předmětu.
Základní školy budou podle nového RVP muset začít učit v prvních a šestých třídách od září 2027, dobrovolně mohou od září 2025. Školy si podle RVP vytvářejí učební plány, které se od sebe mohou lišit. Při tvorbě musí zohlednit minimální a maximální týdenní počet hodin pro jednotlivé ročníky, zařazení výuky angličtiny od 1. do 9. třídy, výuky dalšího cizího jazyka od 7. třídy a povinný rozsah výuky tělesné výchovy minimálně dvě hodiny týdně od 1. do 9. třídy, vyplývá z informací na webu. Další hodiny mohou využít například na volitelné předměty, které budou dotvářet jejich zaměření. Tyto hodiny můžou školy podle NPI využít k posílení konkrétních předmětů, včetně těch, které se týkají umění a kultury.
“V naší oblasti do prostoru dvou vyučovacích hodin se má vejít pět uměleckých oborů, hudba, výtvarné umění, film, drama a tanec,” řekl předseda Asociace učitelů hudební výchovy Milan Motl. Modelový školní vzdělávací program, který vytvořil NPI a který má školám pomoci se zaváděním změn, doporučuje podle Motla na umění a kulturu dvě vyučovací hodiny, tedy dohromady 90 minut. Výpočet 18 minut vychází z vydělení dvou vyučovacích hodin počtem uměleckých oborů. Název dnešního protestu byl proto “18 minut nestačí”. Za cíl měl podle organizátorů podpořit význam hudby a výtvarného umění pro děti.
Někteří lidé, kteří se dnes sešli na Malostranském náměstí v Praze, měli transparenty s nápisy “Kdybych neměl hudebku, tak tu teď nezpívám” či “18 minut nestačí! Podporuji samostatnou hudebku!”. Na akci vystoupily pěvecké sbory, kapely či instrumentální uskupení.
Podle protestujících nový RVP poškozuje výtvarnou a ničí hudební výchovu. Směřuje podle nich k postupné likvidaci oboru hudební výchova a následně také kateder hudební výchovy.
Revizi RVP dříve kritizovali i někteří zástupci jiných oborů, například chemie. Někteří učitelé i odborníci na vzdělávání si dříve stěžovali na nedostatečnou komunikaci ze strany ministerstva a vysvětlování změn. Kritici například uváděli, že školy nebudou mít na jejich zavedení dost času.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]