„Lilium mezi trním“ a další hudební „lahůdky, bohatství a rozkoše“

…to vše mohli zažívat, obdivovat a vychutnávat posluchači ve vyprodané Zrcadlové kapli pražského Klementina 19. listopadu 2015 v rámci cyklu Barokní podvečery. Soubor Collegium Marianum vedený flétnistkou Janou Semerádovou přednesl ve spolupráci se sopranistkou Hanou Blažíkovou výběr ze sbírky Česká mariánská muzika Adama Michny z Otradovic, doplněný díly Michnových italských a německých současníků.

Lilium mezi trním - Hana Blažíková, Collegium Marianum - Barokní podvečery 2015 (foto Collegium Marianum)
Lilium mezi trním – Hana Blažíková, Collegium Marianum – Barokní podvečery 2015 (foto Collegium Marianum)

Plný zvuk, čistota projevu a vynalézavost v opakování – to byly kvality přítomné od úvodní skladby po celý koncert. Interpretace Michnových písní o mnoha slokách v archaickém jazyce je tvrdým oříškem, který tito hudebníci hravě rozlouskli. Šli po smyslu textu, neustále překvapovali, v doprovodech i ritornelech si pohráli s instrumentací. Posluchač se mohl vysloveně těšit i na šestou sloku.

Jedinou malou výhradu lze mít k intenzitě zvuku v první polovině večera. Vrchní hlasy v doprovodech občas zpěv překrývaly, varhanní positiv dul o špetku hlasitěji či déle, než je milé uchu, jež si chce vychutnat celé basso continuo i s harfou, teorbou a gambou, a instrumentální Sonata Vincenza Albriciho postrádala spodní dynamický vrchol. (Ani jedna ze šesti vět, jakkoli byly rozdílné v tempech i v afektech, nebyla v dynamice p.).

V druhé polovině ale ensemble ještě více rozvinul své instrumentační mistrovství a první ztišení, Michnovo Stála Matka litující, doprovázené pouze violou da gamba, bylo naopak místem výrazově nejsilnějším. Těsně předtím doslova vypuklo svatební veselí (Anjelské Ave), opulentní i v instrumentaci, poté zase jemný pizzicato doprovod vystřídaly energií sršící tance (Schmelzerovy Baletti). Zpěv zazněl dočasně i z kůru, příznačně vzdálen v písni o „lásce jediné, ode mne rozloučené“ (Útrpná s Kristem trpícím). Hana Blažíková tu prostřednictvím echa dokázala vytvořit ještě třetí zvukový plán. Umění této zpěvačky nelze slovy vyjádřit a docenit, a její krásný hlas je jistotou a ozdobou každého koncertu.

Lilium mezi trním - Hana Blažíková - Barokní podvečery 2015 (foto Collegium Marianum)
Lilium mezi trním – Hana Blažíková – Barokní podvečery 2015 (foto Collegium Marianum)

Instrumentalisté nezůstali v jejím stínu. V průběhu večera každý doslova vystřihl sólovou skladbu, houslisté Sonátu pro 2 housle Vincenza Albriciho, první houslistka Biberovu Růžencovou sonátu, teorbista dvě skladby Giovanniho Girolama Kapspergera, harfistka proslulé Consonanze Stragavanti Giovanniho de Macque.

Pestrá mozaika zvuků, kreativní interpretace, skvěle vymyšlený program domyšlený a dotažený do posledního detailu. Jednou větou: koncert, o kterém byste si přáli, aby neskončil.

I ten jediný popletený nástup v poslední skladbě zapůsobil mile a svěže jako rozpustilá grimasa na sloupu gotické katedrály, upomínající uchvácené návštěvníky: navzdory vší této nádheře nejste ještě v nebi. Ještě nejste tam, kde „David taktem spravuje celý kůr, ozdobuje, k varhanům skočí anjelé, hráti bude Cecilie.“

Hodnocení autorky glosy: 90 %

Barokní podvečery 2015
Lilium mezi trním
Rytíř Adam Michna z Otradovic a jeho současníci
Hana Blažíková (soprán)
Collegium Marianum
19. listopadu 2015 Zrcadlová kaple Klementina Praha

program:
– Adam Michna z Otradovic: Svaté lásky labirynth – „Ach, ach, nevím kudy kam“
– Girolamo Frescobaldi: Inno Ave Maris Stella (Il secondo libro di Toccate, 1637)
– Adam Michna z Otradovic: O očišťování blahoslavené Panny Marie – „Opět veselost, Panenko“
– Vincenzo Albrici: Sonata a due violini in D (Adagio, Allegro, Vivace, Adagio, Vivace, Adagio Da Capo)
– Giovanni Girolamo Kapsperger: Toccata in g
– Claudio Monteverdi: O Maria Virgo (Salve Regina primo, Selva morale, 1641)
– Heinrich Ignaz Franz Biber: Růžencová sonáta „Annuntiatio“ (Praeludium, Variatio, Finale)
– Adam Michna z Otradovic: Archanjelské Ave. Druhá píseň o Zvěstování Panny Marie –„Poslyšte a podivte se, jaké jest to veselí

– Adam Michna z Otradovic: Utrpnost křesťana s Rodičkou Boží pod křížem – „Stála Matka litující“
– Alessandro Stradella: Sinfonia a tre (Grave, Allegretto, Grave, Allegro)
– Adam Michna z Otradovic: Mariánský milovník – „Maria, Boží Matičko“
– Giovanni de Macque: Consonanze Stravaganti
– Adam Michna z Otradovic: Mariánský rytíř – „Z celého srdce miluji, tebe, Maria, miluji“
– Johann Heinrich Schmelzer: Baletti – Aria 1, Aria 2 (Bergamasco – Canario – Gavotte – Saraband), Aria 3
– Adam Michna z Otradovic: Utrpná s Kristem – „Tak tedy, lásko jediná“
– Giovanni Girolamo Kapsperger: Preludium in g
– Adam Michna z Otradovic: Staročeská třidcatina aneb slavnost Nanebevzetí Panny Marie –„Radůjte se, ó Čechové“

www.baroknipodvecery.cz

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Hodnocení

Vaše hodnocení - Lilium mezi trním -H.Blažíková & Collegium Marianum (Barokní podvečery 19.11.2015)

[yasr_visitor_votes postid="192501" size="small"]

Mohlo by vás zajímat