Lucia Potokárová o Košickém hudebním jaru: Pomalu se přibližujeme velkým evropským hudebním festivalům

Dokáže 69. ročník festivalu nasytit hlad po umění fanoušků různých žánrů?
Košické hudební jaro otevíráme koncertem Opereta gala, který nabídne známé operetní melodie v podání výjimečných hostů – sopranistky Kateřiny Kněžíkové, basbarytonisty Adama Plachetky a dirigenta Tomáše Braunera. Program je složený z nejkrásnějších děl vídeňské operety a představí pestrost i vysokou interpretační kvalitu. Následně Košické hudební jaro pokračuje komorním koncertem Leonkoro Quartet, který patří mezi nejžádanější kvarteta v Evropě. Ve Východoslovenské galerii zazní vrcholná díla Haydna a Beethovena, čímž Košické hudební jaro už od prvních dnů naplní svůj záměr oslovit široké spektrum posluchačů – od milovníků velkých orchestrálních produkcí až po fanoušky špičkové komorní tvorby.
Jak vznikla symfonická oslava Všetko najlepšie, Ľubica! a co jste připravili pro oslavenkyni i gratulanty v publiku?
Koncert jsme zařadili do programu jako osobitý dárek slovenské skladatelce Ľubici Čekovské, která letos slaví 50 let. Myšlenka připravit symfonickou oslavu vznikla spontánně – chtěli jsme vyjádřit úctu autorce, která prosazuje slovenskou hudbu za hranicemi země s velkou profesionalitou a uměleckou hodnotou. Zároveň nám umožnila doplnit program festivalu o originální slovenský akcent ve společnosti slavných skladatelů. Státní filharmonie Košice pod taktovkou charismatického Andrease Ottensamera uvede tři významná orchestrální díla skladatelky: Maison de la Musique en sept périodes, Filmovou suitu a Palingenii. Připravujeme také předkoncertní setkání, kde budou mít návštěvníci možnost osobně se setkat s Ľubicou Čekovskou a nahlédnout do jejího tvůrčího světa.

Estonský filharmonický komorní sbor a Arvo Pärt je kombinace, na kterou se letos těší jak Košické hudební jaro, tak Pražské jaro. Proč se vyplatí festivalová zastávka v Dómu sv. Alžběty?
Program s díly Arva Pärta v podání Estonského filharmonického komorního sboru patří mezi vrcholy letošního Košického hudebního jara. Soubor je považován za špičku světové vokální hudby a jeho propojení s tvorbou Arva Pärta je výjimečné – jde o autora a ansámbl, kteří spolu vyrůstali a formovali identitu estonské hudby v mezinárodním kontextu. Jedinečný zážitek umocní i místo koncertu: Dóm sv. Alžběty v Košicích, jehož akustika i duchovní atmosféra vytvářejí ideální prostor pro nadčasovou, kontemplativní Pärtovu hudbu. Dramaturgie nabídne výběr z jeho nejzásadnějších duchovních děl, včetně Berliner Messe, Summa či ukázek z Kanon Pokajanen, přičemž právě takovéto programy přinášejí posluchači hluboký, autentický zážitek a prostor k vnitřnímu ztišení.
V rámci festivalového záměru přinášet i průnik různých druhů umění jste letos vsadili na projekt Filip. Vy ho uvidíte už podruhé. Na co se nejvíc těšíte?
Představení Filip je postavené na písních Jara Filipa, jejichž texty pocházejí převážně z pera Milana Lasici a nesou v sobě humor, nadhled i jemnou nostalgii typickou pro legendární autorskou dvojici Lasica & Satinský. Představení jsem měla možnost vidět během hostování Divadla Jána Palárika z Trnavy ve Slovenském národním divadle a silně na mě zapůsobil jeho lidský rozměr – vtip, hluboká citlivost a schopnost dotknout se každého diváka. Věřím, že projekt Filip přinese festivalovým návštěvníkům neopakovatelný zážitek a připomene nám, jak výjimečné místo v naší kultuře patří Jarovi Filipovi, Milanu Lasicovi a Júliovi Satinskému.
Na 69. ročníku Košického hudebního jara hostuje po dlouhé době symfonický orchestr – Filharmonie Brno s programem West Side Story, Frida Kahlo a Mišima. Co tento krok znamená pro Košické hudební jaro?
Velmi si vážíme, že na festivalu pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese vystoupí Filharmonie Brno. Tentýž program ve stejné době uvede také v rámci významných koncertních vystoupení, mimo jiné v prestižním vídeňském Musikvereinu. Pro nás je to další krok v naplňování vize rozšířit festivalový program o vystoupení hostujících symfonických těles. Košické hudební jaro se přirozeně zařazuje mezi události, které jsou pro zahraniční orchestry atraktivním partnerem. Pro naše návštěvníky to představuje výjimečnou příležitost zažít v Košicích vystoupení orchestru, který patří mezi respektovaná středoevropská tělesa a přichází s výrazným a dramaturgicky zajímavým projektem. A protože poslední koncert Filharmonie Brno v Košicích se datuje až do roku 1978, mám radost, že si jejich interpretační kvality budou moci Košičané opět vychutnat i u nás v Domě umění.

Zážitek slibuje i jméno Kirill Karabits. Jeho taktovka povede Státní filharmonii Košice v programu Brahms – Adams. Má v této dramaturgii prsty i sám hostující dirigent?
Naším záměrem bylo vytvořit program, který ukáže nejen šíři interpretačních možností Státní filharmonie Košice, ale zároveň zaujme kontrastem mezi vrcholným romantismem a pulzující energií současné hudby. Kirill Karabits, respektovaný dirigent působící na mezinárodní scéně, známý svými dramaturgickými nápady a spoluprací s předními orchestry, aktivně spoluvytvářel koncepci večera. K Brahmsovu Dvojkoncertu pro housle a violoncello navrhl zařadit dvě dynamická díla Johna Adamse – Doctor Atomic Symphony a Short Ride in a Fast Machine, čímž vznikla dramaturgicky silná a kontrastní konstrukce. Sólisty večera budou houslistka Alexandra Conunova, laureátka mezinárodní soutěže v Hannoveru a moskevské Čajkovského soutěže, která patří mezi nejvýraznější talenty své generace, a violoncellista Andreas Brantelid, vítěz Eurovision Young Musicians Competition, dnes etablovaný umělec, který koncertuje s prestižními orchestry jako Philharmonia Orchestra, BBC Symphony Orchestra či Mahler Chamber Orchestra. Spolupráce těchto vynikajících umělců pod taktovkou Kirilla Karabitse slibuje jedinečný zážitek.
Mezi Brnem a Brahmsem je v kalendáři Košického hudebního jara ještě komorní hudba v podání Ensemble Nevermind v Synagoze na Zvonárskej. Tomu se říká festivalové triduum!
Ensemble Nevermind patří mezi nejvýraznější evropské komorní soubory specializující se na interpretaci hudby 18. století na dobové nástroje. Jejich přístup k hudbě je nejen vysoce odborný, ale i nesmírně živý a komunikativní. Starou hudbu dokážou přiblížit dnešnímu publiku s velkou sugestivitou a energií. V Košicích zazní jejich unikátní transkripce Goldbergových variací Johanna Sebastiana Bacha pro flétnu, housle, violu da gamba a klávesové nástroje – projekt, který soubor vytvořil v rámci umělecké rezidence festivalu Bel-Air Claviers a získal mimořádné uznání. Interpretace tohoto mistrovského díla v krásném a intimním prostoru synagogy bude určitě jedním z nejemotivnějších a nejintenzivnějších zážitků festivalu. Koncert Ensemble Nevermind je důkazem, že Košické hudební jaro přináší na východní Slovensko nejen velké symfonické projekty, ale i špičkové komorní umění, včetně „staré hudby“ v podání specializovaných ansámblů.
Nejsem si jistá, jestli bude koncert v Tabačce úplná radost pro produkci, když z Francie přijede kamion perkusí…
Skutečně, koncert Alchymie Perkusí patří mezi produkčně náročnější projekty našeho festivalu. Pro nás v týmu je to ale především vzrušující výzva – možnost přivítat na Slovensku výjimečný hudební projekt. Les Percussions de Strasbourg jsou jedním z nejvýznamnějších a nejinovativnějších souborů současné hudby. Světové renomé si vybudovali desetiletími intenzivní umělecké práce, objevování nových zvuků a odvážných hudebních experimentů. Tabačka Kulturfabrik, se svým postindustriálním charakterem a otevřeným prostorem, je ideálním místem pro takovýto program.
Festivalovou šňůru uzavře koncert Revoluce zvuku: Beethoven a Šostakovič. Co revolučního můžeme očekávat?
Festivalové finále 69. ročníku Košického hudebního jara jsme koncipovali jako velkolepý symfonický zážitek se třemi díly, která svým způsobem posunula hranice orchestrální hudby. Program otevře Koncert pro klavír a orchestr č. 5 Es dur „Císařský“ Ludwiga van Beethovena – dílo plné majestátu, svobody a nové hudební řeči, které vzniklo v přelomovém období Beethovenova života i evropských dějin. Jako sólista se představí Frank Dupree, jeden z nejzajímavějších klavírních talentů mladší generace. Pokračovat budeme symfonickou básní Veselá šibalství Tilla Eulenspiegela od Richarda Strausse. Festival uzavřeme Devátou symfonií Es dur Dmitrije Šostakoviče. Toto dílo překvapilo svou ironií a lehkostí v očekávaném „oslavném“ kontextu po konci druhé světové války.
Orchestr Státní filharmonie Košice povede Patrick Hahn, mimořádně talentovaný dirigent, který patří k nejvýraznějším osobnostem své generace. Jeho energie, preciznost a hluboké hudební vidění dodají finálovému večeru skutečnou koncertní jiskru.

Tuhle otázku kladu ještě před startem 69. ročníku festivalu, ale už se dívám i na příští jubileum. Kam směřuje Košické hudební jaro?
Struktura 69. ročníku Košického hudebního jara ukazuje, že festival postupně naplňuje ambici přibližovat se modelu velkých evropských festivalů, kde se koncertní akce konají téměř denně. Kromě koncertní linie je pro nás ale mimořádně důležitá i myšlenka systematického budování hodnotných hudebních archivů. Proto jsme se rozhodli, že každý rok bude součástí festivalu i nahrávání jednoho alba s díly slovenských skladatelů. Je to náš příspěvek k uchování, popularizaci a živé prezentaci slovenské hudební tvorby, který vnímáme jako přirozenou součást našeho poslání. V roce 2025 bude výsledkem tohoto úsilí nahrávka koncertů pro housle, violu, klavír a trubku košického skladatele Jozefa Podprockého.
Už teď pracujeme také na přípravě speciální publikace, která vyjde při příležitosti 70. výročí festivalu. Věříme, že příští jubilejní ročník přinese ještě bohatší doprovodný program a velkým lákadlem budou i vystoupení dvou hostujících symfonických orchestrů. Máme ambici, aby 70. ročník Košického hudebního jara byl skutečnou oslavou hudby a umění v Košicích.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]