Luhačovická symbióza českého sólisty a slovenského orchestru v duchu slovanského salónu
Dětská energie a nadšení ovládly v pátek 14. července odpolední doprovodný program Festivalu Janáček a Luhačovice. Akce Tvořivé dílničky pro děti, kde se mohli malí návštěvníci seznámit se strážnickým modrotiskem či starými řemesly Valašska, doplňovala pětidenní festivalový hudebně výtvarný workshop Dobrodružství s Bystrouškou. V něm děti putovaly pod vedením Lenky Psotové a Jitky Dulíkové-Gottfriedové za hudbou, přírodou, architekturou a osobnostmi Luhačovic a byly zároveň motivovány k péči o kulturní hodnoty a ochranu přírody. V 16:00 hodin poté na Lázeňském náměstí okouzlilo návštěvníky vystoupení Dětského folklorního souboru Děcka z Kunovic a jeho hostů, taneční složky Folklorního souboru Kunovjan, dramaturgicky velmi prokomponovaným programem s názvem Janáček: Perličky života.
Na večerní koncert byl do Lázeňského divadla pozván slovenský orchestr Slovak Sinfonietta, který se hudebně propojil s uměním českého violoncellisty Petra Nouzovského. Pořadatelé tak připomněli záměr doktora Veselého, prvního ředitele nové luhačovické lázeňské akciové společnosti, aby se Luhačovice staly “slovanským salonem”, místem setkávání osobností české, moravské a slovenské kultury. Žilinský orchestr se pod energickým dirigentským gestem Adama Sedlického ujal úvodu koncertu a přednesl třívětou Symfonii D dur Josefa Myslivečka. Tato durová skladba, jež společně s dalšími pěti Myslivečkovými symfoniemi vyšla roku 1772 v Londýně pod názvem Six Overtures, patřila ve své době k velmi oblíbeným dílům, neboť se vyznačovala jiskrnou melodickou invencí, byla skvěle kompozičně zvládnutá, příjemná na poslech a plná neotřelých nápadů. I dnes představuje ideální hudbu do lázeňského prostředí, jež má pomoci vracet hostům radost ze života.
Druhý vstup byl věnován Koncertu D dur pro violoncello a orchestr Josepha Haydna, stěžejnímu opusu violoncellové literatury. Sólově se v něm představil Petr Nouzovský, jeden z nejlepších evropských violoncellistů své generace, jenž má na kontě řadu orchestrálních a recitálových koncertů po celém světě. V Haydnově díle z 60. let 18. století, jež patří k nejkrásnějším virtuózním violoncellovým koncertům, dostal prostor plně rozeznít všechny zvukové možnosti svého nástroje tak, jak je pro něj typické. Za citlivého doprovodu žilinského orchestru kouzelně rozezpíval violoncello energickou hrou s důrazem na dokonalou artikulaci a s velkým smyslem pro zpěvné klenutí kantilény. Svým uměním publikum hluboce oslovil, takže není divu, že si bouřlivým potleskem vyžádalo přídavek, který Nouzovský splnil skladbou Gigue z Třetí suity C dur J. S. Bacha.
Přestávka dala prostor pro nádech před dalším krásným programem, jenž byl už v samostatné režii Slovak Sinfonietty, jediného slovenského orchestru „mozartovského typu“, který si vydobyl své renomé i v zahraničí. Věnoval ji dvěma suitám. Nejprve zazněla Suita pro smyčce, první orchestrální skladba Leoše Janáčka, kterou napsal ještě před svým studiem na lipské konzervatoři. V šesti větách, jež jsou spíš experimentem s intencí taneční suity, reflektuje Janáček hudební podněty, kterými byl v té době obklopen. Ve zvuku Slovak Sinfonietty, jež provedla tuto skladbu s velkým nasazením, se zaskvělo vynikající violoncellové sólo v podání koncertní mistryně Júlie Veselé.
Na závěr koncertu byla zařazena Suita svatého Pavla pro smyčcový orchestr Gustava Holsta, s nímž se Leoš Janáček dokonce osobně setkal v Praze v roce 1928. Efektní skladba, kterou Holst složil pro dívčí školu sv. Pavla v Londýně, byla pravým završením celého programu. Slovak Sinfonietta v ní získala možnost představit všechen svůj um – od schopnosti vyjádřit všechny dynamické nuance, po působivé akcenty, dokonalou zvukovou provázanost celého orchestru, a skvěle vytvořila prostor také pro jiskrné provedení houslového sóla koncertním mistrem Róbertem Kopelmanem.
Znamenité Holstovo dílo, protkané lidovými motivy, jež vyústily ve svěžím Finále do nosného tématu irského lidového tance dargasonu, skvěle korespondovalo s náplní festivalu, jenž odráží pestrý lázeňský život na promenádě, jak to vyjádřil sám Janáček: “Jako byste slyšeli tlumený šum obrovského orchestru, z něhož jen sólové nástroje tu vtipnou, tu lkavou, tu bolem trhanou melodii života prozrazují. Jen škoda, že tak mimochodem jen zaslechnete úryvky melodií, z kterých hádáte na průběh epizod životních…”
Festival Janáček a Luhačovice: Petr Nouzovský a Slovak Sinfonietta
14. července 2023, 19:30 hodin
Lázeňské divadlo Luhačovice
Program
Josef Mysliveček: Symfonie D dur
Joseph Haydn: Koncert pro violoncello a orchestr D dur, op.101, Hob. VII: 2
Leoš Janáček: Suita pro smyčce
Gustav Holst: St. Paul Suite op. 29 č. 2
Účinkující
Petr Nouzovský – violoncello
Slovak Sinfonietta
Adam Sedlický – dirigent
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]