Fabio Biondi nakazil brněnské filharmoniky temperamentem a emocionalitou

Předvánoční abonentní koncert brněnské filharmonie v prostorách Besedního domu byl dalším z řady svátečních okamžiků s tímto hudebním tělesem. Fabio Biondi, legenda tzv. dobové interpretační praxe, na něm představil barokní a klasicistní hudbu svých krajanů, obohacenou tvorbou Jana Dismase Zelenky.
Fabio Biondi & Filharmonie Brno, 20. prosince 2024, Besední dům, Brno (foto Jan Prokopius)
Fabio Biondi & Filharmonie Brno, 20. prosince 2024, Besední dům, Brno (foto Jan Prokopius)

Dramaturgie v rukou mistra

Večer zahájil Antonio Vivaldi, „dvorní“ skladatel Fabia Biondiho. Koncert pro drážďanský orchestr g moll RV 577 nalezený v Biblioteca Nazionale Universitaria di Torino, je notován pro dvoje housle, dvě zobcové flétny, dva hoboje, dva fagoty, smyčce a basso continuo. Třívětý koncert nezapře Vivaldiho skladatelský rukopis, italský temperament v první a třetí větě s emocemi nabitou větou druhou.

Šestivětá Simphonie à 8 concertanti ZWV 189 pro dvoje housle, dva hoboje, violu, violoncello, fagot a basso continuo Jana Dismase Zelenky vznikla v Praze roku 1723. I Zelenka, stejně jako Vivaldi, komponoval pro drážďanský dvorní orchestr, ve kterém působil jako kontrabasista. Zelenkův způsob kompoziční práce je nadmíru zajímavý a vynalézavý zejména na poli harmonickém, podloženém navíc samozřejmou znalostí kontrapunktu. Jeho hudba je živelná, promyšlená, cituplná a měla by podle mého názoru znít na koncertních pódiích daleko častěji.

Druhou polovinu večera zahájil Houslový koncert in A op.1, č. 1 italského skladatele a houslisty Pietra Antonia Nardiniho. Nardini byl žák proslulého Giuseppe Tartiniho a často byl zván na dvůr Marie Terezie do Vídně, přátelil se také s Leopoldem Mozartem, který jej považoval za jednoho z nejlepších houslistů té doby. Nardiniho hudba je svěží, radostná, půvabná a lyrická.

Koncert uzavřela třívětá Symfonie d moll op. 12, č. 4 G 506 pro smyčce, hoboje a lesní rohy Luigiho Boccheriniho. Boccherini, stejně jako Nardini, udržoval styky s vídeňským dvorem. Všechny skladatele tedy propojovalo buď místo působení nebo osobní přátelství.

Fabio Biondi & Filharmonie Brno, 20. prosince 2024, Besední dům, Brno (foto Jan Prokopius)
Fabio Biondi & Filharmonie Brno, 20. prosince 2024, Besední dům, Brno (foto Jan Prokopius)

Umění autentické interpretace

Velmi pečlivě a smysluplně sestavená dramaturgie koncertu je dílem Fabia Biondiho, který skladby s orchestrem nastudoval a od houslí i dirigoval. Biondi zasvětil svůj život studiu staré hudby a od raného baroka se postupně propracoval až k ranému romantismu. Kromě působení ve vlastním orchestru Europa Galante, který byl založen v roce 1989, spolupracuje s orchestry po celém světě a zasvěcuje je do tajů dobové interpretační praxe. Fabio Biondi je hudebník par excellence. Hudbou žije a jeho hlubokými znalostmi podložená interpretace je skutečným požitkem. I přes důkladné studium dobové literatury není tzv. autentická interpretační praxe z jednoho prostého důvodu možná: naše doba je odlišná, jinak myslíme, jinak žijeme, jinak jíme i vnímáme. Rozumíme-li však termínu autentický ve smyslu pravdivosti a osobitosti, pak interpretační umění Fabia Biondiho skutečně autentické je. Ve své čistotě, poctivosti, technickém mistrovství, svěžesti a radosti nalézat a zkoušet nové. Tento přístup inspiroval, a myslím i osvěžil, zaběhlou interpretační praxi tradičního symfonického orchestru a proměnil jeho hráče po oba večery v sólisty, partnery koncertního mistra Biondiho, v záloze s Pavlem Wallingerem. Maestro Biondi hudebníky především v tempech nikterak nešetřil, což na druhou stranu ukázalo, jak vynikající muzikanty filharmonie má. Za všechny bych zmínila především skvělou hobojistku Romanu Mazákovou a fagotistu Jozefa Makaroviče, koncertního mistra Pavla Wallingera, který pohotově reagoval na každé sebemenší gesto Fabia Biondiho a za cembalem spolehlivě basso continuo držící Barbaru Marii Willi. Brilantní tempa svižných vět střídala cituplná, „velezpěvná“ a vroucí kantiléna vět pomalých. Maestro Biondi v nejmenším nezapřel svůj italský původ a svým temperamentem a emocionalitou „nakazil“ i orchestr. Biondi nepatří k dogmatickým interpretům dobové praxe, jeho přednes je podložen dlouhodobým studiem pramenů, přesto k hudbě přistupuje neotřelým, osobitým způsobem z pohledu současného hudebníka, což jeho hře přináší svěžest, autenticitu a radost z hudby, která inspiruje muzikanty i publikum.

Páteční koncert ukázal, že hudba a její intepretace není muzeum. Hudba je živoucí organismus, který má schopnost po staletí oslovovat posluchače, a i přes danost notového materiálu přinášet stále nové podněty, inspirovat a povznášet. Pokud se dostane do rukou mistrů, jakými je Fabio Biondi a jemu sekundujících pro ten večer „sólistů“ brněnské filharmonie.

Páteční koncert přenášela živě stanice Vltava. Rozhovor s Fabiem Biondim vyšel na stránkách Opery PLUS ve čtvrtek 19. prosince tohoto roku.

Fabio Biondi & Filharmonie Brno, 20. prosince 2024, Besední dům, Brno (foto Jan Prokopius)
Fabio Biondi & Filharmonie Brno, 20. prosince 2024, Besední dům, Brno (foto Jan Prokopius)

Fabio Biondi & Filharmonie Brno
20. prosince 2024, 19:00 hodin
Besední dům, Brno

Program
Antonio Vivaldi: Concerto per l’orchestra di Dresda in Sol minore RV 577
Jan Dismas Zelenka: Simphonie à 8 concertanti ZWV 189
Pietro Nardini: Houslový koncert in A op. 1 č. 1
Luigi Boccherini: Symfonie d moll op. 12 č. 4 (Sinfonia la casa del diavolo) G. 506

Účinkující
Filharmonie Brno
Fabio Biondi – dirigent, housle

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments