Mahler a Šostakovič: Hudební výpověď osudu a svobody zazní v Košicích

Státní filharmonie Košice uvede tento čtvrtek Šostakovičovu Symfonii č. 10 e moll. Hudební obraz stalinské doby zazní jen několik dní po 35. výročí sametové revoluce. Návštěvníci se mohou těšit také na hluboký a krásný cyklus Gustava Mahlera Písně mrtvých dětí v podání mezzosopranistky Arnheiður Eiríksdóttir. Koncert MAHLER A ŠOSTAKOVIČ: HUDBA OSUDU pod vedením Maroše Potokára se uskuteční ve čtvrtek 21. listopadu v 19:00 hodin v Domě umění.
Maroš Potokár, Státní filharmonie Košice (foto Miriama Fenciková)
Maroš Potokár, Státní filharmonie Košice (foto Miriama Fenciková)

Zhudebnil smutek a smíření

Úvod večera bude patřit jednomu z nejkrásnějších písňových cyklů moderní hudební literatury. Mahlerovy Písně o mrtvých dětech ukazují smutnou moudrost zralého, osudem zkoušeného člověka na základě stejnojmenného cyklu básní Friedricha Rückerta. Básně napsal v návalu smutku po smrti svých dvou dětí. Mahler vybral z Rückertova cyklu pět básní a zhudebnil je v letech 1901 až 1904.

„Neznám jiného skladatele, jehož hudba by dokázala vyjádřit nejhlubší a nejintimnější lidské pocity tak sugestivně a upřímně jako Gustav Mahler. I v tomto díle s bolestnou tematikou budeme moci pocítit hlubokou melancholii, ale také jisté smíření či naději, ke které nás povede svou jedinečnou citlivostí a křehkostí,“ říká o díle Maroš Potokár.  Jako dirigent spolupracoval s Prague Philharmonia, Slovenskou filharmonií a orchestrem Národního divadla v Praze a pravidelně spolupracuje s Janáčkovou filharmonií Ostrava, kde v posledních třech sezónách působil také jako asistent šéfdirigenta. Košickému publiku je dobře znám jako koncertní mistr ŠFK.

Arnheiður Eiríksdóttir z Islandu se představí v cyklu pěti písní pro mezzosoprán a orchestr. Sólistka opery Národního divadla v Praze získala v loňském roce prestižní Cenu Thálie 2023 za roli Oktaviána ve Straussově Gavalírovi s růží v opeře Národního divadla v Praze.

Arnheiður Eiríksdóttir (zdroj Státní filharmonie Košice)
Arnheiður Eiríksdóttir (zdroj Státní filharmonie Košice)

Diktaturu zažil na vlastní kůži

Dmitrij Šostakovič se potýkal s represemi sovětské diktatury, které zažil na vlastní kůži. Symfonii č. 10 e moll složil v roce 1953 – rok po Stalinově smrti a po desetiletém pobytu mimo režim. „Pocit strachu, útlaku, osobního boje, hledání naděje a identity skrze skryté symboly, zašifrovaný naléhavý skladatelův kryptogram D – S – C – H nebo krví nasáklou cestu k triumfálnímu finále, jehož strojený optimismus jen stěží skrývá jizvy. To vše je pro mě osobní Šostakovičova výpověď, která mě nutí přemýšlet o vzácnosti a křehkosti svobody, což bude vždy nesmírně důležité a aktuální téma,“ říká Potokár o díle, které bude v Státní filharmonii Košice uvedeno jen několik dní po 35. výročí sametové revoluce.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments