Marko Ivanović slaví 10 let na postu šéfdirigenta dvěma slavnostními představeními

Za jeho působení vznikla řada velmi úspěšných inscenací, které získaly mnoho ocenění. Během svého působení vytvořil skvěle fungující tandem s režisérem Davidem Radokem a stejně úspěšné byly i jeho spolupráce s Jiřím Heřmanem, Robertem Carsenem, ad. Významně se podílel na edukačních programech pro děti a každý rok otevíral jako šéfdirigent novou sezonu open air koncertem pro širokou veřejnost na piazzettě Janáčkova divadla.
„V Markovi Ivanovićovi jsem našel šéfdirigenta a skladatele hluboce vnímavého, inspirativního, učenlivého a nesmírně lidského. Jsem rád, že se naše společné plány při desetiletém působení úspěšně naplnily, včetně uvádění soudobých děl. Jeho široký záběr ve vzdělávacích aktivitách, strhující inscenace s režisérem Davidem Radokem a interpretace Janáčkových děl mají velký podíl na mezinárodním úspěchu souboru Janáčkovy opery,“ doplňuje Jiří Heřman, umělecký šéf Janáčkovy opery NdB.
Marko Ivanović patří k předním dirigentům a všestranným hudebním osobnostem naší současné hudební i divadelní scény. Na pražské AMU vystudoval obory dirigování a skladba. Je laureátem Mezinárodní soutěže mladých dirigentů G. Fitelberga v Katowicích (2003). Jako dirigent spolupracoval s různými českými a zahraničními orchestry: Česká filharmonie, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Pražská komorní filharmonie, Filharmonie Bohuslava Martinů, Filharmonia Sudecka (Polsko), Toyama Academy Orchestra (Japonsko) ad. V letech 2009–2014 byl šéfdirigentem Komorní filharmonie Pardubice. Od 1. ledna 2015 je šéfdirigentem Janáčkovy opery Národního divadla Brno. Vedle tradičního repertoáru se zajímá o novější tvorbu a nejnovější tituly, které často premiéruje. Jako dirigent opery Národního divadla v Praze mj. nastudoval a uvedl Březinovu operu Zítra se bude…, novou verzi Šlitrovy Dobře placené procházky nebo Válku s mloky Vladimíra Franze.
V roce 2011 řídil nastudování opery Její pastorkyňa Leoše Janáčka ve švédském Malmö (inscenace vydaná na DVD). Často bývá zván k dirigování na předních českých festivalech. Jako skladatel se prosadil v mnoha zemích Evropy, zejména na významných festivalových pódiích. Je také autorem hudby k filmům a divadelním hrám. V lednu 2012 měla v Národním divadle v Praze premiéru jeho opera Čarokraj, která byla uvedena v únoru 2015 v Brně. V NdB nastudoval Janáčkovu Věc Makropulos (2014), Její pastorkyňu (2015), českou premiéru soudobé opery T. Adese Powder Her Face (2016), Epos o Gilgamešovi B. Martinů, který získal cenu Divadelních novin za Hudební inscenaciroku 2016, dvojvečer Modrovousův hrad B. Bartóka / Očekávání A. Schönberga, který byl premiérován v rámci festivalu Janáček Brno 2016, českou premiéru opery Láska na dálku Kaiji Saariaho (2017), Janáčkovy Příhody lišky Bystroušky (2018), dvojvečer Tři fragmenty z Juliette B. Martinů / Lidský hlas F. Poulenca (2019), Monument (2020), kde je rovněž autorem hudby, Brittenova Petera Grimese (2021) Straussovu Salome (2023) a Dvořákovu Rusalku (2024). Pro Operu ve švédském Göteborgu nastudoval Janáčkovu Věc Makropulos (2015). Marko Ivanović je vyhledávaným hudebním popularizátorem na koncertech koncipovaných speciálně pro děti a mládež (Česká filharmonie, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Komorní filharmonie Pardubice).
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]