Martin Prokeš: Úloha klasické hudby je nepostradatelná a výjimečně důležitá
21. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Lípa Musica proběhne v termínu od 20. srpna do 15. října s tradičním epilogem ve spolupráci se ZUŠ Česká Lípa, který se bude konat 2. a 3. listopadu v České Lípě. Festival letos nabídne řadu 23 koncertů a doprovodných programů včetně mistrovských kurzů a 9. ročníku pěvecké soutěže Lípa Cantantes, která se uskutečnila již v dubnu, na patnácti místech Libereckého a Ústeckého kraje i saského příhraničí. Uměleckým garantem 21. ročníku bude mimořádná osobnost na české i mezinárodní scéně v oblasti staré hudby – sopranistka Hana Blažíková. Její angažmá určuje celkové tematické zaměření letošního ročníku festivalu v podobě oslavy krás lidského hlasu a představení vokálního umění v jeho rozmanitých podobách.
MHF Lípa Musica vstupuje do třetí dekády své existence, s jakým leitmotivem a cíli?
V rámci letošního ročníku jsme se rozhodli představit krásu lidského hlasu v co nejširším možném spektru. O lidském hlase se říká, že je nejdokonalejším hudebním nástrojem a že je zároveň zrcadlením lidské duše daného zpěváka. Jakýmsi leitmotivem jsou nádech a výdech, které můžeme vnímat jako metaforou začátku a konce, přijetí a odevzdání. Nadechněme se tedy společně, naplňme se životní energií a optimismem a nechme na sebe působit tu nejpestřejší koncertní paletu letošního ročníku. Pokud vás naplní, obohatí, potěší, splní to přesně náš cíl.
Uměleckou garantkou letošního ročníku je sopranistka Hana Blažíková, co vás vedlo k výběru této osobnosti a jak se její účast promítne do programu festivalu?
Zpěvačka a harfistka Hana Blažíková se představuje na Lípě Musice již od roku 2005. Její překrásný a čistý soprán zdobí nejen domácí hudební scénu, ale je vyhledávanou sólovou i ansámblovou zpěvačkou po celém světě. Právem jí tedy náleží výsada umělecké garantky a je pro mě velkou ctí, že tuto nabídku přijala. Dostává se jí tak mimořádná příležitost představit svůj umělecký rozsah a potenciál. Naše publikum se tím pádem může těšit, že ji uslyší hned ve čtyřech mimořádných projektech mapujících neuvěřitelně rozsáhlé období od středověku, přes baroko, romantismus až k hudbě soudobé. Svou uměleckou garanci poté završí při práci s dětmi z českolipské ZUŠ při tradičním projektu „Má to smysl“. Svou koncertní řadu zahájí Hana Blažíková na děčínském zámku, kde představí projekt Na dechu andělů. Je to projekt, kterému vévodí cink a lidský hlas. Pro mnohé neznámá kombinace. Podle Hany Blažíkové a Bruce Dickeyho kombinace doslova dechberoucí. Breathtaking Collective je soubor hudebníků usilující o jediné – dokázat posluchačům, jak bohaté hudební i zvukové zážitky dokáže vytvořit lidský hlas v kombinaci s unikátním dechovým nástrojem. A jakže cink vypadá? Jedná se o unikátně zahnutý nástroj připomínající zvířecí roh, který se řadí na pomezí dechového a žesťového nástroje. Je ovšem celý ze dřeva a hraje se na něj pomocí nátrubku.
Druhé zastavení umělecké garantky bude v rámci jejího písňového recitálu, ve kterém představí písňový odkaz Chopina, Schuberta a Schumanna. Jejím partnerem nebude nikdo menší než hvězdný německý hráč na kladívkový klavír Andreas Staier, držitel mnoha prestižních cen, ikonický člen špičkových německých souborů a doprovazeč pěveckých hvězd formátu Anne Sophie von Otter či Christopha Prégardiena. Krása lidského hlasu v přitažlivém dámském provedení Hany Blažíkové za doprovodu svrchovaného klavírního virtuosa je uměleckým bonbonkem par excellence.
Třetím projektem Hany Blažíkové je vystoupení v rámci jejího domovského Tiburtina Ensemble, které léta úspěšně vede muzikoložka, zpěvačka a harfistka Barbora Kabátková. Toto výlučně ženské uskupení nás vezme na hudební pouť a představí nám unikátní pramen Jistebnického kancionálu. Tento program bude tedy velmi specifický i v tom, že zazní chorál ve staročeštině, což do této hudby přináší opět nový pohled, nabízí se tak jedinečná možnost vcítit se do mysli tehdejšího člověka.
V posledním koncertním projektu představí Hana Blažíková velmi osobní repertoár, a to výběr písní ze sbírky Cantigas de Santa Maria. Jedná se o sbírku, která vznikla na královském dvoře Kastílie a Leonu na konci 13. století. Obsahuje na 400 písní a stala se tak pro Hanu Blažíkovou nejen inspirací, ale i uměleckou motivací osvojit si zručnost doprovodit vlastní zpěv hrou na harfu. Nabízí se nám tedy jedinečná příležitost vyslechnout ty nejkrásnější španělské středověké písně v podání zpěvaček a harfistek Hany Blažíkové a Barbory Kabátkové. To vše za doprovodu perkusisty Martina Nováka a hráčky na nástroj dulce melos, což je jakýsi středověký cimbál či psaltérium, který se rozezní pod rukami vynikající Margit Übellacker.
Jaké jsou další hlavní interpretační a programové pilíře 21. ročníku?
Jak jsem již zmínil, dramaturgii vévodí pěvecké projekty. Představil jsem linii naší umělecké garantky, která je obohacena o další mimořádné koncerty. V rámci jednoho ročníku se představí dva dětské pěvecké sbory, Český chlapecký sbor Boni Pueri, liberecký dětský sbor Severáček či Český filharmonický sbor Brno. Čerstvou držitelku ceny BBC Music Magazine Award v kategorii Vocal Kateřinu Kněžíkovou společně s jejím pěveckým partnerem tenoristou Danielem Matouškem bude mít festivalové publikum možnost slyšet za doprovodu orchestru PKF – Prague Philharmonia pod vedením Roberta Jindry. To vše v rámci Koncertu pro Liberecký kraj, který je zároveň zahajovacím koncertem festivalu. Na hudební cestu ke spiritualitě muslimského a křesťanského světa nás vezme americký zpěvák a loutnista Joel Frederisken a syrský pěvec a hráč na oud Rebal Alkhodari. Na žánrově odlehčený večer nás pozvou držitelé cen Thálie Radka Fišarová coby Édith Piaf či Mireille Mathieu a Tomáš Savka v rolích Franka Sinatry či Charlieho Parkera. Do italského operního nebe nás zavede sólistka slavné Lipské opery Olga Špačková Jelínková a držitel Ceny Thálie tenorista Ondřej Koplík, který je sólistou Národního divadla v Brně.
Dalším významným pilířem je česko-německá linie dramaturgie, která se projevuje jak pozváním význačných německých interpretů a ansámblů, tak vývozem českých špičkových interpretů do Německa. Upozornil bych například na vystoupení Ensemble Inégal pod vedením Adama Viktory, kteří přichystali pro naše publikum provedení nevšedních a výjimečných Händelových Chandos Anthems do německého Waltersdorfu. Výjimečný bude i večer pod hvězdami v německém Oybině, zřícenině gotického kostela, kde si budeme moci vyslechnout nejkrásnější melodie z Mozartových oper v podání dechového ansámblu Harmoniemusik SESTO pod vedením fagotisty Ondřeje Šindeláře. Za povšimnutí stojí také projekt německých gambistek, které v projektu Elementy představí dokonalost souhry matky a dcery. Hille a Marthe Perl jsou tak příslibem nezapomenutelného večera při svíčkách v magickém kostele sv. Barbory v Zahrádkách.
Vhledem ke svému mezinárodnímu rozpětí se ovšem festival nezaměřuje pouze na německé interprety, ale snaží se svou dramaturgii zdobit i umělci jiných národností. Zmínil jsem již interprety z Ameriky, Sýrie, přidal bych doporučení na český debut prvotřídní francouzské hráčky na marimbu Adélaïde Ferrière.
Z doby pandemické jsme bohužel plynule přešli do časů válečných, jak vnímáte dopady a nástrahy dnešní doby ve vazbě na festival?
Celkové uspořádání světa je nyní v pohybu, mění se a bude se měnit spousta věcí. Přicházíme o tzv. jistoty, ke kterým jsme se upínali a byli na ně zvyklí. Myslím si, že přichází doba plná nových výzev, nástrah, ale i příležitostí. Záleží na každém z nás, jak k tomu přistoupí. I Lípu Musicu povedu dál cestou, která bude možná. S vědomím toho, že hodnota klasické hudby překonala mnohé nástrahy, války, hladomory, politické a mocenské otřesy a pořád je tu po staletích s námi, mě naplňuje silou a chutí dál pracovat. Zatím se máme stále příliš dobře, přál bych si ovšem, abychom si mohli říci, že jsme na tom dobře hlavně morálně a společensky, abychom šli cestou pochopení, vzájemné úcty, laskavosti a soucítění s ostatními, kteří to štěstí právě nyní nemají. Jinak vnímám úlohu klasické hudby právě v tomto období jako nepostradatelnou a výjimečně důležitou.
Jaké novinky letos návštěvníkům představíte?
První novinkou letošního ročníku bude českolipský open-air, který jsme připravili do kulis vodního hradu Lipý. V rámci večera a za cenu jednoho koncertu bude mít publikum možnost vychutnat hned čtyři vystoupení, která jsme nazvali „Noc na vlnách“. Představíme nadžánrovou kapelu Flair pod vedením Jana Rokyty, která boří hranice hudebních žánrů a která lavíruje mezi klasickou cimbálovou muzikou a world music vycházející z moravské lidové tradice. Na tento koncert naváže vystoupení Vojty Nýdla, kterého mohou posluchači znát z Clarinet Factory, jako klarinetistu a zpěváka. V roce 2021 vydal u Animal Music své sólové debutové album. Stává se tak synonymem pro mimořádně silné a opravdové hudební vyjádření opřené o skvostné muzikantské výkony klavíristky Beaty Hlavenkové, bicisty Daniela Šoltise a basisty a baskytaristy Rastislava Uhríka. Energickou a umělecky silnou vlnou bude zcela jistě vystoupení fenomenálního kytaristy a mága Vladimíra Václavka, který se společně s kytaristou Pavlem Šmídem a trumpetistou Oskarem Törökem postará v projektu FLY o nezapomenutelné. Vladimír Václavek je jedna z nejpozoruhodnějších osobností české hudby, které obecně říkáme alternativní. Pro připomenutí: spoluzakladatel a jeden z mozků kapely Dunaj, rovnocenný partner Ivy Bittové na legendárním albu Bílé inferno a v kapele Čikori… Závěr tohoto neopakovatelného večera bude svěřen skladatelce, zpěvačce a úžasné klavíristce Beatě Hlavenkové, která vystoupí se svou Kapelou snů v novém projektu Žijutě. Nenechte si tedy ujít tento pětihodinový hudební maratón a nechte se unášet na vlnách skvělé hudby.
Nově se také mohou naši posluchači těšit na to, že svůj koncertní program obdrží zdarma v rámci zakoupené vstupenky.
Jako novinku zavadíme také možnost podpory festivalu formou zakoupení sponzorské vstupenky. Ta bude v hodnotách 500, 1000 a 2000 Kč možná k zakoupení online, vždy při samotném výběru vstupenek a bude tedy na každém z jednotlivých posluchačů, jestli tuto formu podpory poskytnou a využijí.
Jak se v 21. roce existence festivalu vyvíjí jeho geografická mapa?
Lípa Musica se v letošním roce představí při svých 21 projektech v patnácti městech a obcích. Novými místy jsou v letošním roce návštěva malebné obce Kryštofovo údolí a jeho kostel sv. Kryštofa a půvabné horské vísky Krásná s kostelem sv. Josefa na pomezí Jizerských hor a Krkonoš, kde je také rodiště mýty opředeného lékaře a léčitele Kittela, jehož muzeum budou mít možnost naši posluchači také poznat.
Na všechny koncerty, které se konají mimo Českou Lípu, jsou vypravovány autobusy a budou tak zajišťovat dopravu českolipských a případně i novoborských posluchačů.
Otázka na závěr: Váš osobní tip na tři koncerty, které by si čtenáři Opery PLUS neměli nechat ujít?
Prvním tipem na zcela mimořádnou událost bude vystoupení špičkového souboru Philharmonix, který vás zve do svého elitního hudebního klubu. Založili jej členové Berlínských a Vídeňských filharmoniků a hrají takový repertoár, který byste na repertoáru jejich legendárních domovských orchestrů hledali jen stěží. Připravte se na brilantní aranže, neuvěřitelnou virtuozitu a vysoce nakažlivou radost ze společného muzicírování. Ať už Philharmonix hrají popové nebo lidové písně, Prokofjeva nebo Čajkovského, Gershwina nebo Piazzollu, klasická hudba nemůže být více vzrušující, zábavná a přitom sofistikovaná.
Mé druhé doporučení je na projekt, který vzniká opět na míru festivalu Lípa Musica. V něm vzpomeneme skladatelského génia filmové hudby Zdeňka Lišku, který by v letošním roce oslavil sté narozeniny. V moderovaném večeru si budou vyprávět o Zdeňku Liškovi, skladatel a klavírista Petr Malásek, producent a zvukař filmové hudby Michal Pekárek a režisér Jiří Zobač. Ti všichni měli tu čest a příležitost zažít spolupráci s Liškou osobně. Chybět nebudou na filmovém plátně jak ukázky z filmů, tak přímo hraná hudba Liškovy hudby z rukou Petra Maláska.
Pozvánka ke třetímu projektu, je osobní a uzavře tak pomyslnou linii pěveckých večerů. O tom, jak fascinujícím způsobem ztvárnil soudobý italský skladatel Marco Rosano ikonickou tematiku Stabat Mater, jsme se mohli přesvědčit už na loňské taneční premiéře. Nyní nabízíme další světovou premiéru. Úpravu této skladby ušitou na míru přímo pro vokální duo Kchun které tvořím společně s Markem Šulcem a které doplní třetí hlas v podobě violoncellového doprovodu. Nástroje zvukově nápadně podobného lidskému hlasu se chopí výjimečný mladý violoncellista Eduard Šístek, člen České filharmonie, který se postará o bachovské i improvizační instrumentální mezihry. Mariánskou tematiku navíc doplníme v chorálních kusech, které předznamenají zlatý hřeb v podobě Rosanova díla.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]