Médea dnes přinese na jeviště Stavovského divadla příběh plný vášně a pomsty
V roli Médey se představí Světlana Aksenová, roli Giasona ztvární Evan LeRoy Johnson. Postavu Creonta zpívá Marcell Bakonyi, Glauce Jana Sibera, Neris Arnheiður Eiríksdóttir. Roli první služky zpívá Magdaléna Hebousse, druhé Marie Svobodová. V roli velitele královské stráže se objeví Martin Potoma.
Médea přitahovala pozornost autorů od starověku až po současnost. V příběhu Médea, která milovanému Giasonovi mnohokrát zachránila život, čeká věčnou lásku. Giason ale touží mnohem více po moci a vybere si jinou ženu, která mu pomůže na cestě k moci uspět. Zrazená Médea se rozhodne pomstít a neváhá sáhnout na život vlastních dětí. Podle režiséra Rolanda Schwaba je příběh Médey nejen studií zločinu, ale především zkoumáním lidského podvědomí.
“Jde o příběh, který se vyvíjí. Každá doba a každý autor vytvořil jinou Médeu, Eurípidés byl první, kdo jí přisoudil vinu za zabití dětí. Spousta autorů po něm, zejména ve 20. století, se zase snažila její kruté činy omluvit. Jako režisér se tak dnes ocitnete mezi různými interpretacemi a musíte si najít svou pozici. Pro mě je důležité, aby se ukázala dramatičnost Médeiných činů – nezabíjí jen syny, ale vymaže i svou sokyni Glauce a celý svět kolem sebe nakonec nechá shořet,” uvedl Schwab.
Italský skladatel Cherubini, který valnou část svého života působil v Paříži, zhudebnil závěrečnou a nejtragičtější část Médeina příběhu. Přestože byla jeho Médea napsána na francouzský text v roce 1797 pro Paříž, v hudbě je zřejmá italská inspirace. Opera byla původně zkomponována s mluvenými dialogy, které ovšem byly po autorově smrti nahrazeny zpívanými recitativy. Tím získala ještě italštější a místy již romantický tón. Italská textová verze Médey, která bude uvedena ve Stavovském divadle, ale pochází až z počátku 20. století.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]